Γλωσσολογικα: ξαιρω
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι άρθρο του γλωσσολόγου Μένου Φιλήντα στο Φιλολογικό περιοδικό ΝΟΥΜΑΣ. Ο Μένος Φιλήντας (Αγαμέμνων Φιλανθίδης) γεννήθηκε στην Αρτάκη Κυζίκου (1870-1934). Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Διδασκαλείο της Θεσσαλονίκης, η οποία ήταν τότε τουρκοκρατούμενη και εργάστηκε ως δάσκαλος σε διάφορες πόλεις της Τουρκίας μέχρι το 1915 που ήρθε στην Ελλάδα (εκεί φυλακίστηκε δύο φορές). Υπερασπίστηκε θαρρετά από νωρίς τη δημοτική, πολέμησε γι’ αυτή και αυτό υπηρέτησε με το έργο του. Ήταν από τους 3-4 θεμελιωτές της λαϊκής γλώσσας. Δάσκαλος με ταλέντο γλωσσολόγου. Στα 1901 βραβεύτηκε σε γλωσσικό διαγωνισμό της εφημερίδας «Άστυ», προκηρυγμένο από τον Ψυχάρη, με το έργο του «Γραμματική της ρωμαίικης γλώσσας», την οποία είχε στείλει για να κριθεί «ένας κάποιος Μενέλαος Φιλήντας που κάθεται στην Αφτάνη του Μαρμαρά» (19/10/1901). Έφτιαξε τη Γραμματική του, που για χρόνια στάθηκε το μοναδικό καταφύγιο των δημοτικιστών, χωρίς βοηθήματα και μακριά από τις βιβλιοθήκες. Είχε το θάρρος και την τύπωσε σε δύο τόμους. Ο πρώτος τόμος «Φωνολογία και Γραφή» το 1907 και ο δεύτερος «Μορφολογία και ετυμολογία» στα 1910. Ο πρώτος που ζήτησε την καθιέρωση της λατινικής γραφής και αργότερα την κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων. Ο Φιλήντας ήταν από τους δημοτικιστές που έδειξε το μεγαλύτερο θάρρος την πρώτη δεκαετία του προηγούμενου αιώνα. Οι άλλοι ζούσαν έξω και ήταν εύποροι, αυτός φτωχός, όπως και κάποιοι άλλοι παραμέρισαν την πείνα και θυσίασαν τη θεσούλα τους για χάρη της Ιδέας (δημοτική γλώσσα). Έγραφε στο «Νουμά», συνεργάστηκε με τα περισσότερα αθηναϊκά περιοδικά, καθώς επίσης με έντυπα της Κωνσταντινούπολης, δημοσίευσε και εξέδωσε γλωσσολογικές μελέτες, πεζογραφήματα και ποιήματα. Είχε και τη στήλη «Χατζιδάκη ΕΛΕΓΧΟΣ» όπου δε δίστασε να μετρηθεί με τα πιο δύσκολα προβλήματα της γλωσσολογίας και κάποιες φορές να βγει και νικητής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας. Οι μαθητές μελετώντας το άρθρο αυτό του Μένου Φιλήντα αλλά κυρίως της "Γραμματικής της Ρωμέϊκης γλώσσας", που ο ίδιος συνέθεσε, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις προτάσεις και τις ιδέες ,που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 20ου αιώνα σχετικά με τη Δημοτική Γλώσσα. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να α ναζητήσουν τις απόψεις των σημαντικότερων δημοτικιστών (π.χ. Γιάννης Ψυχάρης) και του σημαντικότερου οπαδού της καθαρεύουσας,δηλαδή του Γεώργιου Μιστριώτη και να τις συγκρίνουν με τις απόψεις του προοδευτικού γλωσσολόγου Μένου Φιλήντα. Επίσης, θα μπορούσε να ζητηθεί από τους μαθητές να μελετήσουν τη Γραμματική της Νεοελληνικής γλώσσας του Μανόλη Τριανταφυλλίδη, τη σύγχρονη Γραμματική των Κλαίρη- Μπαμπινιώτη και να τις συγκρίνουν με τη Γραμματική της Ρωμέϊκης Γλώσσας του Μένου Φιλήντα, ως προς τη μορφολογία, τη σύνταξη, το κλιτικό σύστημα, την ονοματολογία, αλλά και την ορθογραφία και τη γραφή. Με τη διαδικασία αυτή οι μαθητές θα μπορούν να διαμορφώσουν μια πιο εμπεριστατωμένη γνώμη σχετικά μ ε τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες η Δημοτική Γλώσσα εξελίχθηκε και διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα. Επιπλέον, στο πλαίσιο διαθεματικής προσέγγισης, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να διερευνήσουν τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες κάτω από τι ς οποίες διαμορφώθηκε και κορυφώθηκε η γλωσσική διαμάχη κατά τους αιώνες 19ο και 20ο .


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Writing - Orthography Writing - OrthographyWriting - Orthography
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μ. Φιλήντας
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ, ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE