Nikos Hatzikiriakos - Gikas, painter, (1906 - 1994), figure saint
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για μορφή αγίου με μελάνι και παστέλ σε χαρτί (0,14 χ 0,1). Είναι έργου του γνωστού Έλληνα ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα το οποίο βρίσκεται στο Μουσείο Μπενάκη. Ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα (1906) και ήταν γόνος γνωστής και εύπορης μεγαλοαστικής οικογένειας. Από μικρός έδειξε το ιδιαίτερο ταλέντο που είχε στη ζωγραφική και οι γονείς του φρόντισαν να λάβει ιδιωτικά μαθήματα από σπουδαίους ζωγράφους της εποχής. Φοίτησε στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Σορβόννη. Έλαβε μαθήματα ζωγραφικής στην Academie Ranson. Η πρώτη του ατομική έκθεση οργανώθηκε το 1927 στο Παρίσι. Μετά από αυτήν πραγματοποίησε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές σε διάφορες χώρες και στην Ελλάδα. Το 1941 εξελέγη καθηγητής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ. Ασχολήθηκε με εικονογράφηση βιβλίων γλυπτική, σκηνογραφία, χαρακτική και κριτική τέχνης. Απεβίωσε το 1994. Η τεχνοτροπία του Χατζηκυριάκου-Γκίκα κινείται στα όρια του κυβισμού σε συνδυασμό με χαρακτηριστικά της ελληνικής τέχνης. Ο συνδυασμός αυτός τον οδηγεί σε μια ιδιαίτερη προσωπική άποψη που συνεισφέρει στο να προσεγγίσει η νέα ελληνική τέχνη την ευρωπαϊκή. Δεν φτάνει στην ολοκληρωτική αφαίρεση και χρησιμοποιεί στις συνθέσεις του το ελληνικό φως με αποτέλεσμα να ξεφεύγει από τον αναλυτικό η τον συνθετικό κυβισμό και να χαρακτηρίζεται ως "φωτοτροπικός μετακυβιστής". Εμφανείς επιρροές υπάρχουν στο έργο του από την τέχνη που εν γένει ήκμασε στον μείζονα ελληνικό χώρο, από ελληνιστικά πορτραίτα, από τη λαϊκή μεταβυζαντινή ζωγραφική, από τον Καραγκιόζη, αλλά και από τις Ανατολικές τέχνες οι οποίες τον είχαν ενθουσιάσει.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα "Μορφή αγίου" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και ειδικότερα στην Ιστορία της Τέχνης, για να προσεγγιστεί ο βίος και το έργο του μεγάλου Έλληνα δημιουργού. Η παρακολούθηση της διαμόρφωσής του σε πρώτου μεγέθους καλλιτέχνη, της δημιουργικής του διαδρομής και η σύνδεσή του με τη "γενιά του 30" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πόρος σε διαθεματικές εργασίες γύρω από την διαμόρφωση των χαρακτηριστικών της ελληνικής ζωγραφικής του μεσοπολέμου αλλά και της νεώτερης. Ενδιαφέρον στοιχείο για να εστιάσουν οι μαθητές, θα ήταν να ανιχνευθεί, ο τρόπος με τον οποίο ο Χατζηκυριάκος -Γκίκας και άλλοι σύγχρονοι του, επεδίωξαν να συνδυάσουν στοιχεία της ελληνικής εικονιστικής παράδοσης με τα διαδεδομένα τότε ευρωπαϊκά εικαστικά ρεύματα. Ειδικά για τον Χατζηκυρικάκο-Γκίκα, αξίζει να μελετηθεί η επίδραση στην τεχνοτροπία του τού ελληνικού φωτός η οποία εμφανώς τον διαφοροποίησε σε σχέση με τους κλασικούς κυβιστές. Παράλληλα με τα δικά του, μπορούν να εξεταστούν έργα κι άλλων ζωγράφων της εποχής του. Το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα "Μορφή αγίου" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και ειδικότερα στην Ιστορία της Τέχνης, για να προσεγγιστεί το ευρύτερο έργο του ζωγράφου. Επεκτείνοντας μπορεί να προσεγγιστεί το εικαστικό ρεύμα του κυβισμού, στοιχεία του οποίου χρησιμοποιεί και ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Σε συνδυασμό με θέαση κι άλλων ανάλογων έργων και με ενδεχόμενες επισκέψεις σε μουσεία ή χώρους τέχνης, οι μαθητές, αφού εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά του, μπορούν να κάνουν και ατομικές ασκήσεις που θα οδηγήσουν σε βαθύτερη κατανόηση των χαρακτηριστικών του. Μείζων σκοπός αυτών των δράσεων είναι ο ευρύτερος καλλιτεχνικός αλφαβητισμός των μαθητών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE