Charis Petros,litterateur (1902-1998)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία που απεικονίζει τον λογοτέχνη Πέτρο Χάρη (πραγματικό όνομα Ιωάννης Μαρμαριάδης). Ο Πέτρος Χάρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1902. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και μετά την αποφοίτησή του συνεργάστηκε με αθηναϊκές εφημερίδες και το περιοδικό Νουμάς. Το 1933 και για 52 συναπτά έτη ανέλαβε τη διεύθυνση του περιοδικού "Νέα Εστία". Στα γράμματα πρωτοεμφανίστηκε με δημοσιεύσεις στο περιοδικό "Η Διάπλασις των Παίδων" και τον "Νουμά" ενώ το 1924 εξέδωσε την πρώτη του συλλογή διηγημάτων ("Η νύχτα της γης"). Εξέδωσε βιβλία ταξιδιωτικών εντυπώσεων και μυθιστορήματα αλλά κυρίως διακρίθηκε ως κριτικός και διηγηματογράφος. Διηγήματά του μεταφράστηκαν σε ξένες γλώσσες. Η γραφή του χαρακτηρίζεται από δοκιμιακό ύφος με χαμηλούς τόνους και επιμελημένη φόρμα. Τα πρώτα του έργα εντάσσονται στο κλίμα του συμβολισμού, όπως αυτός εκφράστηκε στην Ελλάδα κυρίως μέσω του Κωνσταντίνου Χατζόπουλου. Τιμήθηκε μεταξύ άλλων με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας, το βραβείο του ταξιάρχη του τάγματος του Γεωργίου Α’, το χρυσό σταυρό της Αγιορείτικης Χιλιετηρίδας κ.α. Διετέλεσε μέλος σε πολλά διοικητικά συμβούλια και επιτροπές πνευματικών ιδρυμάτων όπως του Εθνικού Θεάτρου, της Ακαδημίας Αθηνών (πρόεδρος από το 1977), της κριτικής επιτροπής των λογοτεχνικών και θεατρικών Κρατικών Βραβείων, των θεατρικών βραβείων του Παρνασσού, της Ομάδας των Δώδεκα, της Εθνικής Εταιρείας Λογοτεχνών κ.ά. Απεβίωσε το 1998. Ο Πέτρος Χάρης ήταν επί 52 έτη διευθυντής του μακροβιότερου λογοτεχνικού περιοδικού ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ που απετέλεσε μια μοναδική περίπτωση στα ελληνικά γράμματα. Ιδρύθηκε το 1927 από τον Κωνσταντίνο Σαραντόπουλο και είχε πρώτο διευθυντή τον λογοτέχνη Γρηγόριο Ξενόπουλο ενώ τωρινός διευθυντής του είναι ο πανεπιστημιακός και συγγραφέας Νίκος Καραπιδάκης. Εκδότης, από το 1998 είναι η Εύα Καραϊτίδη, απόγονος του ιδρυτή. Το περιοδικό, μέσω της πολυετούς πορείας του, αναδείχτηκε ως ένα από τα αξιολογότερα εκδοτικά εγχειρήματα της εποχής του Μεσοπολέμου, και ένα από τα πιο αναγνωρισμένα περιοδικά για τον κόσμο των γραμμάτων. Δεν σταμάτησε να κυκλοφορεί ούτε κατά την περίοδο του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. Χαρακτηριστικό της "Νέας Εστίας" είναι ότι κρατούσε σχετικά ουδέτερη ιδεολογικά θέση, χωρίς διενέξεις με άλλα περιοδικά, με ισορροπημένες επιλογές θεματολογίας και ύφους, Σε σχέση με κοινωνικά και πολιτικά θέματα επέλεξε να μην έχει σαφή πολωτική τοποθέτηση. Ο λογοτέχνης Πέτρος Χάρης έγραψε μυθιστορήματα, ταξιδιωτικά αλλά περισσότερο διακρίθηκε ως δοκιμιογράφος και διηγηματογράφος. Αποτελεί σημαντικό μέλος στην οικογένεια των Ελλήνων διηγηματογράφων. Το διήγημα στην ελληνική λογοτεχνία από νωρίς έχει βρει τη θέση του μέσω άξιων δημιουργών. Μέσα από τη φυσική του λιτότητα και την παράλληλη πυκνότητα και αμεσότητα του λόγου, προσεγγίζει τις δυνατότητες της ποίησης. Από τον Βικέλα και τον Βιζυηνό, τον Ροΐδη, και τον Λουντέμη, την Νάκου και την Αξιώτη, τον Σκαρίμπα και τον Σαμαράκη ως τον Νόλλα και τον Σκαμπαρδώνη, έχει εμφανιστεί ένας εντυπωσιακός αριθμός διακεκριμένων και επιτυχημένων Ελλήνων διηγηματογράφων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία που απεικονίζει τον Έλληνα λογοτέχνη Πέτρο Χάρη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στην προσέγγιση του βίου και του έργου του. Επειδή έχει παραγάγει σε διάφορα λογοτεχνικά είδη, θα μπορούσε να οργανωθεί ομαδοσυνεργατική προσέγγιση όπου κάθε ομάδα θα ασχολείται με διαφορετικό είδος, άλλη με τα διηγήματα, άλλη με τα ταξιδιωτικά, άλλη με τα κριτικά σημειώματα κλπ. Έτσι, αφενός θα προσεγγιστεί από πολλές πλευρές η προσωπικότητα του δημιουργού κι αφετέρου θα υπάρξει επαφή των μαθητών με διαφορετικά λογοτεχνικά είδη. Η φωτογραφία που απεικονίζει τον διακεκριμένο κριτικό και δοκιμιογράφο Πέτρο Χάρη μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εικονιστικός πόρος για αναφορά στο ελληνικό διήγημα. Από πολύ ενωρίς, στην ελληνική βιβλιογραφία, υπάρχουν παραδείγματα εξαίρετων διηγηματογράφων των οποίων κείμενα περιλαμβάνονται σε όλα τα εγχειρίδια Ελληνικής Γλώσσας. Η σειρά εκτείνεται από τον Βιζυηνό μέχρι τον Σκαμπαρδώνη και άλλους νεώτερους. Μέσα σε αυτούς ξεχωριστή θέση κατέχει από την αρχή της καριέρας του και ο Πέτρος Χάρης. Προτείνεται συνεργατική μελέτη όπου η κάθε ομάδα εργασίας μπορεί να εστιάσει σε έναν διηγηματογράφο με τρόπο ώστε να αντιπροσωπεύονται όλες οι χρονολογικές περίοδοι. Η φωτογραφία που απεικονίζει τον διακεκριμένο λογοτέχνη και μακροβιότερο διευθυντή της "Νέας Εστίας" Πέτρο Χάρη μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για να προσεγγιστεί η πορεία και η προσφορά αυτού του σημαντικότατου λογοτεχνικού περιοδικού. Ξεκινώντας από τον Γρηγόριο Ξενόπουλο και τον Πέτρο Χάρη (από τους πρώτους διευθυντές του) μπορούν οι μαθητές να εργαστούν σε ομάδες, με μιαν ομάδα να αναλάβει τον τομέα "ελληνικά λογοτεχνικά περιοδικά", μια άλλη τη διαδρομή του περιοδικού Νέα Εστία, μια άλλη τους σημαντικότερους συγγραφείς που ξεκίνησαν την καριέρα τους μέσα από τις σελίδες του και μια άλλη την θέση-παρουσία του στα μεγάλα πνευματικά διλήμματα που ταλάνισαν τον ελληνικό πνευματικό χώρο (όπως π.χ. τη διαμάχη δημοτικιστών-καθαρευουσιάνων).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Short story Short storyShort story
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE