Το βραβειο της Γαλλικης Ακαδημιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι άρθρο του Σπύρου Αλιμπέρτη, στη φιλολογική εφημερίδα «Ο Νουμάς» που αναφέρεται στο Βραβείο που έδωσε η Γαλλική Ακαδημία στον Romain Rolland το 1914. (Ο Νουμάς, Τόμ. 12, Αρ. 540, 1914).Το άρθρο του Αλιμπέρτη κάτι ανάμεσα σε πληροφόρηση, διευκρίνιση και φιλολογική κριτική, αλλά και απάντηση στον Κ. Παλαμά (σε προηγούμενο άρθρο του Κ. Παλαμά στην ίδια εφημερίδα), μας ενημερώνει σχετικά με τους λόγους για τους οποίους ο Ερνέστος Ψυχάρης ‘έχασε’ το βραβείο το οποίο πέρασε στα χέρια του Romain Rolland. Ο Ερνέστος Ψυχάρης, γιος του δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη, την ίδια περίοδο έχει ‘ακουστεί’ ως διεκδικητής του ίδιου βραβείου αναφορικά με το μυθιστόρημά του «Κάτου απ’ τα όπλα». Ο Σπ. Αλιμπέρτης αναλαμβάνει την υποστήριξη του … Romain Rolland. Φυσικά δεν την χρειάζεται ο σπουδαίος αυτός διανοητής, ο οποίος την επόμενη του βραβείου χρονιά θα πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το 1914 ο Ερνέστος Ψυχάρης, ως λοχαγός του γαλλικού στρατού, σκοτώνεται χτυπημένος από βόλι στις αρχές του Α΄ παγκόσμιου πολέμου. Ο Κ. Παλαμάς γράφει ένα άρθρο στην εφημερίδα «Ο Νουμάς» με το οποίο εκθειάζει τον θανόντα ως προς όλες του τις ιδιότητες: ως πολεμιστή, ως λογοτέχνη και άνθρωπο των γραμμάτων, ως γιο Ψυχάρη (που έχασε δυο γιους σε αυτόν τον πόλεμο). Το άρθρο του Παλαμά δεν αμφισβητεί το λογοτεχνικό ύψος του Romain Rolland. Απλώς ανεβάζει τον εκλιπόντα Ερνέστο Ψυχάρη στο στερέωμα των σημαντικών και από σημαντικούς προερχομένων, με τη γενναιοδωρία που είθισται να έχουμε απέναντι σε αυτούς που έφυγαν από τη ζωή. Άτυχες στιγμές είχαν και οι διανοούμενοι του προηγούμενου αιώνα στην προσπάθειά τους να ‘κονταροχτυπηθούν’ μέσα από τις στήλες των φιλολογικών εφημερίδων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η μελέτη των εφημερίδων και του ελληνικού περιοδικού τύπου του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή πολλών και πολύ ωραίων ερευνητικών εργασιών-project. Είναι μια εξαιρετική πηγή πληροφόρησης για την περίοδο που αρχίζει να στεριώνει το ελληνικό κράτος. Ο δημοσιογραφικός λόγος ακόμα και αν είναι δύσκολος για λόγους γλωσσικής ‘στράτευσης’ —επομένως και γλωσσικών υπερβολών που τον καθιστούν δύσκολο για τους σημερινούς μαθητές— είναι αξιομνημόνευτος για λόγους ήθους αλλά και ‘επίκλησης’ τόσο στη λογική όσο και στο συναίσθημα. Στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο είναι προφανής ο στόχος του υπογράφοντος το κείμενο: επιχειρεί να τα βάλει με τον Κωστή Παλαμά που σε πρόσφατο άρθρο του επαίνεσε υπερβολικά τον εκλιπόντα Ερνέστο Ψυχάρη. Ο τρόπος με τον οποίο γράφει όμως είναι σαν απλώς να υπερασπίζεται τον Romain Rolland. Οι μαθητές μας θα πρέπει να καταστούν ικανοί να βλέπουν τι υπάρχει κάτω από το κείμενο, που δεν είναι θέμα λέξεων αλλά ζήτημα τρόπου ομιλίας και γραφής. Θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση οι ίδιοι να μεταχειρίζονται με ορθότητα τους τρόπους ομιλίας και γραφής. Το συγκεκριμένο κείμενο θα μπορούσε να δοθεί ως άσκηση βιωματικού τύπου στους μαθητές: να μοιραστεί για επεξεργασία στις ομάδες των μαθητών (κάθε ομάδα θα εξομαλύνει τις δυσκολίες του δικού της αποσπάσματος), στη συνέχεια σε ολομέλεια, με τη μέθοδο του καταιγισμού των ιδεών να οδηγηθούν στο να γίνει σαφές το κείμενο. Μπορεί να ακολουθήσει ένα θεατρικό παιχνίδι π.χ. ρόλων: Οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν να επιχειρηματολογήσουν υπέρ της άποψής τους ως Σπύρος Αλιμπέρτης, ως Ερνέστος Ψυχάρης, ως Romain Rolland, ως Κωστής Παλαμάς, ως Γιάννης Ψυχάρης, ακόμα και ως Επιτροπή της Γαλλικής Ακαδημίας που απένειμε το βραβείο. Του παιχνιδιού θα πρέπει να προηγείται η στέρεη γνώση των προσώπων τα οποία υποδύονται οι μαθητές.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Argumentation ArgumentationArgumentation
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Σ. Αλιμπέρτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE