The port of Pythagoreion on Samos island
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έργο του Ιταλογερμανού ζωγράφου Luigi Mayer που απεικονίζει το λιμάνι του Πυθαγορείου της Σάμου. Το Πυθαγόρειο βρίσκεται στη νοτιοανατολική πλευρά του νησιού στο σημείο που ήταν η αρχαία πόλη της Σάμου. Το σημερινό λιμάνι βρίσκεται στη θέση που βρισκόταν το λιμάνι της αρχαίας Σάμου το οποίο θεωρείται το αρχαιότερο τεχνητό λιμάνι της Μεσογείου, της εποχής του Πολυκράτη και περιγράφεται από τον Ηρόδοτο ως ένα από τα θαυμαστά έργα του νησιού. Στον πίνακα διακρίνονται, εκτός του τοπίου, ένα ιστιοφόρο, μοναδικό πλοίο της εποχής τόσο για εμπορικούς όσο και για πολεμικούς σκοπούς, κάποιες βάρκες και άνθρωποι ντυμένοι με τοπικά ενδύματα της εποχής. Η αποτύπωση έγινε το 1792 κατά το περιηγητικό ταξίδι του καλλιτέχνη στην Κύπρο, Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία, Καραμανία, Ρόδο, Καρία, Λυκία και Σάμο. Ο Mayer ζωγράφισε αρχαία μνημεία, τοπία, σκηνές της καθημερινής ζωής, ενδυματολογικές συνήθειες και δημόσιες εκδηλώσεις. Οι πίνακές του λιθογράφηθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως από το 1801 με αλλεπάλληλες εκδόσεις.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η συγκεκριμένη λιθογραφία μπορεί να αποτελέσει σημαντικό τεκμήριο για τη μελέτη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής των κατοίκων της Σάμου και γενικότερα των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου Πελάγους από τα τέλη του 18ου έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Οι μαθητές στο πλαίσιο τόσο της Ιστορίας όσο και της ευέλικτης ζώνης στις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού ή της εκπόνησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο, με έναυσμα την προβολή της εικόνας με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη, η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως προκαταβολικός οργανωτής, μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες για την ενασχόληση των κατοίκων του Αιγαίου Πελάγους με τη θάλασσα διαχρονικά. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, μπορούν να ψάξουν και να βρουν πληροφορίες για τη συμβολή των λιμανιών τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική ζωή των κατοίκων. Επίσης αναζητούν τους λόγους ύπαρξης των λιμανιών σε συγκεκριμένες περιοχές (π.χ. γεωμορφολογική θέση, προϊόντα της περιοχής που πρέπει να εξαχθούν, εγκαταστάσεις για μεταποίηση προϊόντων που απαιτούν πρώτες ύλες που πρέπει να εισαχθούν κ.λπ.). Έτσι, μπορούν να αναγνωρίσουν τη σημασία των λιμανιών τόσο στην οικονομική ανάπτυξη του νησιών όσο και στη διαχρονική επιβίωση του ελληνισμού. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE