Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Ο οικτος προς τον τυραννο
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη στήλη «Πολεμικαί εντυπώσεις» του ετήσιου φιλολογικού ημερολογίου, «Ποικίλη Στοά» (Αθήνα 1881-1914), στον 16ο τόμο του 1914. Συγγραφέας του είναι ο Δ. Καλλίμαχος, Γραμματέας του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Πρόκειται για απόσπασμα, 4 σελίδων, που βασίζεται στο ημερολόγιο, το οποίο κρατούσε ο συγγραφέας, ενώ συμμετείχε, ως εθελοντής ιεροκήρυκας της Ε΄ Μεραρχίας, στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο. Αναφέρεται σε δυο επεισόδια που συνέβησαν στις αρχές Νοεμβρίου του 1912, όταν η μεραρχία του προήλαυνε προς τη Φλώρινα, μετά την επιτυχημένη μάχη του Κομάνου. Το πρώτο από αυτά συνέβη στη Βεύη, στα στενά του Κιρλί Δερβέν (στενωπός Κλειδίου), όπου ο Δ. Καλλίμαχος, επιδεικνύοντας οίκτο, κατά τα λεγόμενά του, προστάτευσε μια ομάδα γυναικόπαιδων τουρκικής καταγωγής, με το να τους συμβουλέψει να φύγουν για να γλιτώσουν από τους επερχόμενους εύζωνες. Το δεύτερο έλαβε χώρα στο Αρμενοχώρι, πολύ κοντά στη Φλώρινα, το οποίο είχε μικτό πληθυσμό Μουσουλμάνων και Χριστιανών, με τους δεύτερους να είναι χωρισμένοι σε Πατριαρχικούς και βουλγαρόφωνους Εξαρχικούς. Τούρκοι στρατιώτες, αφού φιλοξενήθηκαν σε μια βουλγαρόφωνη οικογένεια, σφαγίασαν, φεύγοντας, τα μέλη της. Το γεγονός γέμισε αποτροπιασμό τον συγγραφέα, αυτόπτη μάρτυρα των πτωμάτων και του θρήνου των συγγενών της οικογένειας, σε σημείο που να αναρωτηθεί, στο τέλος, αν έκανε καλά που επέδειξε οίκτο στα γυναικόπαιδα της Βεύης. Το κείμενο εμπλουτίζεται και αισθητοποιείται με σχέδιο εύζωνα και φωτογραφία Τουρκισσών που φεύγουν από τα χωριά τους.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο έχει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία προς αξιοποίηση στη διδασκαλία σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα (Ιστορία, Γλώσσα, Λογοτεχνία), αλλά και διαθεματικά. Εξοικειώνει τους μαθητές, μέσα από τις εντυπώσεις του συγγραφέα από τον Α΄Βαλκανικό Πόλεμο, με την καθημερινότητα και τις δύσκολες συνθήκες ενός πολέμου. Παρά τη σαφή τοποθέτηση του συγγραφέα του κατά του αντιπάλου, τον οποίο αποκαλεί τύραννο, διακρίνεται μια γενικότερη αντιπολεμική διάθεση, αφού κατατίθενται επεισόδια τα οποία σχετίζονται με την αλλοτρίωση που υφίστανται οι στρατιώτες. Αυτή είναι πιο έντονη στους Τούρκους στρατιώτες που σφαγιάζουν τους βουλγαρόφωνους οικοδεσπότες τους, και λιγότερη έντονη, αλλά παρούσα στα λόγια του εύζωνα που μεταφέρει ο συγγραφέας. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να κληθούν να προσεγγίσουν και να αναδείξουν αυτήν την κεντρική ιδέα, αντιμετωπίζοντας τους Βαλκανικούς Πολέμους και από την παραπάνω οπτική γωνία. Εκτός από τα πραγματολογικά στοιχεία που αναφέρονται στο κείμενο, όπως τα τοπωνύμια της περιοχής, τα δημογραφικά στοιχεία (πατριαρχικοί και εξαρχικοί) και τη γενικότερη πολεμική δράση, τα οποία μπορούν να διερευνήσουν συνεργατικά οι μαθητές/τριες, προτείνεται να αξιοποιηθεί, επίσης, η αμφιβολία που διακατέχει τον συγγραφέα στο τέλος του κειμένου σε σχέση με τον οίκτο που επέδειξε. Τι θα έπρατταν οι μαθητές/τριες σε ανάλογη περίπτωση;
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6580
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
> War events War eventsWar events
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Memoir -(Auto)biography - Diary Memoir -(Auto)biography - DiaryMemoir -(Auto)biography - Diary
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Memoir -(Auto)biography - Diary Memoir -(Auto)biography - DiaryMemoir -(Auto)biography - Diary
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Δ. Καλλίμαχος
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator