Η εβραϊκη συνοικια Balat στο Φαναρι της Κωνσταντινουπολης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το σχέδιο με τον γαλλικό τίτλο «Un quartier juif» (1883) είναι έργο του Ιταλού ζωγράφου Cesare Biseo (1843-1909) και προέρχεται από το μεταφρασμένο στα γαλλικά ταξιδιωτικό βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα και δημοσιογράφου Edmondo de Amicis «Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo». Ο De Amicis (1846-1908) στο συγκεκριμένο βιβλίο του περιγράφει με μαγευτικό αλλά και συνάμα ρεαλιστικό τρόπο τις εντυπώσεις του από την Κωνσταντινούπολη του τέλους του 19ου αιώνα, η καθημερινή ζωή της οποίας ζωντανεύει μέσα από την πλούσια εικονογράφηση του Cesare Biseo, η οποία διατρέχει όλο το κείμενο. Στο συγκεκριμένο σχέδιό του ο C. Biseo εστιάζει στην παραδοσιακή εβραϊκή συνοικία Balat στο Φανάρι της Κωνσταντινούπολης ζωντανεύοντας μια σκηνή από στην καθημερινή ζωή, στην οποία διακρίνονται σε πρώτο πλάνο ένας ραβίνος με τη χαρακτηριστική ενδυμασία και σε δεύτερο πλάνο πλανόδιοι πωλητές με φόντο σπίτια στα παράθυρα των οποίων ξεπροβάλλουν γυναικείες και παιδικές φιγούρες. Η σεφαραδίτικη εβραϊκή κοινότητα της Πόλης, από τότε που διωγμένη από την Ισπανία το 1492 κατέφυγε στη -νεοσύστατη τότε- Οθωμανική Αυτοκρατορία, συνυπήρχε στην περιοχή του Φαναρίου αρμονικά με τους Έλληνες για αιώνες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα Ιστορίας σε διερευνητικές μαθητικές δραστηριότητες σχετικές με την καθημερινή ζωή, τους ανθρώπινους τύπους και τις εθνοτικές ομάδες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις αντίστοιχες ενδυμασίες. Ειδικότερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οπτική πηγή σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές διερευνούν την καθημερινή ζωή των Εβραίων της Κωνσταντινούπολης κατά τον 19ο αιώνα, καθώς και τις οικονομικές τους δραστηριότητες.
Επίσης, η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας σε δραστηριότητα παραγωγής προφορικού ή γραπτού λόγου σχετική με τη μόδα και την ενδυμασία, αλλά και τα αισθητικά και πολιτισμικά πρότυπα από τα οποία αυτές διαμορφώνονται σε κάθε εποχή. Δεδομένου μάλιστα ότι στην πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική Οθωμανική Αυτοκρατορία οι ενδυματολογικοί τύποι δήλωναν οικονομική, κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, ακόμη και θρησκευτική πίστη, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο δραστηριότητας παραγωγής λόγου στην οποία οι μαθητές συγκρίνουν την εβραϊκή ενδυμασία με την ενδυμασία άλλων εθνοτήτων ή θρησκευμάτων, ώστε να διαπιστώσουν ομοιότητες και διαφορές και να συσχετίσουν την ενδυμασία με τις κοινωνικοοικονομικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων στο παρελθόν αλλά και σήμερα. Η εικόνα μπορεί επιπλέον να αποτελέσει αφορμή για διαπολιτισμική προσέγγιση της θέσης της γυναίκας σε διαφορετικές κοινωνίες και πολιτισμούς.
Στο μάθημα των Εικαστικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε δραστηριότητα οπτικού γραμματισμού, προκειμένου να μελετήσουν και να σχολιάσουν την τεχνική της φωτοσκίασης κατά την αναπαράσταση ανθρώπινων τύπων και σκηνών της καθημερινότητας καθώς και να επιχειρήσουν τη δημιουργία δικού τους σχεδίου.
Τέλος, η εικόνα προσφέρεται για αξιοποίηση στο μάθημα των Θρησκευτικών σε διερευνητικές μαθητικές δραστηριότητες σχετικές με τα μη χριστιανικά θρησκεύματα και ειδικότερα τον Ιουδαϊσμό.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Judaism JudaismJudaism
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE