Ioannis Pitsikas, Panagiotis Demestihas, Alexandros Papagos, Albania 1940, foto by Dimitris A. Harisiadis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία που απεικονίζει τρεις από τους κορυφαίους πρωταγωνιστές του πολέμου και της εποποιίας κατά τον πόλεμο της Αλβανίας (1940). Αυτές οι τρεις σημαντικές προσωπικότητες ήταν σε μεγάλο βαθμό πρωταγωνιστές πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων στην πριν την κατά αλλά και την μετά τον πόλεμο εποχή. Ο Παναγιώτης Δεμέστιχας (1885-1960), καταγόταν από το Γύθειο Λακωνίας. Φοίτησε στη σχολή υπαξιωματικών, πολέμησε στους Βαλκανικούς πολέμους και κατά την περίοδο του διχασμού τάχθηκε με την πλευρά του βασιλιά. Συμμετείχε στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο, στην εκστρατεία της Ουκρανίας, στη Μικρασιατική Εκστρατεία και το 1940 ανέλαβε ως αντιστράτηγος τη διοίκηση του Α΄Σώματος Στρατού με το οποίο πήρε μέλος στον πόλεμο της Αλβανίας. Το 1941 συνυπέγραψε από κοινού με τους Γ. Τσολάκογλου και Γ. Μπάκο τη συνθηκολόγηση με τους Γερμανούς. Συμμετείχε στην πρώτη κατοχική κυβέρνηση ενώ μετά την απελευθέρωση καταδικάστηκε από δικαστήριο δοσιλόγων. Ο Ιωάννης Πιτσίκας (1881-1975) καταγόταν από τη Σπερχειάδα. Σπούδασε στη Σχολή της Γαλλικής αποστολής. Έλαβε μέρος στους Βαλκανικούς πολέμους, στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο, στη Μικρασιατική Εκστρατεία και στον πόλεμο του 1940. Συνελήφθη το 1943 μαζί με τον στρατηγό Παπάγο και μεταφέρθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στη Γερμανία απ' όπου απελευθερώθηκε το 1945. Διετέλεσε δήμαρχος Αθηναίων, Υπουργός Εθνικής Αμύνης και Βορείου Ελλάδος. Ο Αλέξανδρος Παπάγος (1883-1952) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Στρατιωτική Σχολή Βρυξελλών και στη σχολή πυροβολικού του Ιπρ. Συμμετείχε στους Βαλκανικούς πολέμους και ήταν δηλωμένος φιλοβασιλικός. Συμμετείχε στη Μικρασιατική Εκστρατεία και έφτασε στο βαθμό του αντιστρατήγου. Το 1935 οργάνωσε κίνημα και με την νέα κυβέρνηση Κονδύλη χρημάτισε υπουργός Στρατιωτικών. Επί Μεταξά βρέθηκε στην αρχηγία του στρατεύματος. Με την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου οργάνωσε αποτελεσματικά την άμυνα της χώρας και κατάφερε να απωθήσει τους Ιταλούς. Παραιτήθηκε από την ηγεσία του στρατεύματος προκειμένου να μη συμμετάσχει στη συνθηκολόγηση. Συνελήφθη από τους Γερμανούς λόγω της συμμετοχής του σε αντιστασιακή οργάνωση (1943) και κλείστηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης μέχρι το τέλος του πολέμου. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα ανέλαβε την αρχιστρατηγία με στόχο κατά τον εμφύλιο την κατίσχυση επί των κομμουνιστών. Με το τέλος του πολέμου έλαβε το βαθμό του Στρατάρχη, πρώτη φορά για Έλληνα στρατιωτικό. Το 1951 πολιτεύτηκε και το 1952 σχημάτισε κυβέρνηση με το κόμμα του "Ελληνικός Συναγερμός". Με Υπουργό Συντονισμού τον Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη ανόρθωσε σε μεγάλο βαθμό την ελληνική οικονομία. Τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετώπισε η κυβέρνησή του ήταν το Κυπριακό και τα Σεπτεμβριανά. Απεβίωσε το 1955. Η φωτογραφία έχει τραβηχτεί από τον φωτογράφο Δημήτρη Α. Χαρισιάδη (1911-1993). Ο Χαρισιάδης ξεκίνησε ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία και αφετηρία της πορείας του απετέλεσε η φωτογράφιση του έπους του αλβανικού μετώπου όπου υπηρέτησε ως έφεδρος αξιωματικός και παράλληλα ως φωτογράφος του στρατού. Μετά τον πόλεμο απαθανάτισε, για λογαριασμό ξένων αποστολών, τα σημαντικότερα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα στη χώρα όπως τα "Δεκεμβριανά", τη διανομή της αμερικάνικης βοήθειας, τα έργα ανασυγκρότησης, την εκβιομηχάνιση της χώρας. Από προσωπικό ενδιαφέρον ασχολήθηκε με το ελληνικό τοπίο, την καθημερινή ζωή των απλών ανθρώπων στην πόλη και στην ύπαιθρο αλλά και ειδικά με φωτογραφίες του Εθνικού Θεάτρου. Το έργο του έτυχε διεθνούς αναγνώρισης. Απεβίωσε το 1993 αφήνοντας ένα εκτενές και με ακρίβεια ταξινομημένο αρχείο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία που απεικονίζει τους τρεις σημαντικούς Έλληνες στρατηγούς, Παπάγο, Πιτσίκα και Δεμέστιχα στο μέτωπο της Αλβανίας το 1940, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εικονιστικός πόρος στο μάθημα της Ιστορίας αλλά και της ελληνικής γλώσσας σε κεφάλαια σχετικά με την εποποιία του 1940. Με αρχικό υλικό αυτή τη φωτογραφία, μπορούν να αναζητηθούν και άλλες παρόμοιες και να οργανωθεί μια έκθεση με σκοπό να ζωντανέψει η εποχή και τα γεγονότα της μέσω των εικόνων. Η εργασία μπορεί να λάβει διαθεματική και συνεργατική μορφή με τρόπο ώστε κάθε ομάδα εργασίας να αναλάβει ένα θεματικό πεδίο, π.χ. αξιωματικοί Έλληνες, σκηνές μάχης, δράση πολιτών στο μέτωπο, συμμετοχή πολιτών στα μετόπισθεν κλπ. Παράλληλα άλλες ομάδες, στο πλαίσιο της διαθεματικής διάστασης, μπορούν να αναζητήσουν κείμενα εποχής όπως πρωτοσέλιδα εφημερίδων, επιστολικά δελτάρια και αλληλογραφία, λογοτεχνικά κείμενα και ποίηση, που έχουν γραφτεί από στρατιώτες ή για τους στρατιώτες εκείνης της εποχής. Η φωτογραφία που απεικονίζει τον στρατηγό Αλέξανδρο Παπάγο στο μέτωπο της Αλβανίας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για την μελέτη της προσωπικότητας, του στρατιωτικού και του πολιτικού του βίου. Με συλλογή και άλλων τεκμηρίων μπορεί να περιγραφεί η στρατιωτική πορεία του από τους Βαλκανικούς πολέμους μέχρι τον εμφύλιο και στη συνέχεια η πολιτική του σταδιοδρομία με το κόμμα του Εθνικού Συναγερμού. Παράλληλα οι μαθητές μπορούν να προεκτείνουν με την αναφορά σε αυτά καθ' εαυτά τα πολεμικά συμβάντα και τα κρίσιμα πολιτικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην Ελλάδα από το 1935 ως και τις εκλογές του 1951 και αποτελούν σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής πολιτικής ιστορίας. Η φωτογραφία που απεικονίζει Έλληνες αξιωματικούς στο μέτωπο της Αλβανίας το 1940, και έχει τραβηχτεί από τον επίσημο στρατιωτικό φωτογράφο Δημήτρη Χαρισιάδη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί, μαζί με άλλες παρόμοιες για να ερευνηθεί η παρουσία και το έργο των φωτογράφων του στρατού στη συγκεκριμένη πολεμική διένεξη αλλά και σε άλλες ανάλογες όπως οι Βαλκανικοί πόλεμοι και η Μικρασιατική Εκστρατεία. Οι επίσημοι στρατιωτικοί φωτογράφοι ήταν λίγοι και έτσι είναι σχετικά εύκολο να εντοπιστούν και να μνημονευτούν, αρχικά ως καλλιτέχνες. Στη συνέχεια μπορεί να εξεταστεί ο ρόλος του έργου τους από τη σκοπιά της επίδρασης των τότε ΜΜΕ για την προβολή συγκεκριμένων πλευρών της κάθε διένεξης που σκοπό είχε να διατηρήσει το ηθικό και το φρόνημα του στρατού αλλά και του πληθυσμού στα μετόπισθεν. Πέραν από το μάθημα της ιστορίας και της γλώσσας, τέτοιου είδους ανάλυση θα μπορούσε να γίνει και στα μαθήματα που αφορούν τη μελέτη των ΜΜΕ. Και αυτή η εργασία προτείνεται να έχει χαρακτήρα συνεργατικό και ερευνητικό.


LEARNER CHARACTERISTICS
TYPICAL AGE RANGE
0 - 20
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΛΚΙΖΑΣ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE