Άσμα κυπριακο: ο Διγενης και ο Χαρος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
"Ο Διγενής και ο Χάρος" που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του 1865 "Χρυσαλλίς" (vol 3 No 67) είναι δημοτικό κυπριακό τραγούδι σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, που έχει ως θέμα του το πιο μεγάλο κατόρθωμα του ήρωα Διγενή Ακρίτα, τη νίκη του μετά από τριήμερη πάλη εναντίον του Χάρωνα (Χάρου). Ο Διγενής, δοξολογεί τον Ύψιστο ότι νίκησε έναν τόσο γενναίο αντίπαλο. Μια φωνή από τον ουρανό ακούγεται να επιπλήττει τον Χάρωνα ότι παραμέλησε το καθήκον του, γιατί παλεύει αντί να παίρνει ψυχές. Αυτός, αμέσως μεταμορφώνεται σε χρυσό αετό, κάθεται στο κεφάλι του Διγενή και αρχίζει να τον πλήττει σοβαρά με τα νύχια του. Ο Διγενής ψυχορραγεί και τριακόσια παλληκάρια έρχονται να τον επισκεφτούν.Στο κρεβάτι του πόνου τούς μιλά για τελευταία φορά διηγώντας τους τα παλιά κατορθώματά του με τους φόνους δρακόντων και λεόντων, με μεγαλύτερο άθλο το φόνο του γίγαντα Σαρακινού. Ο Διγενής Ακρίτας είναι ο σημαντικότερος μυθικός ήρωας της κυπριακής δημώδους παραδόσεως, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε ακριτικά τραγούδια, σε πολλές τοπικές παραδόσεις και σε παραμυθιακές διηγήσεις. Ο συνηθέστερος τύπος ονομασίας του είναι Διενής . Το όνομά του παρουσιάζεται και με τον τύπο Διεννής και σπανιότερα με τον τύπο Διενάτζης. Ο Σ. Μανάνδρος αναφέρει και τύπο Ριενής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές αφορμώμενοι από την παρούσα δημοσίευση μπορούν στο μάθημα της Ιστορίας να γνωρίσουν τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος της φύλαξης των ανατολικών συνόρων της αυτοκρατορίας από τους Βυζαντινούς χρησιμοποιώντας τους ακρίτες, που έγιναν ονομαστοί στα χρόνια που απειλούσαν το Βυζάντιο οι Άραβες από τον 7ο έως τον 10ο αιώνα. Να γνωρίσουν την αγάπη που έτρεφε ο λαός γι' αυτούς και την ηρωποίησή τους μέσα στα ακριτικά τραγούδια, τα οποία αποτελούν την απαρχή των δημοτικών μας τραγουδιών. Επίσης, στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και με τη βοήθεια της Μουσικής διαθεματικά, οι μαθητές μπορούν να βρουν, να επεξεργαστούν τους στίχους και να γνωρίσουν την παραδοσιακή μουσική από κάποια ακριτικά τραγούδια από διάφορα μέρη του ελληνισμού (κυρίως Πόντο, Μακεδονία, Ανατολική Θράκη, Κρήτη αλλά και Κύπρο) ως προάγγελο των δημοτικών τραγουδιών μας. Μέσα από τη μελέτη των τραγουδιών αυτών, οι μαθητές μπορούν να εξάρουν τα κατορθώματα των ακριτών, να εντοπίσουν τα σπάνια σωματικά και ψυχικά χαρίσματά τους και να αποσυμβολίσουν το βαθύτερο ρόλο του Διγενή Ακρίτα για τον ελληνισμό διαχρονικά. Τέλος, με αφορμή το παρόν δημοσίευμα, να γνωρίσουν οι μαθητές τα πραγματικά γεγονότα που είναι αποδεδειγμένα ιστορικά, σχετικά με τη ζωή, το χαρακτήρα, τα κατορθώματα των ακριτών και το ρόλο που διαδραμάτισαν στην Ιστορία του βυζαντινού κράτους και να τα διαχωρίσουν από τις ιστορίες, τους μύθους, τους θρύλους και τις παραδόσεις που συνδέονται με τα κατορθώματα και τη γενναιότητα των ακριτών και συγκεκριμένα του Διγενή Ακρίτα, χωρίς να υποτιμηθούν, αλλά να εκληφθούν ως πολύτιμο κομμάτι ττης παράδοσης και του πολιτισμού μας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Folk song Folk songFolk song
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
Music Education Music EducationMusic Education > Greek traditional music Greek traditional musicGreek traditional music
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE