The interior of Hagia Sophia
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άποψη του επιβλητικού εσωτερικού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη από το 1883. Απεικονίζονται πιστοί μουσουλμάνοι εν ώρα προσευχής, ενώ στο βάθος διακρίνεται ένα από τα σύμβολα του Ισλάμ, η λέξη «Ο Θεός» (Αλλάχου), γραμμένη σε αραβική καλλιγραφική επιγραφή. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης ο χριστιανικός ναός μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος, μέχρι το 1934, οπότε και έγινε μουσείο. Η εικόνα προέρχεται από το βιβλίο του Ιταλού δημοσιογράφου, συγγραφέα και στρατιωτικού, Εdmondo De Amicis (1846-1908), με τίτλο “Constantinople ouvrage traduit de l’Italien avec l’autorisation de l’Auteur par Mme J. Colomb et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo”. Ο Εdmondo De Amicis ταξίδευε συχνά και κατέγραφε τις εντυπώσεις του από τα μέρη που επισκέφθηκε, όπως την Ισπανία (1873), το Λονδίνο (1874), την Ολλανδία (1874), το Μαρόκο (1876), το Παρίσι (1879) και την Κωνσταντινούπολη (1878). Το έργο του για την Κωνσταντινούπολη δημοσιεύτηκε αρχικά στην ιταλική γλώσσα το 1877 και αναδημοσιεύτηκε δεκαπέντε φορές. Το 1896 μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον Δημήτριο Βερναδάκη και η ελληνική μετάφραση πέτυχε να διατηρήσει το ύφος του De Amicis, το οποίο τέρπει τον αναγνώστη και χαρακτηρίζεται από πλούτο παρατηρήσεων και περιγραφών. Η Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα είχε εξελιχθεί σε ένα ιδιαίτερα θελκτικό τόπο με το πολυπολιτισμικό πλήθος, τα μνημεία, τις υπαίθριες αγορές, τα ανάκτορα, τις γέφυρες, τα τείχη και τον Βόσπορο. Το κείμενο του De Amicis συνοδεύεται από την πλούσια εικονογράφηση του C. Biseo, που αποδίδει επιτυχώς το περιβάλλον αυτής της συναρπαστικής και κοσμοπολίτικης πόλης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν το μεγαλύτερο σύμβολο του ορθόδοξου χριστιανισμού, την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης. Θα μελετήσουν την εποχή της ανέγερσης του επιβλητικού μνημείου καθώς και την ταυτότητα του αυτοκράτορα, επί της βασιλείας του οποίου ανεγέρθη ο ναός. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά στοιχεία του αλλά και για τον εσωτερικό διάκοσμο του ναού. Η έρευνά τους θα επεκταθεί στον συμβολισμό του μνημείου για την ίδια την πόλη, στην οποία χτίστηκε, αλλά και για την Ορθοδοξία γενικότερα. Επίσης,στο μάθημα των Θρησκευτικών θα γίνει εκτενής παρουσίαση της ορθόδοξης πίστης. Θα ακολουθήσει αναζήτηση των βασικότερων χαρακτηριστικών της ισλαμικής θρησκείας. Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν, στην εικόνα από το εσωτερικό του ναού, τις μετατροπές που υπέστη μετά από την οθωμανική κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης. Τέλος, θα αναρωτηθούν, εάν η αλλαγή στον χαρακτήρα του μνημείου είχε μόνο θρησκευτική ή και κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική διάσταση και μήπως σηματοδοτούσε την αλλαγή στη φυσιογνωμία της ίδιας της Πόλης. Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να μελετηθεί διαθεματικά, ώστε να διερευνηθούν πολλές πτυχές του θέματος.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Religion ReligionReligion
Religious Education Religious EducationReligious Education > Faith FaithFaith > Hellenism and Christianity Hellenism and ChristianityHellenism and Christianity
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE