Σχεδιο της Ακροπολης των Αθηνων, 1686
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το σχέδιο απεικονίζει σχηματικά, με πολύ αδρές λεπτομέρειες, την Ακρόπολη των Αθηνών, όπως την είδε ο Βιντσέντσο Μαρία Κορονέλι, καθολικός ιερέας, που βρισκόταν στην Αθήνα το 1686. Στο σκίτσο, που είναι ιδιαίτερα απλό και μινιμαλιστικό, εικονίζεται μέρος των τειχών της Ακρόπολης, ο Παρθενώνας, ένας μεγάλος μιναρές ακριβώς μπροστά από τον Παρθενώνα, και ένας πυργίσκος πίσω αριστερά. Είναι προφανές ότι ο ζωγράφος δεν είχε σκοπό να αποτυπώσει ρεαλιστικά το μέρος, αλλά μάλλον να καταγράψει την αρχική του εντύπωση. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Παρθενώνας παρουσιάζεται ολόκληρος, καθώς το σκίτσο φιλοτεχνήθηκε ένα έτος πριν το βομβαρδισμό του από τον Μοροζίνι. Επίσης, ο μιναρές πιστοποιεί ότι ο ναός κατά την τουρκοκρατία είχε μετατραπεί σε τζαμί. Η εικόνα είναι κατάλληλη για την υποστήριξη της διδασκαλίας της περιόδου της οθωμανικής κυριαρχίας στην Ελλάδα. Επίσης ενδείκνυται για την προσέγγιση του θέματος της κατάληξης των αρχαίων μνημείων και της αντιμετώπισής τους από μεταγενέστερους πολιτισμούς και θρησκείες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας, ο διδάσκων μπορεί να παρουσιάσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας του Ελληνισμού υπό οθωμανική κυριαρχία και ειδικότερα στην υποενότητα που αναφέρεται στον πολιτισμό και τη θρησκεία. Ενδείκνυται να παρουσιάσει την εικόνα χωρίς τον τίτλο και να ζητήσει από τους μαθητές να μαντέψουν τι είναι αυτό που εικονίζεται. Έτσι διεγείρεται το ενδιαφέρον των μαθητών και προσφέρεται η ευκαιρία για να συζητηθούν αρκετά θέματα, όπως: α) η αντιμετώπιση των αρχαίων ελληνικών μνημείων από τους Οθωμανούς, αλλά και από τους Χριστιανούς προηγουμένως (πριν την Άλωση ο Παρθενώνας είχε μετατραπεί σε χριστιανικό ναό, αφιερωμένο στην Παναγία) και β) ο κυρίαρχος ρόλος και η προσπάθεια επιβολής της ισλαμικής θρησκείας στην οθωμανική αυτοκρατορία. Τέλος, προτείνεται να παρουσιαστεί αμέσως μετά μια εικόνα του Παρθενώνα ύστερα από τον βομβαρδισμό από τους Ενετούς, ώστε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές το μέγεθος της καταστροφής. Εδώ μπορεί να συζητηθεί το θέμα της καταστροφής των μνημείων γενικότερα, της απουσίας σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά και των αιτίων της (π.χ. θρησκευτικός φανατισμός, απουσία ανθρωπιστικής παιδείας).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE