Έφιππος Ταταρος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σχέδιο (1883) που απεικονίζει έφιππο Τάταρο στην Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα και είναι έργο του Ιταλού ζωγράφου Cesare Biseo (1843-1909) που περιλαμβάνεται στο μεταφρασμένο στα γαλλικά ταξιδιωτικό βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα και δημοσιογράφου Edmondo De Amicis «Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo». Στο βιβλίο του ο De Amicis (1846-1908) περιγράφει με μαγευτικό αλλά και συνάμα ρεαλιστικό τρόπο εικόνες της καθημερινής ζωής της Κωνσταντινούπολης με τις πολλές και διαφορετικές εθνοτικές και θρησκευτικές ομάδες που συνυπήρχαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία στα τέλη του 19ου αιώνα, τις οποίες ζωντανεύει με την φωτογραφικού τύπου εικονογράφησή του ο Cesare Biseo. Στη συγκεκριμένη εικόνα ο αντιπροσωπευτικός τύπος του Τάταρου απεικονίζεται έφιππος με την ιδιαίτερη ενδυμασία και το κάλυμμα κεφαλής της εθνοτικής του ομάδας. Οι Τάταροι είναι τουρκόφωνος λαός μογγολικής καταγωγής που κατά τον 15ο αιώνα είχε μεταναστεύσει μαζικά στην ταυρική χερσόνησο, όπου ιδρύθηκε το Χανάτο της Κριμαίας, οι πρίγκιπες του οποίου μετά τις επεκτατικές κινήσεις της οθωμανικής αυτοκρατορίας κυβέρνησαν ως υποτελείς ηγεμόνες των Οθωμανών. Μετά την κατάληψη της χερσονήσου και τη διάλυση του Χανάτου το 1783 από τους Ρώσους πολλοί Τάταροι μετανάστευσαν στα οθωμανικά εδάφη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει το σχέδιο στο μάθημα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές μελετούν την εικόνα του εικονιζόμενου έφιππου Τάταρου ως οπτική πηγή μόνη ή και σε συνδυασμό με ανάλογες εικόνες της ίδια περιόδου προκειμένου να διερευνήσουν θέματα σχετικά με την πολυπολισμικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις διάφορες εθνοτικές ομάδες που την συγκροτούσαν. Ειδικότερα οι μαθητές μπορούν με αφορμή την εικόνα να παροτρυνθούν να μελετήσουν την παλιότερη και σύγχρονη ιστορία των Τατάρων.
Επιπλέον, το σχέδιο προσφέρεται σε συνδυασμό με άλλα της ίδιας κατηγορίας και προέλευσης να αξιοποιηθεί διδακτικά προκειμένου οι μαθητές να ασκηθούν στον κειμενικό τύπο της περιγραφής, αλλά και να παραγάγουν λόγο σχετικά με τους παράγοντες και τα πρότυπα που διαμορφώνουν τη μόδα και την ενδυμασία σε κάθε εποχή και κοινωνία.
Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε δραστηριότητα οπτικού γραμματισμού, προκειμένου να μελετήσουν και να σχολιάσουν την τεχνική της φωτοσκίασης κατά την αναπαράσταση ανθρώπινων τύπων και σκηνών της καθημερινότητας αλλά και να επιχειρήσουν τη δημιουργία δικού τους σχεδίου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE