Σχεδιο θεατρικης σκηνης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο με κάρβουνο σε χαρτί του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, που αναπαριστά μια θεατρική σκηνή από ένα αρχαίο δράμα, κατά πάσα πιθανότητα, χρησιμοποιώντας κλασικά σύμβολα τόσο ως προς τα κοστούμια, που θυμίζουν χιτώνες, όσο και ως προς τη χρήση προσωπείων από όλα τα πρόσωπα. Ο Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας, άνθρωπος με ποικίλα πνευματικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, ασχολήθηκε παράλληλα με τη ζωγραφική, με τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, και τη γλυπτική, ενώ έδωσε επίσης πολλές διαλέξεις και δημοσίευσε μελέτες και άρθρα για θέματα τέχνης και αισθητικής. Επίσης ασχολήθηκε συστηματικά με το θέατρο και ανέλαβε τη σκηνογραφία και τα κοστούμια σε εμβληματικές παραστάσεις, όπως αυτή των "Νεφελών" σε σκηνοθεσία του Σ. Καραντινού το 1951, παράσταση που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις κυρίως λόγω της χρήσης μασκών. Το σχέδιο αυτό του 1972 ανήκει επίσης στην καλλιτεχνική του δραστηριότητα, που σχετίζεται με το θέατρο και συγκεκριμένα με το αρχαίο δράμα και τονίζει τη συντηρητική αντίληψή του για το πώς πρέπει να ανεβαίνει ένα κλασικό έργο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον καθηγητή της αισθητικής αγωγής, προκειμένου να διδαχτούν οι μαθητές την τεχνική του κάρβουνου σε χαρτί. Επίσης στο πλαίσιο της Ιστορίας της Τέχνης, οι μαθητές μπορούν να παραδειγματιστούν από ένα χαρακτηριστικό δείγμα ζωγραφικής και όχι πλαστικής- τρισδιάστατης- σκηνογραφίας και να συνειδητοποιήσουν τα χαρακτηριστικά της. Μπορούν έτσι οι μαθητές να καταλάβουν τη διαφορετική θεώρηση, με την οποία συνήθως, ζωγράφοι, αντιμετωπίζουν το θέατρο. Τέλος το σχέδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα χαρακτηριστικό δείγμα προσπάθειας του Χατζηκυριάκου – Γκίκα να κάνει τα κοστούμια στις θεατρικές παραστάσεις αναπαριστώντας το αρχαίο δράμα και χρησιμοποιώντας κλασικές εικόνες (χιτώνες, μάσκες κλπ,), παραπέμποντας σε ό, τι δηλαδή θεωρούσε ό, τι αντιπροσώπευε το κλασικό θέατρο. Κατά αυτόν τον τρόπο το σχέδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στη διδασκαλία της δραματικής ποίησης, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές για αντιθετικά σχήματα όπως κλασικό/ πρωτοποριακό ανέβασμα αρχαίου δράματος.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Dramatic poetry Dramatic poetryDramatic poetry
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΑΡΡΑ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE