Parren Kalliroi, Greek journalist and feminist (1861-1940)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για αναπαραγωγή πορτραίτου της Καλλιρόης Παρρέν (το γένος Σιγανού), Ελληνίδας δημοσιογράφου, φεμινίστριας και γενικότερα πολιτικής ακτιβίστριας. Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο (1861), φοίτησε στο σχολείο Σουρμελή, στη Γαλλική Σχολή Καλογραιών του Πειραιά και στο Αρσάκειο. Αρχικά εργάστηκε στην εκπαίδευση. Παντρεύτηκε τον Κωνσταντινουπολίτη Ιωάννη Παρρέν ο οποίος είχε ιδρύσει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Από τον σύζυγό της ενθαρρύνθηκε να ακολουθήσει το επάγγελμα της δημοσιογράφου. Ήταν η πρώτη Ελληνίδα δημοσιογράφος και εκδότρια από το 1887 που εξέδωσε την "Εφημερίδα των Κυριών" που συντασσόταν από γυναίκες και απευθυνόταν σε γυναίκες. Εργάστηκε για την χειραφέτηση των Ελληνίδων τις οποίες εκπροσώπησε σε διάφορα διεθνή συνέδρια. Ίδρυσε κοινωφελή ιδρύματα όπως το "Άσυλο Ανιάτων", την "Ένωση Ελληνίδων" και το περίφημο "Λύκειο Ελληνίδων" που είχε ως πρώτο σκοπό την καταγραφή και διάσωση ελληνικών παραδοσιακών χορών. Συνέβαλε στο να επιτρέπεται η φοίτηση των γυναικών στο πανεπιστήμιο και στην παραχώρηση δικαιώματος ψήφου. Συνέγραψε δοκίμια, μυθιστορήματα και άρθρα τα οποία κατά κανόνα περιστρέφονται γύρω από την χειραφέτηση της γυναίκας. Απεβίωσε το 1940 πριν προλάβει να δει τις Ελληνίδες να ασκούν για πρώτη φορά το δικαίωμα του εκλέγειν (1949). Ίδρυσε το 1911 το "Λύκειο Ελληνίδων". Κύριο σκοπό είχε την καταγραφή και διάσωση των ελληνικών παραδοσιακών χορών. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με το καταστατικό του, σκοποί του είναι “ο μεταξύ γυναικών των γραμμάτων, των επιστημών, των τεχνών, σύνδεσμος προς εξυπηρέτησιν και προστασίαν αυτών και προς αναγέννησιν και διατήρησιν των ελληνικών εθίμων και παραδόσεων …”. Στη διάρκεια της πολυετούς πορείας του και εν μέσω ταραγμένων περιόδων (Βαλκανικοί πόλεμοι, πόλεμος 1940, Κυπριακή κρίση), είχε πολύπλευρη εθνική προσφορά όπως διοργάνωση συσσιτίων, διανομή εφοδίων, επιμορφώσεις, ανθρωπιστική βοήθεια κλπ. Σήμερα αριθμεί 22 τμήματα του κεντρικού Λυκείου στην Αθήνα, 50 παραρτήματα σε όλη την Ελλάδα και 17 γραφεία-Λύκεια στο εξωτερικό τα οποία περιλαμβάνουν περί τα 15.000 μέλη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αναπαραγωγή του έργου τέχνης που απεικονίζει την πρωτοπόρο Ελληνίδα φεμινίστρια Καλλιρρόη Παρρέν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για την μελέτη της προσωπικότητας και του έργου της. Στο αντικείμενο της Αγωγής του Πολίτη (αλλά και σε σχετικά μαθήματα στην Ελληνική Γλώσσα) μπορεί να εκπονηθεί συνθετική ερευνητική εργασία σε διαχρονικό και διατοπικό άξονα. Οι μαθητές μπορούν να καταγράψουν την θέση και την εξέλιξη της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία σε σχέση με το δικαίωμα στη μόρφωση, στην εργασία, στο εκλέγειν κλπ., από τα χρόνια της αρχαίας Αθήνας και Σπάρτης μέχρι το 1949 όπου για πρώτη φορά στο νέο ελληνικό κράτος τους επετράπη η (περιορισμένη) ψήφος. Άλλη ομάδα εργασίας μπορεί να εξετάσει εκ παραλλήλου την εξέλιξη αυτών των δικαιωμάτων σε σύγχρονες χώρες (έμφαση Ευρώπη) ξεκινώντας από τη Νέα Ζηλανδία όπου φαίνεται ότι για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία (1893) οι γυναίκες κέρδισαν το δικαίωμα καθολικής συμμετοχής σε εκλογές. Η αναπαραγωγή του έργου τέχνης που απεικονίζει την πρωτοπόρο Ελληνίδα φεμινίστρια Καλλιρρόη Παρρέν, ιδρύτρια και πρώτη πρόεδρο του Λυκείου Ελληνίδων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για την μελέτη της ιστορίας και της διαχρονικής προσφοράς αυτού του κοινωφελούς σωματείου. Μπορεί να ερευνηθεί από τους μαθητές η ιστορία του, αρχικά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ως σημαντικότερου οργανισμού καταγραφής και διάσωσης ελληνικών παραδοσιακών χορών. Στη συνέχεια μπορεί να ερευνηθεί η κοινωνική διάσταση της προσφοράς του. Επέκταση μπορεί να είναι η αναφορά σε παρόμοιους κοινωφελείς οργανισμούς που ιδρύθηκαν μέσω ιδιωτικής πρωτοβουλίας (Άσυλο Ανιάτων, Χαμόγελο του Παιδιού κλπ) και επικουρούν διαχρονικά την κρατική μέριμνα. Τέλος μπορεί να γίνει αναφορά στη σύγχρονη δράση του Λυκείου και οι δυνατότητες που υπάρχουν για συμμετοχή σε αυτό όσων το επιθυμούν. Η δράση αυτή μπορεί να συμπληρωθεί με κλήση κάποιου τοπικού συνεργάτη του Λυκείου για απευθείας συζήτηση και ενημέρωση των μαθητών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE