Οι κοινοτητες της Ύδρας, των Σπετσων και των Ψαρων κατα τη διαρκεια της τουρκοκρατιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο του Γιάγκου Χατζή «Οι κοινότητες», που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα των δημοτικιστών «Νουμάς» (Vol 6, No 310) το έτος 1908, αναφέρεται στη διακυβέρνηση τριών ιστορικών νησιών ,της Ύδρας, των Σπετσών και των Ψαρών , κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, μέχρι λίγα χρόνια πριν το ξέσπασμα της επανάστασης του Έθνους ενάντια στον τουρκικό ζυγό. α’ Ύδρα Τα πρώτα χρόνια οι Υδραίοι ήταν φτωχοί γεωργοί και τους κυβερνούσαν δυο παπάδες. Σταδιακά όμως, με την ανάπτυξη της ναυτιλίας και συνεπώς της οικονομίας, δημιουργήθηκε μία νέα τάξη ,«η αριστοκρατία των νοικοκυραίων». Οι νοικοκυραίοι, παλιοί ναύτες αρμάτωναν καράβια μα δεν ταξίδευαν πια οι ίδιοι. Οι άνθρωποι αυτοί φρόνιμοι, κοσμογυρισμένοι, οικονομικά ισχυροί, συγκέντρωσαν σταδιακά την εξουσία στα χέρια τους και τελικά κυβέρνησαν. Δύο δημογέροντες, προερχόμενοι από την τάξη των νοικοκυραίων, κυβερνούσαν και ήταν υπεύθυνοι για τη εξασφάλιση της τάξης και της ησυχίας του τόπου. Για σημαντικές αποφάσεις συγκαλούσαν γενική λαϊκή συνέλευση. Στην αυλή της εκκλησίας συγκεντρώνονταν οι παπάδες,οι νοικοκυραίοι και οι καπετάνιοι και αποφάσιζαν. Στη συνέχεια ζητούσαν την έγκριση του λαού, που στεκόταν απ’ έξω. Καμία απόφαση δεν μπορούσε να ληφθεί, αν ο λαός δεν έδινε την έγκριση του. Αυτός ήταν ο τρόπος διακυβέρνησης της ‘Ύδρας μέχρι το 1800. Στα 1800 όμως, επειδή έγιναν λαϊκές εξεγέρσεις, οι νοικοκυραίοι ζήτησαν από τον Καπετάν πασά να διορίσει έναν Μπέη. Προς μεγάλη τύχη της Ύδρας ,ο Καπετάν πασάς διόρισε ως Μπέη της τον Καπετάν Γεώργιο Βούλγαρη, καπετάνιο της ναυαρχίδας. Όταν διορίστηκε ο Βούλγαρης, ήταν επιεικής και έδωσε αμνηστία σε όλους τους κοινωνικούς ταραξίες μέχρι τότε, αλλά ήταν ιδιαίτερα σκληρός και τιμωρητικός σε κάθε νέο παραβάτη. Ακόμα και τον ίδιο του τον αδελφό χαστούκισε και χτύπησε με το τσιμπούκι του, γιατί δεν υπάκουσε στην αστυνομία. Αυτή του όμως η στάση είχε ως αποτέλεσμα την αποκατάσταση της τάξης και της ησυχίας στο νησί. Όταν σταμάτησαν οι εξεγέρσεις, ο Βούλγαρης διόρισε 10 σύνδικους ως δημογέροντες. Αφού εξασφάλισε έτσι την διακυβέρνηση του νησιού, ο Βούλγαρης προσπάθησε να τονώσει το θάρρος και την τόλμη των Υδραίων. Πολλές φορές δεν δίσταζε να κάνει ξαφνικές εφόδους σε καράβια, που έφευγαν ακολουθώντας τα με ένα άλλο κουρσάρικο καράβι. Αν ο καπετάνιος και οι ναύτες αντιστέκονταν,τους επαινούσε, διαφορετικά τους κορόιδευε. Με αυτόν τον τρόπο, οι ναύτες, φοβούμενοι ξαφνικές εφόδους του, ήταν έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να επιδείξουν την ανδρεία τους. β’ Σπέτσες Οι Σπέτσες είχαν τον ίδιο ακριβώς τρόπο διακυβέρνησης με την Ύδρα. Κι’ εδώ κυβερνούσε μία δημογεροντία, προερχόμενη από την τάξη των νοικοκυραίων και μερικές φορές, για σημαντικές αποφάσεις συγκαλούσαν γενική λαϊκή συνέλευση. Και στις Σπέτσες, όπως και στη Ύδρα, στο τέλος διόρισαν έναν ζαμπίτη (αξιωματικό), για να καταστείλει τις λαϊκές εξεγέρσεις. γ’ Ψαρά Τα Ψαρά είχαν πιο δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης από τα άλλα δύο νησιά. Κάθε χρόνο, τον Μάρτιο, συγκεντρωνόταν ο λαός, για ν’ ακούσει τον απολογισμό της δημογεροντίας. Στη συνέχεια εξέλεγαν 40 πρόσωπα που προέρχονταν από τους καπετάνιους, καραβοκυραίους, πραγματευτάδες, άξιους ναύτες κι’ έναν παπά. Αυτοί οι 40 έμπαιναν στην εκκλησία και δεν έβγαιναν αν δεν είχαν εκλέξει τους νέους δημογέροντες. Τα μετέπειτα χρόνια, όπως και στα άλλα δύο νησιά, οι Ψαριανοί διόρισαν έναν κοτζαμπάση που κυβερνούσε το νησί μαζί μ’ ένα συμβούλιο τη <<Βουλή των Ψαρών>>. Η δημογεροντία εκδίκαζε κάθε διαφορά και ήταν υπεύθυνη για τη διαφύλαξη της τάξης και της ησυχίας του τόπου, όπως συνέβαινε και στα άλλα δύο νησιά.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Αφορμώμενοι οι μαθητές από το δημοσιευμένο άρθρο, μπορούν να αντλήσουν χρήσιμες πληροφορίες στο μάθημα της Ιστορίας για τον δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης των τριών ιστορικών νησιών Ύδρας, Σπετσών και Ψαρών στα χρόνια της τουρκοκρατίας και να εξάρουν την αλληλεγγύη, την ενότητα και τη συντροφικότητα που τους διακατείχε, κατά τη διάρκεια των ναυτικών εμπορικών επιχειρησιακών τους δραστηριοτήτων. Θα μπορούσε να συζητηθεί μέσα στην τάξη η διαχρονική αξία της έμπρακτης και τόσο σπάνιας τιμιότητας και της εφαρμοσμένης αλληλεγγύης, εμπιστοσύνης και δημοκρατικότητας ανάμεσα στα μέλη μιας κοινωνίας. Μπορεί επίσης να συμπληρώσουν οι μαθητές φύλλο εργασίας με ερωτήσεις που σχετίζονται γύρω από τη δυνατότητα των μελών μιας κοινωνίας και τα μεγάλα εμπόδια, που προκύπτουν στην προσπάθειά τους να πραγματώσουν ένα ιδανικό πρότυπο δημοκρατικότητας, δικαιοσύνης και τιμιότητας. Εξάλλου μπορούν να ερωτηθούν αν είναι εφικτός ένας τέτοιος στόχος, δηλαδή ο παραμερισμός της ιδιοτέλειας για χάρη της κοινής ωφέλειας και να επισημάνουν τις δυσκολίες που θα προκύψουν από μια τέτοια απόπειρα. Επίσης μπορούν να ανατρέξουν στην Ιστορία ή στα Θρησκευτικά διαθεματικά και να βρουν, αν εφαρμόστηκε ποτέ παρόμοιο κοινωνικό πρότυπο αρμονικής συνύπαρξης στο παρελθόν ( πρώτη Χριστιανική κοινότητα Ιεροσολύμων) και να το συγκρίνουν με αυτό που αναφέρεται στο άρθρο. Επιπρόσθετα μπορούν να συζητήσουν αν υπάρχει κάποια ομοιότητα του προτύπου αυτού με τη μικρή κοινωνία της τάξης τους ή ευρύτερα με την κοινωνία. Στόχοι του ερωτηματολογίου θα πρέπει να αποτελούν: α) η συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας συγκρότησης συλλογικής -δημοκρατικής συνείδησης του μαθητή, β) η συγκρότηση ενός κοινωνικοοικονομικού συστήματος που θα στηρίζεται στην αλληλεγγύη και την εμπιστοσύνη των μελών του, γ) η αναγκαιότητα αυτοκριτικής του μαθητή ως θεμελιώδους παράγοντα προόδου και ανάπτυξης, και δ) ο προσανατολισμός στη διαμόρφωση μιας προσωπικότητας, που θα πορεύεται προς το "εσύ" για να συναντήσει το "εμείς".


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γιάγκος Χατζής
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE