Άποψη του κολπου της Ελευσινας απο την Ιερα Οδο στο περασμα Δαφνι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαρακτικό που περιλαμβάνεται στην εξάτομη έκδοση του Άγγλου ορυκτολόγου Edward Daniel Clarke ο οποίος στις αρχές του 19ου αιώνα περιηγήθηκε εκτός των άλλων σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας. Σε πρώτο πλάνο απεικονίζεται τμήμα της Ιεράς Οδού, του αρχαιότερου σωζόμενου δρόμου της Ευρώπης που συνέδεε την πόλη των Αθηνών με την Ελευσίνα και το Θριάσιο Πεδίο, στο σημείο που φθάνει στην Ακτή Σκαραμαγκά ή Ακτή της Αμφιάλης όπως ονομαζόταν στην αρχαιότητα. Οι κορυφογραμμές στο βάθος που συμπληρώνουν την εικόνα, αποτελούν φανταστικά στοιχεία που χρησιμοποίησε ο δημιουργός στην απόδοση ενός ειδυλλιακού τοπίου. Γενικά, το σχέδιο είναι σύμφωνο με τις αρχές του καλλιτεχνικού κινήματος του Ρομαντισμού που κυριαρχούσε την εποχή της έκδοσης. Ο τίτλος στο κάτω μέρος της εικόνας ''Άποψη της Ελευσίνας'' είναι ανακριβής. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Clarke κατά την επίσκεψή του στην Ελευσίνα απέσπασε την κολοσσιαία μαρμάρινη Kαρυάτιδα-Kιστοφόρο η οποία στήριζε τη στέγη των Μικρών Προπυλαίων του Ιερού Τεμένους. Το άγαλμα σήμερα βρίσκεται στο Fitzwilliam Mουσείο του Cambridge.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου είναι πολυεπίπεδη. Η εικόνα μπορεί να εμπλουτίσει την παρουσίαση των ερευνητικών αποτελεσμάτων των μαθητών σχετικά με την αρχαία Ιερά Οδό, τον αρχαιότερο δηλαδή σωζόμενο δρόμο της Ευρώπης. Επιπλέον, αποτελεί έξοχο δείγμα μιας εικαστικής απόδοσης που συμβαδίζει με τις αρχές του Ρομαντισμού (έμφαση στη φύση, ειδυλλιακά τοπία, εξιδανικευμένες αναπαραστάσεις κ.α). Οι μαθητές με προσεκτική παρατήρηση και με τη βοήθεια του διδάσκοντος καταλήγουν ορισμένως σε ανάλογα συμπεράσματα. Επίσης, το ψηφιακό αντικείμενο συνιστά χρήσιμο εποπτικό υλικό σε μια διδακτική προσέγγιση του ποιήματος ''Ιερά Οδός'' του Άγγελου Σικελιανού ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί και σε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διότι η Ακτή Σκαραμαγκά αποτελεί ακραίο αρνητικό παράδειγμα αλλοίωσης φυσικού περιβάλλοντος από ανθρώπινη παρέμβαση στο όνομα μιας κακώς εννοούμενης ανάπτυξης. Τέλος, είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως έναυσμα για μια γενικότερη αναφορά στον Clarke ο οποίος, την ίδια εποχή με τον Έλγιν, απέσπασε ένα άγαλμα Καρυάτιδας από την Ελευσίνα, μεταφέροντάς το στην Αγγλία. Η παραπάνω αναφορά μπορεί να συνοδευτεί με την προβολή του αρχαιολογικού ντοκιμαντέρ «Το παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης».


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE