" Ο αποχαιρετισμος του ναυτικου Καστελλοριζιου "
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Νουμάς" ( Vol3 No153) το έτος 1905 από τον ποιητή Μιχάλη Πετρίδη, με τίτλο: "Από την Ανατολήν. Η ζωή στο Καστελλόριζο". Το άρθρο αναφέρεται στο μισεμό, δηλαδή στην ξενιτειά των ναυτικών από το νησί του Καστελλόριζου. 'Ετσι, ο τίτλος του άρθρου ίσως θα μπορούσε να είναι διαφορετικός, όπως "Ο αποχαιρετισμός του ναυτικού Καστελλοριζιού ", γιατί το περιεχόμενό του εστιάζεται στη στάση, τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα των ανθρώπων που μένουν πίσω και αποχαιρετούν τα παλληκάρια, που ξενιτεύονται στις θάλασσες του κόσμου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή το συγκεκριμένο κείμενο, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν και να συζητήσουν τη σκέψη, τη νοοτροπία, τη στάση ζωής και τα συναισθήματα των ανθρώπων του νησιού και μάλιστα ενός ακριτικού νησιού, όπως το Καστελλόριζο. Από τη μια μεριά οι νησιώτες αναγκάζονται να αποχωριστούν όσους συγγενείς και φίλους φεύγουν για τα «ξένα», για να βρουν λύση στο βιοποριστικό τους πρόβλημα και από την άλλη αυτοί που μένουν πίσω με πόνο ψυχής αλλά στωικά αντμετωπίζουν τη δύσκολη αυτή κατάσταση. Οι μαθητές μπορούν επίσης να κατανοήσουν τα έντονα συναισθήματα που βιώνονται κι από τις δύο πλευρές και να συγκρίνουν τη ζωή του ναυτικού με τα υπόλοιπα «αστικά» και «στεριανά» επαγγέλματα. Να συζητήσουν και να συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες που ζουν οι άνθρωποι της επαρχίας και συγχρόνως το «δέσιμο» που υπάρχει με το θεσμό της οικογένειας και ανάμεσα στα μέλη της. Επίσης θα ήταν χρήσιμο να συζητηθεί, αν υπάρχουν κοινά σημεία στα βιώματα του σημερινού ξενιτεμένου με το «νόστιμον ήμαρ» στα χρόνια του Ομήρου, όταν ο Οδυσσέας νοσταλγούσε την επιστροφή στην Ιθάκη του. Επιπρόσθετα θα μπορούσε να σχολιασθεί η άποψη ότι η παραδοσιακή οικογένεια του ξενιτεμένου είναι στο βάθος κρυπτομητριαρχική, λόγω παντελούς απουσίας της αντρικής φιγούρας για μεγάλα διαστήματα. Ενδεχομένως θα μπορούσε να απαντηθεί από τους μαθητές φύλλο εργασίας, το οποίο θα περιλάμβανε ερωτήσεις, του τύπου: -Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο αρχηγός της οικογένειας στο νησί; Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη του βιοποριστικού προβλήματος στην οικογένεια; -Ποιος είναι ο ρόλος της μάνας; -Είναι καθοριστικός για την εξισορρόπηση των οικογενειακών δεσμών και για το συναισθηματικό δέσιμο των μελών; --Ποιες αξίες διαφαίνονται στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή των νησιωτών; -Ποια η σχέση των ανθρώπων με τη θρησκεία;-Είναι ο ξενιτεμός - κεντρικό φαινόμενο στη ζωή του Έλληνα - αναπόδραστο στοιχείο του κύκλου της ζωής του (γέννηση - γάμος - ξενιτιά - θάνατος) προδιαγραμμένο «από τη μοίρα του» στα πλαίσια των κοινωνικών ρόλων που καλείται να εκπληρώσει;-- Τι φόβοι κυριαρχούν με το γεγονός του βέβαιου ξενιτεμού; Στο μάθημα της Γεωγραφίας Δημοτικού και Γυμνασίου μπορεί να γίνουν γνωστές οι δυσκολίες διαβίωσης σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας με σοβαρές ελλείψεις στον τομέα της υγείας κυρίως και των άλλων τομέων της ζωής.Μπορεί επίσης η συζήτηση να αποτελέσει αφορμή για μια εκπαιδευτική πολυήμερη εκδρομή στο νησί. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας, τέλος, οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν το φιλόλογο-ποιητή -πεζογράφο Μιχάλη Πετρίδη και να διακρίνουν την αγάπη του για την ιδιαίτερη πατρίδα του, από τη γλαφυρότητα του ύφους που περιγράφει την ιεροτελεστία του αποχαιρετισμού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μ.Γ. Πετρίδης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE