Τσιγγανος (Ρομα)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
To σχέδιο με τον γαλλικό τίτλο «Un Zingari» (1883) του Ιταλού ζωγράφου Cesare Biseo (1843-1909) περιλαμβάνεται στο μεταφρασμένο στα γαλλικά ταξιδιωτικό βιβλίο του Ιταλού συγγραφέα και δημοσιογράφου Edmondo De Amicis «Constantinople ouvrage traduit de l’Italien…, et illustré de 183 dessins pris sur nature par C. Biseo». Στο βιβλίο του ο De Amicis (1846-1908) περιγράφει με μαγευτικό αλλά και συνάμα ρεαλιστικό τρόπο εικόνες της καθημερινής ζωής της πολύχρωμης και πολυπολιτισμικής Κωνσταντινούπολης στα τέλη του 19ου αιώνα, τις οποίες ζωντανεύει με την πλούσια εικονογράφησή του ο Cesare Biseo. Στο συγκεκριμένο σχέδιό του ο C. Biseo αποτυπώνει μια σκηνή από την καθημερινή ζωή σε ένα τσιγγάνικο καταυλισμό, εστιάζοντας με φωτογραφικό τρόπο σε πρώτο πλάνο σε ένα αντιπροσωπευτικό τύπο τσιγγάνου με τη χαρακτηριστική αμφίεση, ο οποίος κυριολεκτικά στήνεται για να φωτογραφηθεί. Σε δεύτερο πλάνο διακρίνονται άντρες, γυναίκες και παιδιά σε καθημερινές στιγμές έξω από τις χαρακτηριστικές σκηνές. Δεν υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των ιστορικών για τον χρόνο εγκατάστασης των Ρομά στην Οθωμανική αυτοκρατορία, καθώς άλλοι την τοποθετούν στα μέσα του 11ου μ.Χ. αιώνα, ενώ άλλοι στα τέλη του 14ου και στις αρχές του 15ου αιώνα μ. Χ.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο προσφέρεται για διδακτική αξιοποίηση στο μάθημα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές μελετούν την εικόνα ως οπτική πηγή μόνη ή και σε συνδυασμό με ανάλογες εικόνες της ίδια περιόδου προκειμένου να διερευνήσουν θέματα σχετικά με την πολυπολισμικότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τις διάφορες εθνοτικές ομάδες που την συγκροτούσαν. Στο ίδιο μάθημα και με αφορμή την νομαδική ζωή των τσιγγάνων ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές να διερευνήσουν την ιστορία των μετακινήσεων είτε των τσιγγάνων είτε και άλλων νομαδικών λαών.
Δεδομένου ότι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας ζουν Ρομά, ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη εικόνα σε συνδυασμό με άλλες στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Αγωγής προκειμένου να παροτρύνει τους μαθητές του να μελετήσουν τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής των σύγχρονων Ελλήνων Ρομά, ώστε να άρουν τα τυχόν στερεότυπα και τις κοινωνικές προκαταλήψεις τους.
Επιπλέον, το σχέδιο προσφέρεται μαζί και με άλλα της ίδιας κατηγορίας και προέλευσης να αξιοποιηθεί διδακτικά στο πλαίσιο δραστηριότητας παραγωγής προφορικού ή γραπτού λόγου σχετικά με τους παράγοντες και τα πρότυπα που διαμορφώνουν τη μόδα και την ενδυμασία σε κάθε εποχή και κοινωνία. Δεδομένου μάλιστα ότι στην πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική Οθωμανική Αυτοκρατορία οι ενδυματολογικοί τύποι φανέρωναν οικονομική, κοινωνική και οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, ακόμη και θρησκευτική πίστη, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο δραστηριότητας στην οποία οι μαθητές συγκρίνουν ενδυμασίες διαφόρων εθνοτήτων ή θρησκευμάτων, ώστε να διαπιστώσουν ομοιότητες και διαφορές και να συσχετίσουν την ενδυμασία με τις κοινωνικοοικονομικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων στο παρελθόν αλλά και σήμερα.
Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών ο εκπαιδευτικός μπορεί να εμπλέξει τους μαθητές σε δραστηριότητα οπτικού γραμματισμού, προκειμένου να μελετήσουν και να σχολιάσουν την τεχνική της φωτοσκίασης κατά την αναπαράσταση ανθρώπινων τύπων και σκηνών της καθημερινότητας αλλά και να επιχειρήσουν τη δημιουργία δικού τους σχεδίου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Intercultural Education Intercultural EducationIntercultural Education
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE