The monastery of Saint Panteleimon
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Λιθογραφία που απεικονίζει την Μονή Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιο Όρος. Η Μονή ιδρύθηκε τον 11ο αιώνα και γνώρισε περιόδους ακμής και παρακμής. Στη σημερινή της θέση μεταφέρθηκε το 1765 παίρνοντας την ονομασία Ρώσικο αφού εκεί μονάζουν εκτός από Έλληνες και Ρώσοι μοναχοί. Μάλιστα από το 1947 υπερτερούν αριθμητικά. Η λιθογραφία περιέχεται στη σελίδα 24 της έκδοσης: Through Macedonia to the Albanian Lakes, Λονδίνο, Chapman and Hall, 1864, της Αγγλίδας Mary Adelaide Walker, η οποία, το 1860, έκανε τον περίπλου του Αγίου Όρους. Τέλος, όπως αναφέρει η Βικιπαίδεια, λιθογραφία είναι μια τεχνική εκτύπωσης, η οποία επινοήθηκε το 1798 περίπου από τον Α. Ζένεφελντερ και στηρίζεται στο γεγονός ότι το νερό και οι λιπαρές ουσίες δεν αναμιγνύονται ποτέ. Όταν το νερό τρέξει στις επιφάνειες που έχουν σχεδιαστεί με λιπαρή κιμωλία πάνω σε πέτρα, το λιπαρό μελάνι "πιάνει" μόνο στα σημεία που είναι χαραγμένα και όχι στην υγρή πέτρα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία θεμάτων σχετικά με τα Θρησκευτικά και την Ιστορία. Συγκεκριμένα, με αφορμή την προβολή της λιθογραφίας μπορεί να γίνει συζήτηση για το μοναχισμό τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, τις ρίζες του και τη διαχρονική εξέλιξή του μέχρι σήμερα. Στη συνέχεια, οι μαθητές, κατά ομάδες, αναζητούν στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης που σχετίζονται με τα μοναστήρια, καταγράφουν ασχολίες των μοναχών, την ιεραρχία των μοναστηριών και ανακοινώνουν στην τάξη τα αποτελέσματα των ερευνών τους. Επιπλέον, όλη η τάξη επισκέπτεται κάποιο μοναστήρι, που μπορεί να βρίσκεται στην περιοχή, όπου συζητά με τον υπεύθυνο ή την υπεύθυνη του μοναστηριού για όλα τα προαναφερόμενα θέματα. Επίσης, στην Ιστορία και ειδικότερα στην περίοδο του Βυζαντίου η προβολή του ΜΑ μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα προκειμένου να αναδειχθεί η σχέση μεταξύ της κοσμικής εξουσίας (αυτοκράτορες, ηγεμόνες) και των μοναχών δεδομένου ότι τα μοναστήρια συνήθως ιδρύονταν και χρηματοδοτούνταν απ’ αυτούς (π.χ. Χρυσόβουλλοι Λόγοι). Ακόμη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και συγκεκριμένα ως παράδειγμα ανθρώπινων κατασκευών και δραστηριοτήτων στο φυσικό περιβάλλον. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Αποδέκτες και πρωταγωνιστές των παραπάνω δράσεων μπορεί να είναι μαθητές τόσο των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Monastic life Monastic lifeMonastic life
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Religion ReligionReligion
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE