The battle of Skra
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι χάρτης, που απεικονίζει τη μάχη του Σκρά, στην περιοχή του Κιλκίς.Δημοσιεύτηκε στο βιβλίο: FALLS, Cyril Bentham. Military Operations Macedonia from the Οutbreak of War to the Spring of 1917. [… From the Spring of 1917 to the End of the War.], vols Ι-ΙΙ, London, HMSO, 1933-35. Η Μάχη του Σκρα (16 Μαΐου/29 Μαΐου - 17 Μαΐου/30 Μαΐου του 1918) θεωρείται μια από τις σημαντικότερες νικηφόρες μάχες του ελληνικού στρατού στη διάρκεια του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Αντίπαλος ήταν ο βουλγαρικός στρατός και διεξήχθη στην ομώνυμη σήμερα περιοχή του Νομού Κιλκίς. Στις 16 Μαΐου/29 Μαΐου του 1918, και από της 5ης ώρας πρωινής, άρχισε η προπαρασκευή του ελληνικού πυροβολικού για την καταστροφή των διαφόρων αμυντικών εγκαταστάσεων ενώ τα συντάγματα που ήταν έτοιμα για την επίθεση εξόρμησαν το πρωί της επομένης (17 Μαΐου) καλυπτόμενα από κινητό φραγμό του πυροβολικού. Η Βουλγαρική αντίδραση ήταν επίσης ισχυρή, πλην όμως η ορμή του ελληνικού στρατού ήταν τόση που υπερφαλάγγισε την βουλγαρική αντίσταση και στις 06.30 το Σκρα είχε καταληφθεί. Βέβαια οι Βούλγαροι υπερασπίσθηκαν με πείσμα τις θέσεις τους και το απόγευμα της 17ης Μαΐου επεχείρησαν λυσσώδεις αντεπιθέσεις ιδίως κατά του 5ου Συντάγματος πεζικού της Μεραρχίας της Κρήτης, που όλες όμως τελικά αποκρούσθηκαν Οι απώλειες όμως υπήρξαν βαρύτατες. Ο συνολικός αριθμός των απωλειών του ελληνικού στρατού ήταν νεκροί: 29 Αξιωματικοί και 412 οπλίτες, και τραυματίες: 69 Αξιωματικοί και 2135 οπλίτες. Το μεγαλύτερο αριθμό απωλειών είχε η Μεραρχία Αρχιπελάγους με Αξιωματικούς νεκρούς 24, τραυματίες 54 και οπλίτες νεκρούς 314 και τραυματίες 1723. Οι ελληνικές Μεραρχίες παρά τις βουλγαρικές αντεπιθέσεις διατήρησαν το κατακτηθέν έδαφος. Αιχμαλώτισαν 2.045 Βουλγάρους και περιήλθαν σ΄ αυτές ως λάφυρα 32 πυροβόλα και 12 βομβιδοβόλα χαρακωμάτων του εχθρού. Η «νίκη του Σκρα», όπως αναφέρεται στην ελληνική στρατιωτική ιστορία, εξέπληξε τόσο τους συμμάχους όσο και τους εχθρούς. Κανείς από τους συμμάχους δεν περίμενε να δει να διασπάται από την ορμή των ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων μια τέτοια οχύρωση σε μέτωπο μήκους 12 χλμ και βάθους 1-2 χλμ. Η βουλγαρική διοίκηση, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες επανακατάληψης και τις σφοδρές αντεπιθέσεις που διέταξε, δεν κατάφερε να επανακτήσει τις θέσεις της. Η νίκη του Σκρα θεωρήθηκε ισχυρότατο πλήγμα για τους Βουλγάρους και μέγα κατόρθωμα του ελληνικού στρατού. Το σημαντικότερο, όμως, αποτέλεσμα της μάχης ήταν η αύξηση της εμπιστοσύνης των Συμμάχων προς τις δυνατότητες του ελληνικού στρατού, καθώς και η αποκάλυψη της κάμψης του ηθικού του βουλγαρικού στρατού. Αυτές οι διαπιστώσεις ενίσχυσαν την ιδέα για ανάληψη επιθετικής πρωτοβουλίας των Συμμάχων στο Μακεδονικό μέτωπο, η οποία και υλοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1918.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης. Ιστορίας Οι μαθητές εμπνεόμενοι από το χάρτη της μάχης του Σκρά και αναζητώντας επιπρόσθετες πληροφορίες με τη βοήθεια του διαδικτύου και κάτω την επίβλεψη του εκπαιδευτικού θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μια από τις σημαντικότερες και νικηφόρες μάχες του ελληνικού στρατού. Στο Πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου μπορεί να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν αντίστοιχους χάρτες και πληροφορίες από άλλες μάχες του Ελληνικού στρατού κατά τους Βαλκανικούς πολέμους ( π.χ. η μάχη για την κατάληψη των Ιωαννίνων, η μάχη των Γιαννιτσών, η μάχη για την κατάληψη της Θεσσαλονίκης κ.α.) και να τις συγκρίνουν με τη μάχη του Σκρα, ως προς τη στρατηγική που ακολούθησαν τα στρατεύματα, ως προς τις γεωγραφικές και γεωλογικές συνθήκες, τις απώλειιες που είχαν κ.α. Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν τη σημασία της ψυχολογίας των στρατιωτών, αλλά και της στρατηγικής που κάθε φορά ακολουθεί ένα στράτευμα. Είναι προφανές ότι η αμυντική στρατηγική και η υπεράσπιση εθνικών εδαφών τις περισσότερες φορές λειτουργεί υπέρ των νικητών. Επίσης θα ήταν χρήσιμο να αναζητηθούν ντοκυμαντέρ σχετικά με τους Βαλκανικούς πολέμους, ή τις μάχες κατά τον α΄ παγκόσμιο πόλεμο ,ώστε να ακολουθήσει συζήτηση μετά την προβολή σχετικά με τα ανωτέρω ζητήματα. Χρήσιμοι σύνδεσμοι για την αναζήτηση σχετικών ταινιών ή αφιερωμάτων είναι : www.ertarchives.gr www.edutv.gr. Επιπρόσθετα, οι μαθητές με τη βοήθεια του διαδικτύου και κάτω την επίβλεψη του εκπαιδευτικού θα μπορούσαν να αναζητήσουν λογοτεχνικά κείμενα, στα οποία έχουν καταγραφεί οι προσωπικές εμπειρίες των συγγραφέων τους από τη συμμετοχή τους σε πολεμικά μέτωπα, όπως αυτό του Α΄ παγοσμίου πολέμου. Προτείνεται ο σχολιασμός εκ μέρους των μαθητών χαρακτηριστικών αποσπασμάτων από το μνημειώδες αντιπολεμικό έργο του Στράτη Μυτριβήλη ¨Η ζωή εν τάφω", που γράφηκε σε πρωτόλεια μορφή στο Μακεδονικό μέτωπο του Α΄ παγκοσμίου πολέμου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Short story Short storyShort story
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE