Γυναικα της Κυθνου με παραδοσιακη φορεσια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σκίτσο παρουσιάζει μια γυναίκα της Κύθνου με τοπική, παραδοσιακή ενδυμασία, έτσι όπως την αποτύπωσε ένας περιηγητής το 1828. Η γυναίκα έχει γυρισμένη την πλάτη προς τον θεατή, ωστόσο μπορούμε να δούμε το μεγαλύτερο της ενδυμασίας. Η φορεσιά αποτελείται από πουκάμισο και γιλέκο στο πάνω μέρος, φόρεμα και φούστα στο κάτω μέρος. Χαρακτηριστικό της φούστας είναι το «φούσκωμα» που σχηματίζει. Η γυναίκα δεν φορά υποδήματα και κρατά στο χέρι της ένα πανέρι, επομένως μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ανήκει μάλλον στα κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Αξιοσημείωτο στην εμφάνισή της είναι επίσης το κάλυμμα της κεφαλής, το οποίο είναι φορεμένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να κρατά το μεγαλύτερο μέρος του προσώπου καλυμμένο, γεγονός ασυνήθιστο για γυναίκα Ελληνίδα ή/και Χριστιανή. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου της τουρκοκρατίας, ειδικότερα κατά την περιγραφή της ελληνικής κοινωνίας στα χρόνια της δουλείας. Επίσης ενδείκνυται για τη διδασκαλία της εξέλιξης της ενδυμασίας στην Ελλάδα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας, στην ενότητα που περιγράφει την ελληνική κοινωνία στα χρόνια της δουλείας. Επίσης ενδείκνυται για τη διδασκαλία της εξέλιξης της ενδυμασίας στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη, ώστε να βοηθήσει τους μαθητές να μπουν στο κλίμα της εποχής και να έρθουν σε επαφή με μια πτυχή του πολιτισμού της ελληνικής κοινωνίας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Στη συνέχεια, μπορεί να εστιάσει στα εξής: α) στην κοινωνική τάξη της γυναίκας, την οποία θα κληθούν οι μαθητές να μαντέψουν, αφού παρατηρήσουν καλά το σκίτσο και β) στο γεγονός ότι το πρόσωπό της είναι καλυμμένο. Καλό θα ήταν να επισημανθεί ότι δεν ήταν αυτός ο κανόνας για τις Ελληνίδες γυναίκες, ακόμα και επί τουρκοκρατίας. Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να φανταστούν τους λόγους για τους οποίους η γυναίκα μπορεί να είχε το πρόσωπό της σκεπασμένο. Έτσι, η διδασκαλία αποκτά και βιωματικό χαρακτήρα και διεγείρεται η φαντασία των μαθητών. Τέλος, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τη διαδικασία της εξαφάνισης των εθνικών ενδυμασιών και της επικράτησης μίας ενιαίας ενδυμασίας, στις χώρες του δυτικού πολιτισμού τουλάχιστον.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6850
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ