Γνωμες για το Σουρη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο άρθρο της εφημερίδας "Νουμάς" ( Vol 16,No 648) το έτος 1919 αναφέρεται στο έργο του ποιητή Σουρή και στις κατά βάση αρνητικές κριτικές των συγχρόνων του πεζογράφων και εκδοτών. Ο Γεώργιος Σουρής (1853 - 1919) ήταν ένας από τους σπουδαιότερους σατιρικούς ποιητές της νεότερης Ελλάδας, έχοντας χαρακτηριστεί ως «σύγχρονος Αριστοφάνης». Γεννήθηκε το 1853 στην Ερμούπολη της Σύρου. Η οικογένειά του ήταν εύπορη και ο πατέρας του ήθελε να τον κάνει παπά. Όταν η οικογένειά του χρεωκόπησε, ο πατέρας του τον έστειλε υπάλληλο στο κατάστημα ενός θείου του σιτέμπορου στη Ρωσία. Ο Σουρής όμως, ξεκίνησε να γράφει κρυφά τους στίχους του στα κατάστιχα και μετά από δύο μήνες αποχώρησε. Όταν ήλθε στην Αθήνα γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ωστόσο, δεν κατόρθωσε να πάρει πτυχίο μετά την απόρριψή του από τον καθηγητή του Σιμτέλο στο μάθημα της μετρικής, κατ΄ άλλους στα Λατινικά, γεγονός που του στοίχισε πολύ όπως διαπιστώνεται στους εκδικητικούς του στίχους. Για να βγάλει τον επιούσιο παρέδιδε μαθήματα και δημοσιογραφούσε. Όπως σημείωνε τότε ο Σπύρος Μελάς, ο Σουρής είχε πλούσια πνευματικά προσόντα και πλούτο γνώσεων με συνέπεια να καταστεί εξαίρετος δημοσιογράφος της έμμετρης σάτιρας των γεγονότων της εποχής. Οι πρώτοι σατιρικοί του στίχοι δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά "Ασμοδαίος", "Μή χάνεσαι" του Βλάση Γαβριηλίδη και "Ραμπαγάς". Σε ηλικία 30 ετών έβγαλε το πρώτο φύλλο της εφημερίδας του, που ο Γεώργιος Δροσίνης τη βάφτισε «Ο Ρωμηός», που ήταν μια έμμετρη εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα.. Ο «Ρωμηός» κυκλοφόρησε ως το 1918 (τελευταίο φύλλο), λίγο πριν το θάνατο του Σουρή, για 36 χρόνια και 8 μήνες, σε 1.444 συνολικά τεύχη και 2 παραρτήματα. Το 1900, στο Δημοτικό Θέατρο των Αθηνών, παρουσιάστηκαν με επιτυχία οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνους, σε έμμετρη απόδοσή του. Έγραψε και αρκετές έμμετρες κωμωδίες, οι οποίες καυτηρίαζαν τα κακώς κείμενα της εποχής. Το έργο του χαρακτηριζόταν από την ποιητική του γονιμότητα και την πληθώρα των στίχων του. Έγραφε πάντα καλοπροαίρετα σχολιάζοντας το λαό, τους άρχοντες, τους Βασιλείς, χωρίς ωστόσο να βρίζει. Συχνά αυτοσαρκαζόταν και έξοχο δείγμα αυτοσαρκασμού είναι το ποίημα «Η Ζωγραφιά μου». Η γλώσσα του είναι μικτή. Χρησιμοποιεί πολύ τη δημοτική, αλλά συχνά στα ποιήματά του υπάρχουν αρκετές λόγιες λέξεις και φράσεις, για λόγους είτε μετρικούς είτε σατιρικούς. Είχε άλλωστε συγκρουστεί εντονότατα με τον Γιάννη Ψυχάρη και τους μαχητικούς δημοτικιστές των αρχών του 20ού αιώνα. Βεβαίως, κάποιοι τον είπαν στιχοπλόκο και κατηγόρησαν το έργο του υποστηρίζοντας πως στερείται ποιητικής αξίας ή ότι είναι εντελώς επιφανειακό. Συγκεκριμένα ο Ψυχάρης στο άρθρο του από τη συλλογή "Ρόδα και Μήλα" το 1908,που δημοσιεύτηκε στο Νουμά, τον χαρακτηρίζει ποιητή του όχλου και εφημεριδογράφο, σύγχρονο Αριστοφάνη (σκωπτικά), που μοιάζει με την ομώνυμη παρακμιακή σατιρικοπολιτική εφημερίδα του εκδότη Παναγιώτη Πηγαδιώτη, και αρχαίο Αριστοφάνη, που μοιάζει με την χαμηλής ποιότητας μετάφραση έργων του Αριστοφάνη από τον καθαρολόγο Πολύβιο Δημητρακόπουλο και πολύ χειρότερο από τον "ποιητή του κάρρου" Παναγιώτη Θεοδοσίου.Ο ίδιος ο Ταγκόπουλος του "Νουμά" σε άρθρο του 1915 τον κατηγορεί ότι έστησε μια φάμπρικα σίχων για εύκολο ξεπούλημα με υλικά νοθευμένα. Ο Σουρής προτάθηκε 5 χρονιές για το Νόμπελ Λογοτεχνίας: το 1907, 1908, 1909, 1911 και 1912.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή το άρθρο του Νουμά για το Γεώργιο Σουρή οι μαθητές μπορούν να προσεγγίσουν διδακτικά το ποιητικό έργο του σημαντικού αυτού σατιρικού ποιητή και επονομαζόμενου "Σύγχρονου Αριστοφάνη". Μαθητές και μαθήτριες μπορούν μέσω του Σουρή να γνωρίσουν ένα εντελώς διαφορετικό είδος ποίησης, αλλά κυρίως με τη βοήθεια και την υποστήριξη του εκπαιδευτικού τους στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν τα δικά τους σατιρικά ποιήματα, αφορμόμενοι από τα αντίστοιχα ποιήματα του Σουρή. Επίσης, μέσα από το έργο του οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν με τη βοήθεια του καθηγητή τους, αν δικαιώνεται ο χαρακτηρισμός που του αποδίδουν οι υποστηρικτές του ως σύγχρονος Αριστοφάνης ή οι χαρακτηρισμοί των επικριτών του ως εφημεριδογράφος με αποστεωμένο λόγο, ποιητής του όχλου και έμπορος των χαμηλών δημιουργημάτων του. Τέλος, οι μαθητές μπορούν να συζητήσουν και να αποσαφηνίσουν τη λεπτή διαφορά μεταξύ αστειότητας και γελοιότητας, μεταξύ κωμωδίας και παρωδίας, μεταξύ σάτιρας και εμπαθούς και άγονης επίκρισης και υπονόμευσης. προσώπων , καταστάσεων ή γεγονότων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Νουμάς
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE