Ιστορικο βιομηχανικο συγκροτημα στη Μυτιληνη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άποψη ιστορικού βιομηχανικού συγκροτήματος στη Μυτιλήνη. Το συγκρότημα ξεκίνησε με ένα ελαιοτριβείο, ιδρυτής του οποίου ήταν ο Ιωάννης Γεωργιάδης που εγκαταστάθηκε στη Μυτιλήνη το 1880. Ο Γεωργιάδης επιλέγει, αντίθετα με την μέχρι τότε συνήθεια, μία έκταση στο βόρειο λιμάνι της πόλης, στο άκρο της τουρκικής συνοικίας, για να οικοδομήσει μία σειρά βιομηχανικών κτιρίων «Ευρωπαϊκών προδιαγραφών». Μετά το θάνατό του, το 1903, τα ηνία περνούν στο γιο του Σταμάτη έως το 1920, οπότε η διαχείριση περνά στον Ιωάννη Καλαμάρη, έναν από τους συνεταίρους του. Με το όνομα του Καλαμάρη είναι γνωστό το συγκρότημα έως σήμερα. Ξεκινώντας με κυλινδρόμυλο και ελαιοτριβείο, το συγκρότημα συμπληρώθηκε ως τις αρχές του 20ού αιώνα με βιομηχανία ζυμαρικών, υφαντουργείο, νηματουργείο και ξυλουργείο. Σήμερα το κτίριο είναι εγκαταλειμμένο. Στη φωτογραφία φαίνεται η δυτική όψη της παραθαλάσσιας ζώνης κτισμάτων (σε πρώτο πλάνο φαίνεται η αποθήκη σιταριού). Η εικόνα έχει τόσο ιστορικό, όσο και εικαστικό-αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, καθώς μας δίνει στοιχεία για την αισθητική και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των βιομηχανικών χώρων στην Ελλάδα. Το συγκρότημα αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα εξελιγμένης αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα στα πρότυπα των ευρωπαϊκών κτιρίων της βιομηχανικής επανάστασης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών και της Ιστορίας της τέχνης, ως δείγμα παλιάς βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Οι μαθητές θα μπορούσαν, με αφορμή την εικόνα, να αναζητήσουν περισσότερες φωτογραφίες και στοιχεία για το συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα, καθώς και φωτογραφίες άλλων χαρακτηριστικών ιστορικών βιομηχανικών κτιρίων στην Ελλάδα. Θα μπορούσαν επίσης να μελετήσουν περιπτώσεις επανάχρησης και αξιοποίησης παρόμοιων ιστορικών εγκαταλειμμένων βιομηχανικών χώρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για μελέτη είναι η περίπτωση των βιομηχανικών κτιρίων που μετατράπηκαν σε πολιτιστικό κέντρο στο Γκάζι, στην Αθήνα, καθώς και το πρώην πιλοποιείο Πουλόπουλου που πλέον στεγάζει το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» του Δήμου Αθηναίων. Προτείνεται οι μαθητές να καταγράψουν αντίστοιχες περιπτώσεις επανάχρησης στην πόλη τους (αν υπάρχουν) ή να εντοπίσουν οι ίδιοι εγκαταλειμμένα βιομηχανικά κτίρια που θεωρούν ότι έχουν αισθητική και ιστορική αξία και να προτείνουν τρόπους επανάχρησης. Η έρευνα αυτή θα μπορούσε να είναι μια αφορμή για συζήτηση στην τάξη σχετικά με τη σημασία διατήρησης των παλιών βιομηχανικών κτιρίων ως μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Για την αισθητική αξία και την ιδιαίτερη ομορφιά αυτών των κτιρίων, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα η δουλειά των πρωτοπόρων φωτογράφων Bernd & Hilla Becher, που κατέγραψαν φωτογραφικά διάφορα χαρακτηριστικά στοιχεία βιομηχανικών εγκαταστάσεων (κυρίως πύργους, δεξαμενές και αποθηκευτικούς χώρους) μελετώντας την τυπολογία τους και αναδεικνύοντας την μορφολογική και εικαστική τους αξία. Μια ακόμη προτεινόμενη δραστηριότητα στα Εικαστικά, στην Τεχνολογία ή σε ερευνητικές εργασίες και πολιτιστικά προγράμματα με θέμα τη διατήρηση και την ανάδειξη της βιομηχανικής ιστορίας και της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας, είναι να φωτογραφίσουν οι ίδιοι οι μαθητές εγκαταλειμμένους βιομηχανικούς χώρους της πόλης τους και μετά να επέμβουν σχεδιαστικά (με διάφορα υλικά) στις εικόνες, προτείνοντας αισθητικές και αρχιτεκτονικές επεμβάσεις ανάπλασης, ενώ θα μπορούσαν επίσης, με βάση το φωτογραφικό υλικό και την κάτοψη που θα βρουν στο google earth, να δημιουργήσουν τις δικές τους μακέτες, κάνοντας προσθήκες αρχιτεκτονικών στοιχείων, κήπων, τοιχογραφιών κλπ, αφήνοντας εντελώς ελεύθερη τη φαντασία τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Design & Technology Design & TechnologyDesign & Technology > Construction of a maquette Construction of a maquetteConstruction of a maquette > Google Earth Google EarthGoogle Earth
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE