Στον Αλιθερση
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα ποίημα του πρόωρα χαμένου ποιητή Νίκου Σαντορινιού (1897-1923) αφιερωμένο στον ποιητή και φίλο του Γλαύκο Αλιθέρση (1897-1965). Και οι δύο ποιητές συνυπήρξαν στους ποιητικούς και φιλολογικούς κύκλους της Αλεξάνδρειας της εποχής τους και συνδέθηκαν φιλικά. Ο Νίκος Σαντορινιός, ένα φτωχόπαιδο από τη Σύμη, πάει στην Αλεξάνδρεια να φτιάξει την τύχη του κάνοντας κάθε είδους εργασία: πλανόδιος εφημεριδοπώλης, καπνοπώλης, υπάλληλος, εργοστασιακός εργάτης, μεσίτης, υποβολέας, ηθοποιός, διορθωτής σε τυπογραφείο, δημοσιογράφος, επιστάτης. Εκεί θα ενταχθεί στην παρέα των ‘Απουάνων’ —ένα αντισυμβατικό καλλιτεχνικό κίνημα που εκδηλώθηκε περί το 1915-16, ψυχή του οποίου υπήρξε ο Γ. Βρισιμιτζάκης—, οι οποίοι θα στηρίξουν την ποιητική του φλόγα. Ο Κύπριος Γλαύκος Αλιθέρσης (ψευδώνυμο του λογοτέχνη Μιχάλη Χατζηδημητρίου) πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αλεξάνδρεια, όπου εργάστηκε ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής στο Αβερώφειο Γυμνάσιο. Εξέδωσε αρκετές ποιητικές συλλογές, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με το διήγημα, το θέατρο, τη λογοτεχνική μετάφραση και την κριτική. Το ποίημα του Νίκου Σαντορινιού με τον τίτλο-αφιέρωση ‘Στον Αλιθέρση’ δημοσιεύει ο ίδιος ο Γλαύκος Αλιθέρσης στο Αλεξανδρινό περιοδικό ‘Αργώ’(Αργώ, Τόμ. 1, Αρ. 2, 1923). Το ποίημα συνοδεύεται από ένα σύντομο κείμενο του Γλαύκου Αλιθέρση, το οποίο υπογράφει με τα αρχικά ΓΛ. ΑΛ. Το ποίημα είναι βυθισμένο στην μελαγχολία —μια μελαγχολία που επιτείνεται από ένα «απελπιστικό» γράμμα (προς τον Αλιθέρση) γραμμένο στο πίσω μέρος μιας ταχυδρομικής κάρτας, εξίσου μελαγχολικής, θλιβερής και έρημης. Με τη φράση του «Δεν περιγράφω απλώς · εξηγώ μια διάθεση ψυχική, κι είναι σα να προσθέτω και κάτι στο ποίημα» ο Αλιθέρσης τονίζει τη μελαγχολία του ποιήματος. Το 1923 είναι το έτος θανάτου του Νίκου Σαντορινιού. Ο ποιητής χτυπημένος από τη μάστιγα της εποχής, τη φυματίωση, αφήνει την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο «Σωτηρία» στην Αθήνα. Στο ίδιο τεύχος του περιοδικού ‘Αργώ’ (Αργώ, Τόμ. 1, Αρ. 2, 1923) ο Γλαύκος Αλιθέρσης παραθέτει πέραν του ποιήματος και μια λογοτεχνική παρουσίαση- κριτική με τίτλο «Νίκος Σαντορινιός», τελώντας με αυτόν τον τρόπο ένα μνημόσυνο στη μνήμη του φίλου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα μικρό ποίημα που θα μπορούσε να συνδυαστεί ως παράλληλο κείμενο με αρκετά άλλα ποιήματα σε μια θεματική ενότητα όπως π. χ. η φιλία ή η φύση στη λογοτεχνία. Επίσης θα είχε ενδιαφέρον να μελετηθεί ως τμήμα μιας ερευνητικής εργασίας-project με θέμα τις ‘λογοτεχνικές συντροφιές’. Κάποιες πόλεις, ανάμεσά τους και η Αλεξάνδρεια του 19ου αιώνα, είχαν τέτοιες λογοτεχνικές συντροφιές, που στη συνέχεια γίνονταν σύλλογοι και από αυτούς ‘ξεπηδούσαν’ έντυπα που στήριζαν τη λογοτεχνική παραγωγή των συμμετεχόντων σε αυτούς, στηρίζοντας εντέλει τη λογοτεχνία. Θα μπορούσαν στη συνέχεια οι μαθητές να δημιουργήσουν το δικό τους Λογοτεχνικό χάρτη, εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα που τους δίνει ο δικτυακός τόπος της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και πιο συγκεκριμένα οι Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα στην εφαρμογή Λογοτεχνικοί χάρτες πόλεων. Ο διδάσκων το μάθημα ή ο υπεύθυνος της ερευνητικής εργασίας-project ή και ο καθηγητής της πληροφορικής θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους μαθητές σχετικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Nature and environment Nature and environmentNature and environment
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Νίκος Σαντορινιός
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE