Γυναικα της Κυθνου με παραδοσιακη φορεσια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το σκίτσο παρουσιάζει μια γυναίκα της Κύθνου με τοπική, παραδοσιακή ενδυμασία, έτσι όπως την αποτύπωσε ένας περιηγητής το 1828. Η γυναίκα έχει γυρισμένη την πλάτη προς τον θεατή, ωστόσο μπορούμε να δούμε το μεγαλύτερο της ενδυμασίας. Η φορεσιά αποτελείται από πουκάμισο και γιλέκο στο πάνω μέρος, φόρεμα και φούστα στο κάτω μέρος. Χαρακτηριστικό της φούστας είναι το «φούσκωμα» που σχηματίζει. Η γυναίκα δεν φορά υποδήματα και κρατά στο χέρι της ένα πανέρι, επομένως μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ανήκει μάλλον στα κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Αξιοσημείωτο στην εμφάνισή της είναι επίσης το κάλυμμα της κεφαλής, το οποίο είναι φορεμένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να κρατά το μεγαλύτερο μέρος του προσώπου καλυμμένο, γεγονός ασυνήθιστο για γυναίκα Ελληνίδα ή/και Χριστιανή. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου της τουρκοκρατίας, ειδικότερα κατά την περιγραφή της ελληνικής κοινωνίας στα χρόνια της δουλείας. Επίσης ενδείκνυται για τη διδασκαλία της εξέλιξης της ενδυμασίας στην Ελλάδα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας, στην ενότητα που περιγράφει την ελληνική κοινωνία στα χρόνια της δουλείας. Επίσης ενδείκνυται για τη διδασκαλία της εξέλιξης της ενδυμασίας στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη, ώστε να βοηθήσει τους μαθητές να μπουν στο κλίμα της εποχής και να έρθουν σε επαφή με μια πτυχή του πολιτισμού της ελληνικής κοινωνίας τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Στη συνέχεια, μπορεί να εστιάσει στα εξής: α) στην κοινωνική τάξη της γυναίκας, την οποία θα κληθούν οι μαθητές να μαντέψουν, αφού παρατηρήσουν καλά το σκίτσο και β) στο γεγονός ότι το πρόσωπό της είναι καλυμμένο. Καλό θα ήταν να επισημανθεί ότι δεν ήταν αυτός ο κανόνας για τις Ελληνίδες γυναίκες, ακόμα και επί τουρκοκρατίας. Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να φανταστούν τους λόγους για τους οποίους η γυναίκα μπορεί να είχε το πρόσωπό της σκεπασμένο. Έτσι, η διδασκαλία αποκτά και βιωματικό χαρακτήρα και διεγείρεται η φαντασία των μαθητών. Τέλος, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τη διαδικασία της εξαφάνισης των εθνικών ενδυμασιών και της επικράτησης μίας ενιαίας ενδυμασίας, στις χώρες του δυτικού πολιτισμού τουλάχιστον.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE