Aikaterini II, Empress of Russia
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το Μαθησιακό αντικείμενο είναι μια χαλκογραφία στην οποία εμφανίζεται ένα στρογγυλό κάδρο με μια επιγραφή από κάτω και μέσα σε αυτό υπάρχει η μορφή της Αυτοκρατόρισσας Αικατερίνης Β’ της Ρωσίας, η επονομαζόμενη «Μεγάλη». Γεννήθηκε στο Στέτιν της Πρωσίας το 1729 και πέθανε το 1796 σε ηλικία 67 ετών. Ήταν Γερμανικής καταγωγής και το πραγματικό της όνομα ήταν Σοφία Αυγούστα Φρειδερίκη. Ήταν πριγκίπισσα του Άνχαλτ-Τσέρμπστ και ο πατέρας της, Χριστιανός Αύγουστος, υπηρετούσε στο πρωσικό ιππικό ως φρούραρχος του Στέτιν. Η εκπαίδευση της ήταν αρκετά καλή, παρακολουθώντας μαθήματα κατ´οίκον, ενώ δεν ανέπτυξε στενές σχέσεις με τους γονείς της. Το 1744, σε ηλικία 15 χρονών, προσκλήθηκε από την Ρωσίδα Αυτοκράτειρα Ελισάβετ στην Αγία Πετρούπολη, με σκοπό να νυμφευθεί τον διάδοχο του ρωσικού θρόνου Πέτρο Φιόντοροβιτς του Χολστάιν. Η επιλογή της πριγκίπισσας Σοφίας ως υποψήφιας νύφης του διαδόχου, ήταν αποτέλεσμα των διπλωματικών ενεργειών του Αυτοκράτορα Φρειδερίκου Β΄ της Πρωσίας. Ο γάμος της σταδιακά αποδείχτηκε ανεπιτυχής, αφού ο διάδοχος του θρόνου Πέτρος ασχολιόταν μόνο με το κυνήγι, ενώ αυτή την παραμελούσε. Μετά τον θάνατο της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ το 1762, την διαδέχτηκε ο ανιψιός της Πέτρος Γ'. Η Αικατερίνη είχε οργανώσει γύρω της έναν κύκλο αυλικών και στρατιωτικών οι οποίοι ήταν έτοιμοι να την υποστηρίξουν σε οποιαδήποτε κίνηση της και σε συνδυασμό με τις λάθος κινήσεις του άντρα της, κατάφερε το 1762 να αναδυθεί στο θρόνο και να φυλακίσει τον άντρα της Πέτρο Γ΄, ο οποίος λίγες ημέρες αργότερα δολοφονήθηκε με στραγγαλισμό, κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Ένα από τα φιλόδοξα σχέδια της Αικατερίνης Β΄ στην εξωτερική πολιτική της, ήταν το λεγόμενο «Ελληνικό σχέδιο», τα κοινά σχέδια της Ρωσίας και της Αυστρίας για το διαμελισμό της Τουρκίας, την εκδίωξη των Τούρκων από την Ευρώπη, την αναβίωση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και τη διακήρυξη του εγγονού της Αικατερίνης Β΄ ως αυτοκράτορα. Το σχέδιο αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1780, αλλά δεν υλοποιήθηκε, λόγω των αντιφάσεων μεταξύ των συμμάχων και την ανακατάληψη των μεγάλων Τουρκικών εδαφών από την ίδια τη Ρωσία, χωρίς τη βοήθεια των συμμάχων της.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή τη χαλκογραφία που παρουσιάζει το Μαθησιακό Αντικείμενο και στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, θα μπορούσαν οι μαθητές μετά από συζήτηση να ερευνήσουν την συγκεκριμένη χρονική εποχή και περιοχή, ώστε να αντιληφθούν τις κοινωνικές πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν και να τις συγκρίνουν με τις σημερινές. Μπορεί να επεκταθεί η έρευνα και στην Ελλάδα την συγκεκριμένη εποχή, ώστε να γνωρίσουν τις κοινωνικές πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούσαν και να προσπαθήσουν οι μαθητές να υποθέσουν, αν εφαρμόζονταν τότε το λεγόμενο «Ελληνικό σχέδιο», πως θα μπορούσε να ήταν η Ελλάδα σήμερα. Επίσης, μπορεί να γίνει αναφορά στην οικογενειοκρατία και στο τρόπο εναλλαγής της εξουσίας την εποχή εκείνη, ώστε να αναδυθεί η διαφορά σε σχέση με την σημερινή εποχή και τα διαφορετικά πολιτεύματα. Τέλος, θα μπορούσε να γίνει αναφορά και στην τεχνική της χαλκογραφίας και την εξέλιξη που είχε στο πέρασμα των χρόνων μέχρι σήμερα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE