Ιστορικος Χαρτης της Σαλαμινας με τη θεση των πλοιων κατα τη ναυμαχια του 480 π.Χ.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου λογίου Jean Jacques Barthélemy με τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Πρόκειται για μυθιστόρημα (πρώτη έκδοση 1788) που γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και είχε ως θέμα την περιήγηση του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα στα τέλη του 4ου π.Χ. Στην αφήγηση ωστόσο γίνονται αναδρομές σε παλαιότερα χρόνια όπως στους Περσικούς Πολέμους του 5ου αιώνα π.Χ. Ο παραπάνω χάρτης, που βασίζεται στα πιο πρόσφατα πορίσματα της χαρτογραφικής επιστήμης της εποχής, απεικονίζει τον κόλπο της Ελευσίνας με τη Σαλαμίνα και τις γύρω περιοχές, προκειμένου να κατατοπιστούν οι αναγνώστες του έργου. Τα γεωφυσικά στοιχεία έχουν τις αρχαιοελληνικές ονομασίες, όπως φυσικά και το σύνολο των πόλεων και των οικισμών που καταγράφονται στο χάρτη. Επίσης, διακρίνονται οι θέσεις των πλοίων στα δύο στόμια του κόλπου όπως αυτά ήταν σε παράταξη λίγο πριν από την καθοριστική για την Ελλάδα ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π.Χ. Το έργο του Barthélemy κέντρισε το ενδιαφέρον του ευρωπαϊκού αναγνωστικού κοινού για την Ελλάδα και τον ελληνικό πολιτισμό και βοήθησε στην ανάπτυξη του φιλελληνικού κινήματος που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή έκβαση της ελληνικής επανάστασης. Μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αξιοποιείται σε μια προσέγγιση που συνδυάζει διδακτικά τις ιστορικές μάχες των Ελλήνων με τους Πέρσες στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ με το ιστορικό γεγονός της ανάπτυξης του φιλελληνικού κινήματος στους νεότερους χρόνους. Επίσης μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη του επιπέδου της αρχαιογνωσίας των μαθητών στο πλαίσιο μαθημάτων που επικεντρώνονται σε σημαντικούς τόπους της αρχαίας Ελλάδας, όπως η Αττική και ο Αργοσαρωνικός. Ο διδάσκων προβάλλει το χάρτη στην τάξη και οι μαθητές αφενός μπορούν να εκτιμήσουν σε αντιπαραβολή με σύγχρονους χάρτες ή το πρόγραμμα Google Earth την ακρίβεια και την πρόοδο της χαρτογραφικής επιστήμης στα τέλη του 18ου αιώνα, αφετέρου να εντοπίσουν την παράταξη των πλοίων στα δύο στόμια του κόλπου και να συζητήσουν κατά πόσο η θέση αυτή συνετέλεσε αποφασιστικά στην νίκη του ελληνικού στόλου. Μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει μια εργασία-Project όπου, εστιάζοντας στο πληροφοριακό υλικό που αποκομίζεται από το εν λόγω μαθησιακό αντικείμενο, θα μεταφράσει τα μικρά γαλλικά κείμενα που αναγράφονται, θα συντάξει ένα κατάλογο με όλα τα αρχαιοελληνικά ονόματα γεωφυσικών στοιχείων (όρη, πεδιάδες) καθώς και πόλεων και οικισμών που περιλαμβάνονται, αναζητώντας περαιτέρω πληροφορίες για αυτά, και θα αναζητήσει στην έκδοση του Barthélemy το λειτουργικό ρόλο του παραπάνω χάρτη στην πλοκή του μυθιστορήματος καθώς και τη συμβολή όλου του έργου στην πρόκληση του ενδιαφέροντος του ευρωπαϊκού αναγνωστικού κοινού για την ιστορία και τον πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
French FrenchFrench > General Competencies / skills General Competencies / skillsGeneral Competencies / skills > Socio-cultural knowledge Socio-cultural knowledgeSocio-cultural knowledge
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE