Dimitris Pikionis Drawings from the houses of Zagora
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά την φωτογραφική και αρχιτεκτονική απεικόνιση εσωτερικού χώρου του Αρχοντικού Σαπουντζή το 1939. δημιούργημα του αρχιτέκτονα Δημήτριου Πικιώνη. Το αρχοντικό Σαπουντζή βρίσκεται στην οδό Χριστοπούλου 101, στην περιοχή Απόζαρι της Καστοριάς. Πρόκειται για οίκημα που κατασκευάστηκε στις αρχές του 18ου αιώνα. Διαθέτει τρεις ορόφους. Ενδιαφέρουσα σχεδίαση παρουσιάζουν τα παράθυρα του αρχοντικού Σαπουντζή, που βρίσκονταν στα χειμωνιάτικα δωμάτια της οικίας επειδή συνενώνονται εσωτερικά προς μία εσωτερική ποδιά μήκους 2.10 μέτρων. Η ποδιά αυτή λόγω μεγάλου πάχους του τοίχου και της μικρής απόστασης που είχε από το πάτωμα του δωματίου χρησίμευε και ως μεντέρι, (καναπές). Το υπέρθυρο αυτού του κουφώματος υποστηρίζονταν από λεπτό, στρογγυλό , ξύλινο κιονίσκο που έφερε για διακόσμηση ένα γλυπτό κιονόκρανο.Το αρχοντικό είναι επίσης γνωστό και ως αρχοντικό Μπρουμίδη, από το όνομα του τελευταίου ιδιοκτήτη. Πρόσφατα ανακαινίστηκε και διατηρείται σε καλή κατάσταση. Ο Δ. Πικιώνης Γεννημένος στον Πειραιά το 1887 από Χιώτες γονείς, εξέφρασε τις καλλιτεχνικές του τάσεις στην ζωγραφική από μικρή ηλικία, ενώ η αρχιτεκτονική αποτέλεσε για τον ίδιο αντικείμενο αισθητικής θεώρησης, καθώς του ασκούσε μία ιδιαίτερη έλξη. Επιχειρεί μέσα από το έργο του να εκμεταλλευθεί στοιχεία της τοπικής αρχιτεκτονικής και να την εντάξει στην προσπάθεια δημιουργίας ενός νεοελληνικού μοντερνισμού. Ο Πικιώνης αντιπροσωπεύει τους λίγους Έλληνες που προσπάθησε να επαναφέρει τις αξίες της ελληνικής παράδοσης που είναι κοινές σε όλους τους μεγάλους πολιτισμούς και στα γνήσια έργα της σύγχρονης τέχνης. Η αναγνώριση ήλθε από το εξωτερικό, όπου ανακηρύχθηκε πρόδρομος μιας νέας στοχαστικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας και της τέχνης της αρχιτεκτονικής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές την αρχιτεκτονική στον Ελλαδικό χώρο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, (Μακεδονίτικη Αρχιτεκτονική). Αφού παρουσιαστεί η εικόνα του αρχοντικού μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο την ιστορικότητας της εικόνας, πρόσφατες και παλαιότερες εικόνες κτηρίων και έτσι να παρατηρήσουν και μελετήσουν κριτικά την αλλαγή στο οικιστικό περιβάλλον των πόλεων και τα αίτια αυτής της αλλαγής. Επίσης μια γνωριμία με τα γενικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (μακεδονική, ηπειρώτικη ιονική και κυκλαδίτικη), τον Μοντερνισμό και τη πιθανή σύζευξη των παραπάνω τάσεων. Επιπλέον να μελετηθεί η ζωή και οι κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν σε κάθε εποχή και περιοχή της Ελλάδας, οι εύποροι έμποροι και οι κατοικίες χαρακτηριστικά της τάξης και της ευρωστίας των, καθώς και να διερευνηθούν από τους μαθητές αντίστοιχα οι συμβολές των αρχιτεκτόνων στο αστικό τοπίο των πόλεων και ο χαρακτήρας που δίδουν με τις παρεμβάσεις τους. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα με την καθοδήγηση και τον συντονισμό από τον εκπαιδευτικό οι μαθητές παρουσιάζουν τις μελέτες τους και ακολουθεί κριτικός και εποικοδομητικός διάλογος στην ολομέλεια της τάξης πάνω στις αναφερθείσες θεματικές, ιστορικά γεγονότα και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις με τους εκπροσώπους της σε κάθε εποχής. Μελετώνται επίσης κριτικά η σημασία της διαφύλαξης της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και το έργο του αρχιτέκτονα Πικιώνη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE