Περι της ανατροφης των νηπιων
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα απόσπασμα από σύγγραμμα του Γερμανού ψυχιάτρου Johann Christian August Heinroth (1773-1843), του εισηγητή του όρου «ψυχοσωματικός», ογδόντα χρόνια πριν τον καθιερώσει ο Sigmund Freud. Συγκεκριμένα, πρώτος ο Heinroth ασχολήθηκε με τις ψυχοσωματικές παθήσεις, όταν το 1818 έκανε λόγο για την ψυχοσωματική προέλευση της αϋπνίας. Το κείμενο αναφέρεται στην ανατροφή των παιδιών και περιλαμβάνει γνώσεις αντίστοιχες με τα σημερινά βιβλία ανατροφής των παιδιών. Ανάμεσα σε αυτά που συμβουλεύει ο Καθηγητής Heinroth είναι: το μέτρο, η εγκράτεια, η ευταξία. Η «ιλαρότης» επίσης θα πρέπει να είναι διάχυτη στο περιβάλλον του παιδιού, διότι αυτή θα του δημιουργήσει και «ιλαρή» διάθεση. Η «ανατροφή» ξεκινά με την πρώτη του φυσική ανάγκη. Η μητέρα είναι αναντικατάστατη αρκεί να μην υποπίπτει σε υπερβολές: Η μητρική αγάπη, η κενοδοξία και η άγνοια είναι σε θέση να τορπιλίσουν τη σωστή ανατροφή, παρά το γεγονός ότι προέρχονται από φιλοστοργία. Τέλος, ‘για τον εραστή της τελειότητος’ προτείνεται να λειτουργήσει ως πρότυπο η εικόνα του Χριστού: πρότυπο ανεξικακίας, μακροθυμίας, υπομονής. Το δισέλιδο απόσπασμα που αποτελεί το μαθησιακό αντικείμενο φιλοξενείται στο περιοδικό «Αποθήκη των Ωφελίμων και Τερπνών Γνώσεων» (Τόμ. 2, Αρ. 17, 1838), ένα περιοδικό με έδρα την Ερμούπολη στη Σύρο. Δεν δίνονται πληροφορίες αναφορικά με τον τίτλο του συγγράμματος του Καθηγητή Heinroth, παρά μόνον αορίστως: «Τα επόμενα (δηλ. τα κείμενο που ακολουθεί) είναι μεταφρασμένα από σύγγραμμά τι του Heinroth, Καθηγητού της Ιατρικής εις το Πανεπιστήμιον της Λειψίας». Τη μετάφραση υπογράφει χωρίς μικρό όνομα κάποιος Θεοτόκης. Μετά την υπογραφή ακολουθεί ένα ρητό: «Μόνον ο πεπαιδευμένος λαός εμπορεί να είναι διά πάντα ελεύθερος».

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο περιοδικό («Αποθήκη των Ωφελίμων και Τερπνών Γνώσεων») στο οποίο δημοσιεύεται το μαθησιακό αντικείμενο, ανήκει στην κατηγορία των περιοδικών που διδάσκουν, ενώ παράλληλα φροντίζουν να είναι ευχάριστα. Το ζήτημα είναι αν καταφέρνουν πάντα τον συνδυασμό και στο σημείο αυτό καλό θα ήταν να έχουμε τη γνώμη των μαθητών μας. Για παράδειγμα το συγκεκριμένο κείμενο θα μπορούσε να δοθεί για μελέτη και επεξεργασία σε μεγαλύτερους μαθητές (κυρίως στο λύκειο) εντός του πλαισίου μιας ερευνητικής εργασίας. Οι μαθητές αφού αποσαφηνίσουν ορισμένες γλωσσικού τύπου απορίες που προφανώς θα έχουν, θα μπορούσαν π.χ. μέσα από μία δομημένη συζήτηση (debate), να εντοπίσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κειμένου. Το προφανές μειονέκτημα του αποσπάσματος είναι ότι απευθύνεται σε ένα κοινό με στόχο να το εκπαιδεύσει για να είναι ελεύθερο (όπως χαρακτηριστικά λέει στο τέλος), χωρίς όμως να κρατά τα στοιχειώδη χαρακτηριστικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου: βιβλίο, σελίδα, έκδοση, μετάφραση. Με τον τρόπο αυτό —δηλαδή βοηθώντας τους μαθητές να εντοπίσουν το μειονέκτημα του αποσπάσματος— τους βοηθούμε να κατανοήσουν ότι πρέπει να σέβονται τις απόψεις των υπολοίπων, να προβάλλουν με θάρρος τις δικές τους απόψεις και να καταδικάζουν τη λογοκλοπή, προσθέτοντας πάντα κάτω από τις εργασίες τους τις πηγές από τις οποίες άντλησαν τις πληροφορίες τους. Θα πρέπει επίσης να μάθουν να προασπίζουν την αυθεντικότητα της γνώσης, αναζητώντας όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα κείμενο να έχει τις δικές του «συντεταγμένες». Ο επιστημονικός λόγος, αντίθετα µε άλλα είδη λόγου, έχει µεγάλη ανάγκη από ακρίβεια και σαφήνεια. Αυτό θα δημιουργήσει και στους ίδιους την καλή συνήθεια να σέβονται τους δημιουργούς κάθε πληροφορίας που ‘εισπράττουν’ αναφέροντάς τους στη βιβλιογραφία και τη δικτυογραφία που χρησιμοποιούν στις εργασίες τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Oral / Written / Digital Speech Oral / Written / Digital SpeechOral / Written / Digital Speech
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Heinroth
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE