Ιστορικος Χαρτης των Θερμοπυλων την περιοδο των Περσικων Πολεμων
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Περιλαμβάνεται στο έργο του Γάλλου λογίου Jean Jacques Barthélemy με τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα (πρώτη έκδοση 1788) που γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και είχε ως θέμα την περιήγηση του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα στα τέλη του 4ου π.Χ. Στην αφήγηση ωστόσο γίνονται αναδρομές σε παλαιότερα χρόνια όπως στους Περσικούς Πολέμους του 5ου αιώνα π.Χ. Ο παραπάνω χάρτης με τα αρχαιοελληνικά τοπωνύμια κατατοπίζει τους αναγνώστες σχετικά με τη μάχη που διεξήχθη στις Θερμοπύλες το 480 π.Χ. Δεδομένου ότι στα νεότερα χρόνια, λόγω των προσχώσεων του ποταμού Σπερχειού, έχουν εξαφανιστεί τα στενά των Θερμοπύλων, η χαρτογράφηση αυτή στοχεύει να δώσει μια ακριβή εικόνα της περιοχής, όπως ήταν πραγματικά τον καιρό των Περσικών Πολέμων. Το έργο του Barthélemy μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες μεταξύ των οποίων στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο και βοήθησε σημαντικά στη διαμόρφωση του φιλελληνικού κινήματος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αξιοποιείται σε μια διδακτική προσέγγιση που συνδυάζει τις σημαντικές μάχες των Ελλήνων κατά των Περσών στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ με το ενδιαφέρον που έδειχναν στους νεότερους χρόνους οι Ευρωπαίοι για την ελληνική ιστορία και τη διαμόρφωση του φιλελληνικού κινήματος. Ο χάρτης παρουσιάζεται στους μαθητές οι οποίοι καλούνται να τον παρατηρήσουν προσεκτικά και να τον συγκρίνουν με σύγχρονους γεωφυσικούς χάρτες της περιοχής. Αφού επικεντρωθούν στις γεωγραφικές μεταβολές που έχουν συντελεστεί στην περιοχή των εκβολών του Σπερχειού και στο στενό των Θερμοπύλων ο διδάσκων καλεί τους μαθητές να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό και να απαντήσουν στο υποθετικό ερώτημα αν οι Έλληνες θα είχαν επιλέξει τις Θερμοπύλες με την εικόνα που έχουν σήμερα για τη διεξαγωγή της μάχης. Έπειτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να αναλάβει μια εργασία σχετικά με το έργο του Barthélemy, την προέλευση του χάρτη και τη μετάφραση και ερμηνεία των μικρών γαλλικών κειμένων που περιλαμβάνονται σε αυτόν. Για τη διεκπεραίωση της εργασίας μπορεί να χρειαστούν επισκέψεις της ομάδας μαθητών στο ίδρυμα Λασκαρίδη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
French FrenchFrench > General Competencies / skills General Competencies / skillsGeneral Competencies / skills > Socio-cultural knowledge Socio-cultural knowledgeSocio-cultural knowledge
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE