Γλωσσικο Ζητημα: αρθρο με τιτλο : Δηλωση στο περιοδικο ¨Νουμας¨
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Με τον όρο γλωσσικό ζήτημα εννοείται ο γλωσσικός διχασμός, σε γραπτό λόγο και καθομιλούμενη γλώσσα, ο οποίος ως αποτέλεσμα της διασποράς των δυτικών ιδεολογιών στην ελληνική κοινωνία, την ταλαιπώρησε επί σειρά ετών. Οι αγώνες που θα δοθούν για την επικράτηση της μιας ή της άλλης μορφής γλώσσας είναι πολλοί και συνδέονται με πολιτικά και ιδεολογικά ζητήματα του ελληνισμού. Στο χώρο της λογοτεχνίας, πάντως, η δημοσίευση το 1888 του έργου του Γ. Ψυχάρη «Το ταξίδι μου» δίνει ώθηση στη χρήση της δημοτικής μεταγενέστερα. Οι στήλες του περιοδικού «Νουμά» προσελκύουν το ζωηρό ενδιαφέρον των δημοτικιστών και προκαλούν μια σημαντική συζήτηση που κρατάει ως το 1909. Σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Α. Δελμούζος, ο Μ. Τσιριμώκος, ο Κ. Χατζόπουλος, ο Ίων Δραγούμης, ο Γ. Σκληρός, ο Π. Βλαστός, ο Ν. Γιαννιός, ο Φώτος Πολίτης κ.ά. εκθέτουν τις απόψεις τους γύρω από τη θεματική, τη μεθοδολογία, αντιγνωμούν και συχνά συγκρούονται σε τόνο πολεμικό. Μέσα απ' αυτή την αντιπαράθεση ιδεών αναδύεται ένας έντονος πολιτικός προβληματισμός, που για κύριους άξονες έχει απ' τη μια μεριά τη σύνδεση του γλωσσικού ζητήματος με τις κοινωνικοπολιτικές διαδικασίες κι απ' την άλλη το ρόλο του δημοτικιστικού κινήματος στους κοινωνικούς ή τους εθνικούς αγώνες. Το Γλωσσικό Ζήτημα έλαβε τέλος τη δεκαετία του '70, μετά από σχεδόν ενάμιση αιώνα διαμάχης. Το 1974 η κυβέρνηση Καραμανλή παρέλειψε τη γλωσσική διάταξη στο Σύνταγμα της μεταπολίτευσης. Το 1976 ο υπουργός Παιδείας Ράλλης εισηγείται - και η κυβέρνηση Καραμανλή αποφασίζει το 1977 - τη χρήση της δημοτικής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, σε όλες τις λειτουργίες και τα έγγραφα του κράτους. Το γλωσσικό ζήτημα λύνεται τυπικά με την καθιέρωση της δημοτικής στην εκπαίδευση και στη διοίκηση και παύει πλέον να υπάρχει το φαινόμενο της διγλωσσίας που διήρκεσε 20 περίπου αιώνες και ταλαιπώρησε την ελληνική παιδεία και κοινωνία για 143 χρόνια.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Δραστηριότητες που ενδεικτικά προτείνονται είναι: • Συλλογή και καταγραφή πληροφοριών αναφορικά με το Γλωσσικό Ζήτημα. • Συζήτηση για τον αντίκτυπο των ιδεολογικών ρευμάτων στο γλωσσικό ζήτημα. • Αναζήτηση και σύγκριση διαφορετικών ¨κειμενικών ειδών¨ για συγκεκριμένο ή και διαφορετικό θέμα. • Μετασχηματισμός συγκεκριμένου κειμενικού είδους σε άλλο (π.χ κείμενο καθαρεύουσας σε δημοτικής και αντίστροφα) • Οι μαθητές επεξεργάζονται διαφορετικά κειμενικά είδη και καταγράφουν σε σχάρες τις ομοιότητες και διαφορές τους ως προς τις λεξιλογικές και γραμματικές επιλογές. • Κειμενικά παιχνίδια: μπερδεμένα ποιήματα, αλλαγή λέξεων, παιχνίδια με τις ομοιοκαταληξίες, σύνθεση ποιημάτων με βάση εικόνες, κείμενα, κ.λ.π. • Σύγκριση κειμένων διαφορετικών περιοχών, περιόδων, συγγραφέων, τόσο ως προς το θέμα και τη λογοτεχνική γραφή όσο και ως προς την οπτική γωνία μέσα από την οποία αντιμετωπίζεται ένα θέμα ή πρόβλημα. • Ακρόαση δίσκων µε τη φωνή μεταπολεμικών ποιητών που διαβάζουν ποιήματά τους και σχολιασμός για τον τρόπο της ανάγνωσης (επιτονισμός ορισμένων σημείων του κειμένου, χρήση της στίξης κ.λπ.). (Αισθητική αγωγή, Νεοελληνική Γλώσσα). Το Μαθησιακό Αντικείμενο (ΜΑ) προτείνεται να χρησιμοποιηθεί για τους μεγαλύτερους μαθητές στο πλαίσιο της άμεσης διδασκαλίας στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας, Σχέδιο Εργασίας µε θέμα:¨ Γλωσσικό Ζήτημα¨ .


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TYPICAL LEARNING TIME
0:45:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6523
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1905 μ. Χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Linguistic varieties Linguistic varietiesLinguistic varieties > Social linguistic varieties Social linguistic varietiesSocial linguistic varieties
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γαλάτεια Καζαντζάκη
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE