Portraits of emperors of Trebizond from Hagia Sophia in Trabzon.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο του Charles Félix Marie Texier από την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας με τον τίτλο "Βυζαντινές παραστάσεις από την Τραπεζούντα". Το συγκεκριμένο σχέδιο αναπαράγει τοιχογραφία με απεικόνιση τριών αυτοκρατορικών μορφών από την Αγία Σοφία της Τραπεζούντας: Αλέξιος Κομνηνός, Ειρήνη, μητέρα του Αλεξίου και Θεοδώρα, σύζυγο του Αλεξίου. Ο Αλέξιος Α' Μέγας Κομνηνός (1182-1222) υπήρξε ο ιδρυτής της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας από το 1204 ως το 1222. Ο Γάλλος αρχαιολόγος αρχιτέκτονας Charles Félix Marie Texier (1802-1871) εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1823, ενώ το 1827 ήταν ήδη επιθεωρήτης σε δημόσια έργα του Παρισιού. Διενήργησε ανασκαφές στο Fréjus και στην Όστια και το 1828-29 επιφορτίστηκε με αρχαιολογικές αποστολές από την Ακαδημία. Το 1833 μετά από μια μόνο περιοδεία, εκπονεί για πρώτη φορά τη "Γεωγραφική, Iστορική και Aρχαιολογική Περιγραφή των Πόλεων και Eπαρχιών της Mικράς Aσίας". Tο έργο του Texier για τη Μικρά Ασία πρωτοδημοσιεύτηκε σε τρεις μεγάλου σχήματος τόμους (1839-1849), μεταφράστηκε στα ελληνικά σε περιληπτική μορφή ήδη από τον 19ο αιώνα, ενώ πολλά από τα εικονογραφικά θέματα χρησιμοποιήθηκαν και σε άλλες παρεμφερείς μεταγενέστερες εκδόσεις.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας με δύο τρόπους, σε δύο διαφορετικές τάξεις και διδακτικές ενότητες: α) στην διδασκαλία της βυζαντινής (μεσαιωνικής) Ιστορίας και ιδιαίτερα την Δυναστεία των Κομνηνών και την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας , β) στην διδασκαλία της νεότερης και σύγχρονης Ιστορίας και ιδιαίτερα στην ενότητα που αφορά τον Ποντιακό Ελληνισμό και την περίοδο Τανζιμάτ. Και στις δύο περιπτώσεις, το τεκμήριο μπορεί να δοθεί ως ιστορική πηγή σε ομάδα μαθητών (ομαδοσυνεργατική) συνοδευόμενη από φύλλο εργασίας που μπορεί να έχει ενδεικτικά τις παρακάτω ερωτήσεις: α) Στην περίπτωση της διδακτικής ενότητας που αφορά στην Βυζαντινή Ιστορία οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οι εξής: Ποιά είναι τα εικονιζόμενα πρόσωπα, σύμφωνα με τις επιγραφές που τα συνοδεύουν; Αντλήστε πληροφορίες από το σχολικό εγχειρίδιο ή το διαδίκτυο και γράψτε μια παράγραφο για το καθένα από τα εικονιζόμενα πρόσωπα. Ποιά συγγενική σχέση έχουν μεταξύ τους; Με ποιά ιστορικά γεγονότα συνδέονται; Από ποιό μνημείο αντλήθηκαν τα σχέδια αυτά; Πώς συνδέεται το συγκεκριμένο μνημείο με την ιστορική εποχή που εξετάζουμε; Ποιός ίδρυσε το μνημείο και γιατί επέλεξε την Τραπεζούντα για να το χτίσει; β) Στην περίπτωση της διδακτικής ενότητας που αφορά τον 19ο και 20ό αι. οι ερωτήσεις μπορεί να είναι οι εξής: Πότε φιλοτεχνήθηκαν τα σχέδια του τεκμηρίου που σας δόθηκε και από ποιόν; Τί εθνικότητα, τί επάγγελμα και ποιά ιδιότητα έχει ο υπογράφων τα σχέδια αυτά; Με ποιό ιστορικό γεγονός σχετίζεται η δραστηριότητα του Charles Félix Marie Texier στην Μικρά Ασία; Γιατί του επετράπη η καταγραφή και αποτύπωση των μνημείων; Τί λειτουργία είχε το μνημείο όταν αποτυπώθηκε από τον Texier; Τί λειτουργία έχει το μνημείο αυτό τώρα; Να εξηγήσετε τον όρο "Τανζιμάτ" συσχετίζοντάς τον με το έργο του Texier.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE