Κριτικη του Κ. Παλαμα σε συλλογη του Γ. Δροσινη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Κριτική του Κ. Παλαμά στη συλλογή του Γ. Δροσίνη «Φωτερά σκοτάδια», που δημοσιεύτηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς» (τομ. 13, αρ. 559, σσ. 157-159). Το περιοδικό υπήρξε το σημαντικότερο λογοτεχνικό έντυπο των αρχών του 20ού αιώνα και αγωνίστηκε για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας και την υιοθέτηση ευρωπαϊκών ρευμάτων στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια φιλοξένησε συχνά στις σελίδες του βιβλιοκριτικές, όπως αυτή του Κ. Παλαμά που εξυμνεί τη συλλογή του Γ. Δροσίνη, συνοδοιπόρου του άλλωστε μαζί με τον Ν. Καμπά στη κίνηση του ποιητικού δημοτικισμού. Το 1915 εκδίδεται η ποιητική συλλογή «Φωτερά σκοτάδια». Ο Δροσίνης βρίσκεται εντελώς στην ώριμη ηλικία του. Από τα ποιήματα του αυτά δε λείπει η ζωγραφική φυσιολατρία, ούτε η ερωτική διάθεση. Όπως όμως γράφει ο Παλαμάς, ο εσωτερικός κόσμος του ποιητή «παίρνει και καθαρώτερα ξεσκεπάζεται. Γύρισμα του ματιού στα μέσα». Υπάρχουν στιγμές που τα ποιήματα γίνονται πιο «σοβαρά» διατηρώντας όμως πάντα την απλότητα και τη μουσικότητά τους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο αυτό από το περιοδικό «Ο Νουμάς» μπορεί να αξιοποιηθεί σε διαθεματική διδασκαλία Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, προκειμένου οι μαθητές να έλθουν σε επαφή με ένα κείμενο ποιητικής κριτικής. Διαβάζοντάς το οι μαθητές καλούνται να ανακαλύψουν τα ιδιαίτερα γνωρίσματα ενός κειμένου κριτικής, το στόχο αλλά και τη θέση του συγγραφέα, τη σύνδεση της κριτικής ως δοκιμίου αλλά και ως δημοσιογραφικού κειμένου με την κοινωνική επικαιρότητα και ανάγκη. Στην προκειμένη περίπτωση ήταν αναγκαίο να επιβληθεί η δημοτική στη λογοτεχνία και να ανανεωθεί η ποίηση από τον πομπώδη Ρομαντισμό του παρελθόντος. Συγκεκριμένα, πρέπει να εντοπίσουν τη δομή του κριτικού κειμένου: Πληροφορίες για τον συγγραφέα, τον τίτλο, το είδος κειμένου και τις αξιολογικές κρίσεις του Κ. Παλαμά για το έργο του Γ. Δροσίνη. Η κριτική του Κ. Παλαμά διαφέρει σημαντικά στη δομή από λογοτεχνικές κριτικές, όπως αυτή του Β. Βαρίκα για το μυθιστόρημα του Κ. Πολίτη «Στου Χατζηφράγκου» (Β. Βαρίκας, Συγγραφείς και κείμενα, Α', 1961-1965, Αθήνα, Ερμής 1975, σελ. 200-202). Παρά το γεγονός όμως ότι ο Κ. Παλαμάς δεν οργανώνει τις πληροφορίες του όπως ο Β. Βαρίκας, οι μαθητές μπορούν να καταλάβουν τις θέσεις του απέναντι στη συλλογή του Γ. Δροσίνη. Στη συνέχεια, κρίνεται σκόπιμο να γράψουν τα δικά τους κείμενα κριτικής σχετικά με ποιήματα ή πεζογραφήματα που έχουν ήδη διδαχθεί στη λογοτεχνία. Οι μαθητές μπορούν μέσα από την παραπάνω διαδικασία να κατανοήσουν ότι, για να γράψουν μια κριτική, πρέπει να καταλήξουν αν τους αρέσει το λογοτεχνικό κείμενο και μετά να αιτιολογήσουν την άποψή τους. Τα επιχειρήματα στην Κριτική δεν τεκμηριώνουν αντικειμενικά δεδομένα. Αποδεικνύουν, όχι τι ισχύει, αλλά τι σκέφτεται ο κριτικός.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Adobe Acrobat Document (.pdf). 1,32 MB (1.392.640 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6560
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Essay - Declaration Essay - DeclarationEssay - Declaration
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κωστής Παλαμάς
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE