Vlachos Georgios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία που απεικονίζει τον θεατρικό συγγραφέα, δημοσιογράφο και εκδότη της εφημερίδας «Καθημερινή» Γεώργιο Βλάχο (Αθήνα, 1886-Αθήνα, 1951). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών (ΙΝΕ/ΕΙΕ) και στη συλλογή Ελένης Βλάχου (Μαρκεζίνης, Σπύρος, Πολιτική ιστορία της νεωτέρας Ελλάδος: 1828 – 1964, σειρά Β΄, τομ. 3, σ. 167). Ο Γεώργιος Βλάχος υπήρξε ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της νεοελληνικής δημοσιογραφίας. Ήταν γιος του συγγραφέα `Αγγελου Βλάχου και γεννήθηκε στην Αθήνα το 1886. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. `Οταν τέλειωσε τις σπουδές του διορίστηκε υπάλληλος στο υπουργείο Δικαιοσύνης που εγκατέλειψε το 1904 για να μπει στην υπηρεσία της Εθνικής Τραπέζης (1904-1918). Εργάσθηκε ως χρονογράφος και αρθρογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες. Το 1914 εξέδωσε το λογοτεχνικό περιοδικό “Παναθήναια”. Το 1917 εξορίστηκε για πολιτικούς λόγους στη Σκύρο και τη Σκόπελο. Επιστρέφοντας από την εξορία το 1919 εξέδωσε την εφημερίδα “Καθημερινή”, η οποία εκτός από την περίοδο της γερμανικής κατοχής (1941-1944) εκδίδεται μέχρι σήμερα. Υπέγραφε τα δημοσιογραφικά του κείμενα-άρθρα με τα αρχικά Γ.Α.Β. Εκτός από άρθρα έγραψε και θεατρικά έργα και για τρία χρόνια, ταυτόχρονα με την «Καθημερινή», διετέλεσε διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (1933-1936). Τα σπουδαιότερα θεατρικά του έργα είναι τα εξής: «Δεσποινίς Κυκλών», «Κόμπρα», «Τα κόκκινα γάντια», «Υπογραφή», «Αλεύρι μια και είκοσι η οκά». Ο Γεώργιος Βλάχος πέθανε το 1951 στην Αθήνα. Τη θέση του στην εφημερίδα “Καθημερινή” ανέλαβε η κόρη του Ελένη Βλάχου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές και διερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ελληνικής Ιστορίας του 20ου αιώνα και της Νεοελληνικής Γλώσσας. Το έργο του κορυφαίου δημοσιογράφου και εκδότη προσφέρεται για μαθητοκεντρικές διδακτικές πρακτικές που προηγουμένως θα έχουν κατάλληλα προετοιμαστεί, ώστε να οδηγήσουν στην καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης, κριτικής σκέψης, ενσυναίσθησης και ερευνητικής κουλτούρας μέσα από τη μελέτη και ανάλυση του δημοσιογραφικού λόγου που κυρίως υπηρέτησε ο Γεώργιος Βλάχος. Η ζωή και το έργο του δίνουν αφορμές για στοχευμένες ομαδικές ή/και ατομικές εργασίες μικρής ή μεγάλης διάρκειας (project), ανάλογα με τις αντικειμενικές δυνατότητες που υπάρχουν για τον διδάσκοντα. Η πολιτική σταδιοδρομία του Γ. Βλάχου, η σχέση του με κορυφαίους πολιτικούς παράγοντες και πρωθυπουργούς για περίπου μισόν αιώνα (1900-1950), η ενεργητική του εμπλοκή στην πολιτική ζωή του τόπου και η έκδοση της εφημερίδας «Καθημερινή» αποτελούν ελκυστικά πεδία. Αυτά μπορούν να φωτιστούν με κατάλληλα προετοιμασμένα Φύλλα Εργασίας, παραπομπές σε ιστοσελίδες, ηλεκτρονικά αποθετήρια και άφθονο φωτογραφικό υλικό από το διαδίκτυο. Επιπλέον, ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί τα ίδια τα κείμενα του Γ. Βλάχου για τη διδασκαλία της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας και τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας, και μάλιστα τόσο του δημοσιογραφικού λόγου καθαυτού ως ιδιαίτερου είδους του γραπτού λόγου, όσο και του θεατρικού λόγου, που επίσης υπηρέτησε με επιτυχία. Κείμενα όπως αυτά που δημοσιεύτηκαν την περίοδο του Εθνικού Διχασμού και την περίοδο της μικρασιατικής εκστρατείας (βλ. ενδεικτικά τα άρθρα: «Φύγε απ΄ εδώ άνθρωπε μικρέ», «Οίκαδε» και «Πομερανοί») είναι χαρακτηριστικά για να αποκομίσει κανείς μία αίσθηση του αντιβενιζελικού τύπου αλλά και να προβεί σε μία βαθιά ανατομία της κοινωνικής και πολιτικής ζωής κατά την ίδια περίοδο. Συνακόλουθα, κρίνεται διδακτικά εξόχως αξιοποίησιμη η «Ανοικτή επιστολή προς την Αυτού Εξοχώτητα τον κ. Αδόλφο Χίτλερ, Αρχικαγγελλάριον του Γερμανικού Κράτους» (8 Μαρτίου 1941), όπως και άλλα άρθρα για σημαντικές στιγμές της νεότερης ελληνικής ιστορίας (τη δίκη των εξ, τον θάνατο του Ελ. Βενιζέλου, την ελληνοτουρκική συμφωνία του 1930, τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου 1936, το ΟΧΙ του 1940 κ. ά (βλ. ενδεικτικά στο ψηφιακό αρχείο της Καθημερινής και το βιβλίο «‘Αρθρα στην Καθημερινή (1919-1951)», εκδ. Ζήδρος, Αθήνα 1990). Η παραπάνω χρήση μπορεί να πλαισιωθεί με οργανωμένες διδακτικές επισκέψεις, σχολικούς διαγωνισμούς συγγραφής άρθρων, έκδοση σχολικής εφημερίδας, διαγωνισμούς σκίτσου-γελοιογραφίας με θέματα της επικαιρότητας, άσκηση στον δημοσιογραφικό λόγο και τις τεχνικές της συνέντευξης καθώς και έναν ευρύτερο προβληματισμό για τον ρόλο και τη δύναμη των ηλεκτρονικών και έντυπων Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στη σύγχρονη εποχή μέσα από στοχευμένες διδακτικές αφορμήσεις, επιλογές και κατάλληλη προετοιμασία της τάξης. Το μαθησιακό αντικείμενο ανταποκρίνεται στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας στην πρωτοβάθμια κια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Λογοτεχνίας, της Θεατρικής Αγωγής, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Drama/Theatre History Drama/Theatre HistoryDrama/Theatre History
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Play PlayPlay
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE