Moreas Jean, poet, (1856-1910)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για προτομή του ποιητή Ζαν Μωρεάς (Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλου). Ο Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά στη Γαλλία και στη Γερμανία. Εγκατέλειψε τις σπουδές του και ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία ενώ εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Επέστρεψε μόνον δυο φορές για μικρά διαστήματα στην Ελλάδα. Αναδείχτηκε σε δημοφιλή ποιητή στη Γαλλία με το ψευδώνυμο Ζαν Μωρεάς, ασπαζόμενος αρχικά τον συμβολισμό και στη συνέχεια ιδρύοντας τη Ρομανική Σχολή. Το 1886 δημοσίευσε στην εφημερίδα "Φιγκαρο" το "Μανιφέστο του Συμβολισμού". Το γνωστότερο ποιητικό του έργο (στα Γαλλικά) ήταν το εξάτομο "Στροφές". Απεβίωσε στο Παρίσι το 1910. Πρόκειται για προτομή του ποιητή Ζαν Μωρεάς(κατά κόσμον Ιωάννη Παπαδιαμαντόπουλου) ο οποίος σταδιοδρόμησε στα γαλλικά γράμματα συνδεόμενος με το ρεύμα του Συμβολισμού. Ως πνευματικό ρεύμα, ο Συμβολισμός, αντιτίθεται στον Νατουραλισμό και στον Παρνασσισμό που περιορίστηκαν στην πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας. Ο συμβολισμός από την πλευρά του αντιπαρέβαλε την πνευματικότητα, τη φαντασία και το όνειρο ως αναπόσπαστο μέρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Χαρακτηρίζεται από υποβλητικότητα, θολή και ρευστή ατμόσφαιρα, από ασάφεια Χρησιμοποιεί στη γραφή μεταφορικό τρόπο με εικόνες και αντικείμενα με συμβολική έννοια. Ειδικά στην ποίηση επιδιώκει την ανάδειξη της μουσικότητας των λέξεων και την αναγωγή της πραγματικότητας στο επίπεδο του συμβόλου και της ιδέας. Βασικότεροι ποιητές, εκπρόσωποι του κινήματος του συμβολισμού είναι ο Πώλ Βερλαίν, ο Αρθούρος Ρεμπώ, ο Αλμπέρ Ζιρώ και ο Στεφάν Μαλλαρμέ οι οποίοι καθόρισαν τα χαρακτηριστικά του τη δεκαετία του 1870. Σημαντικός και αντιπροσωπευτικός συγγραφέας του συμβολισμού είναι και ο Πωλ Άνταμ, με κυριότερο έργο του το "Les Demoiselles Goubert". Στην Ελλάδα ο Συμβολισμός εκφράζεται κατ' αρχή με τη γενιά του 1880-Νέα Αθηναϊκή Σχολή (Κ. Παλαμάς, Κ. Χατζόπουλος, Λ. Πορφύρας κλπ) ενώ στη συνέχεια κατά τη δεκαετία του 1910-1920 με την ποίηση του αδιεξόδου των Ν. Λαπαθιώτη, Κ. Καρυωτάκη, Μ. Πολυδούρη κλπ.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η απεικόνιση της προτομής του ποιητή Ζαν Μορεάς μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εικονιστικός πόρος στην προσέγγιση του βίου και του έργου του διάσημου, ελληνικής καταγωγής ποιητή. Ο Μορεάς είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ξενιτεμένου αστού διανοούμενου που μόλις ήρθε σε επαφή με την πνευματική ατμόσφαιρα μιας μεγάλης Ευρωπαϊκής πόλης όπως ήταν το Παρίσι, διεπίστωσε ότι οι πνευματικές προοπτικές στην Ελλάδα του τέλους του 19ου αιώνα ήταν μάλλον περιορισμένες. Ο ενδιαφέρων βίος του μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όχημα για να προσεγγιστούν εγκυκλοπαιδικά οι ταχύτατες εναλλαγές και εξελίξεις στα ιδεολογικά ρεύματα της τέχνης και της λογοτεχνίας της εποχής του, σε ακολουθία με τις ταχύτατες εξελίξεις στο κοινωνικό πεδίο. Επίσης μπορεί να μελετηθεί ως παράδειγμα Έλληνα που ενώ έφτασε στα ανώτερα σκαλοπάτια αναγνώρισης σε μια αλλοδαπή πνευματική κοινότητα φτάνοντας να είναι υποψήφιος στην Γαλλική Ακαδημία Αθανάτων, διατήρησε την αγάπη του προς την χώρα καταγωγής (ήρθε εθελοντής στον πόλεμο του 1897). Σε δεύτερο στάδιο, μέσα από τη μελέτη του βίου του Ζαν Μορεάς μπορούμε να προσεγγίσουμε το πνευματικό ρεύμα του Συμβολισμού ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στα πνευματικά δρώμενα της Ευρώπης αλλά και της Ελλάδας. Ο Συμβολισμός εμφανίστηκε σε διάφορες μορφές τέχνης (ποίηση-ζωγραφική κλπ) και ως εκ τούτου η μελέτη του από τους μαθητές μπορεί να λάβει χαρακτήρα συνεργατικής διαθεματικής έρευνας. Κάποιες ομάδες μπορούν να εστιάσουν στην λογοτεχνία, άλλες στις εικαστικές τέχνες και άλλες σε εκπροσώπους του Συμβολισμού στην ελληνική πνευματική ζωή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE