Η Αθηνα με τη μορφη γερμανικης πολης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ξυλογραφία. Περιλαμβάνεται στο έργο του Léon marquis de Laborde που εκδόθηκε το 1854 και έχει ως αντικείμενο την πόλη της Αθήνας το 15ο, 16ο και 17ο αιώνα. Στην έκδοση αυτή υπάρχουν σημαντικότατα σχέδια και πληροφορίες για τα αθηναϊκά μνημεία που βασίζονται σε παλαιότερες μελέτες. Εν προκειμένω στην εικόνα, όπως μας πληροφορεί η επικεφαλίδα της, απεικονίζεται η Αθήνα η οποία αποδίδεται με γοτθικά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά. Το σχέδιο βέβαια δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, ίσως το κάστρο στην κορυφή του λόφου να παραπέμπει στο βράχο της Ακρόπολης. Η προέλευση της εικόνας εντοπίζεται στο ''Χρονικό της Νυρεμβέργης'' που εκδόθηκε το 1493 και γράφτηκε από τον ουμανιστή Schedel Hartmann. Το σχέδιο ανήκει στον χαράκτη Michael Wolgemut που ήταν δάσκαλος του πασίγνωστου χαράκτη Albrecht Dürer. Ωστόσο, πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι το γεγονός ότι στις εκδόσεις του ''Χρονικού'' (Λατινική και Γερμανική) η συγκεκριμένη εικόνα δεν αναφέρεται στην Αθήνα αλλά στην Καρινθία, νότια περιοχή της Αυστρίας. Η σύνδεση δηλαδή του παραπάνω σχεδίου με την πόλη της Αθήνας είναι αυθαίρετη και μεταγενέστερη και δεν στοιχειοθετείται από την έκδοση προέλευσης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία στους μαθητές να εργαστούν ως ιστορικοί ερευνητές πάνω σ' ένα συγκεκριμένο πρόβλημα που εκτείνεται σε μια ευρεία περίοδο των νεότερων ιστορικών χρόνων. Ο διδάσκων φέρνει σε επαφή την ολομέλεια με την εικόνα. Αφού την παρατηρήσουν οι μαθητές προσεκτικά, καλούνται να αποφανθούν για το τι απεικονίζεται. Για το πρόβλημα της διάστασης ανάμεσα σε αυτό που αναφέρεται στην επικεφαλίδα και στον τρόπο απόδοσης της Αθήνας ο διδάσκων παρακινεί τους μαθητές να αναζητήσουν λύση ερευνώντας την έκδοση προέλευσης της εικόνας (''Χρονικό της Νυρεμβέργης''). Το σπάνιο αυτό βιβλίο του 15ου αιώνα έχει ψηφιοποιηθεί από το πανεπιστήμιο του Cambridge, από το Beloit College (Λατινική έκδοση) και από τη βιβλιοθήκη του Κογκρέσου (Γερμανική έκδοση) και είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο. Ομάδα ερευνητών-μαθητών αναλαμβάνει να εντοπίσει την εικόνα στην αρχική της έκδοση και να κατανοήσει συνοδευτικές φράσεις που βοηθούν στον προσδιορισμό του τι απεικονίζεται. Μια άλλη ομάδα αναζητά την εικόνα που περιλαμβάνεται στην έκδοση του Laborde με επίσκεψη σε βιβλιοθήκη που διαθέτει το έργο, όπως το Ίδρυμα Λασκαρίδη. Τέλος, οι δύο ομάδες, αφού μοιραστούν στοιχεία της έρευνάς τους, συνεργάζονται και διατυπώνουν υποθέσεις για το λόγο για τον οποίο ένα χαρακτικό του 15ου αιώνα που απεικονίζει περιοχή της Αυστρίας συνδέθηκε σε βιβλίο του 19ου αιώνα με την Αθήνα. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην ολομέλεια.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
German Language German LanguageGerman Language > Culture - Art Culture - ArtCulture - Art > Reading ReadingReading
Latin Language Latin LanguageLatin Language > Translation TranslationTranslation
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE