Πορτρετα των αυτοκρατορων απο την Αγια Σοφια της Τραπεζουντας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σχέδιο του Charles Félix Marie Texier από την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας με τον τίτλο "Βυζαντινές παραστάσεις από την Τραπεζούντα". Το συγκεκριμένο σχέδιο αναπαράγει τοιχογραφία με απεικόνιση τριών αυτοκρατορικών μορφών από την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας: Αλέξιος Κομνηνός, Ειρήνη, μητέρα του Αλεξίου και Θεοδώρα, σύζυγο του Αλεξίου. Ο Αλέξιος Α' Μέγας Κομνηνός (1182-1222) υπήρξε ο ιδρυτής της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας από το 1204 ως το 1222. Ο Γάλλος αρχαιολόγος αρχιτέκτονας Charles Félix Marie Texier (1802-1871) εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1823, ενώ το 1827 ήταν ήδη επιθεωρήτης σε δημόσια έργα του Παρισιού. Διενήργησε ανασκαφές στο Fréjus και στην Όστια και το 1828-29 επιφορτίστηκε με αρχαιολογικές αποστολές από την Ακαδημία. Το 1833 μετά από μια μόνο περιοδεία, εκπονεί για πρώτη φορά τη "Γεωγραφική, Iστορική και Aρχαιολογική Περιγραφή των Πόλεων και Eπαρχιών της Mικράς Aσίας". Tο έργο του Texier για τη Μικρά Ασία πρωτοδημοσιεύτηκε σε τρεις μεγάλου σχήματος τόμους (1839-1849), μεταφράστηκε στα ελληνικά σε περιληπτική μορφή ήδη από τον 19ο αιώνα, ενώ πολλά από τα εικονογραφικά θέματα χρησιμοποιήθηκαν και σε άλλες παρεμφερείς μεταγενέστερες εκδόσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας με δύο τρόπους, σε δύο διαφορετικές τάξεις και διδακτικές ενότητες: α) στην διδασκαλία της βυζαντινής (μεσαιωνικής) Ιστορίας και ιδιαίτερα την Δυναστεία των Κομνηνών και την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας , β) στην διδασκαλία της νεότερης και σύγχρονης Ιστορίας και ιδιαίτερα στην ενότητα που αφορά τον Ποντιακό Ελληνισμό και την περίοδο Τανζιμάτ. Και στις δύο περιπτώσεις, το τεκμήριο μπορεί να δοθεί ως ιστορική πηγή σε ομάδα μαθητών (ομαδοσυνεργατική) συνοδευόμενη από φύλλο εργασίας που μπορεί να έχει ενδεικτικά τις παρακάτω ερωτήσεις: α) Στην περίπτωση της διδακτικής ενότητας που αφορά στην Βυζαντινή Ιστορία οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οι εξής: Ποιά είναι τα εικονιζόμενα πρόσωπα, σύμφωνα με τις επιγραφές που τα συνοδεύουν; Αντλήστε πληροφορίες από το σχολικό εγχειρίδιο ή το διαδίκτυο και γράψτε μια παράγραφο για το καθένα από τα εικονιζόμενα πρόσωπα. Ποιά συγγενική σχέση έχουν μεταξύ τους; Με ποιά ιστορικά γεγονότα συνδέονται; Από ποιό μνημείο αντλήθηκαν τα σχέδια αυτά; Πώς συνδέεται το συγκεκριμένο μνημείο με την ιστορική εποχή που εξετάζουμε; Ποιός ίδρυσε το μνημείο και γιατί επέλεξε την Τραπεζούντα για να το χτίσει; β) Στην περίπτωση της διδακτικής ενότητας που αφορά τον 19ο και 20ό αι. οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οι εξής: Πότε φιλοτεχνήθηκαν τα σχέδια του τεκμηρίου που σας δόθηκε και από ποιόν; Τί εθνικότητα, τί επάγγελμα και ποιά ιδιότητα έχει ο υπογράφων τα σχέδια αυτά; Με ποιό ιστορικό γεγονός σχετίζεται η δραστηριότητα του Charles Félix Marie Texier στην Μικρά Ασία; Γιατί του επετράπη η καταγραφή και αποτύπωση των μνημείων; Τί λειτουργία είχε το μνημείο όταν αποτυπώθηκε από τον Texier; Τί λειτουργία έχει το μνημείο αυτό τώρα; Να εξηγήσετε τον όρο "Τανζιμάτ" συσχετίζοντάς τον με το έργο του Texier.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6829
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ