Μοναστηρακι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άποψη της πλατείας στο Μοναστηράκι της Αθήνας, μπροστά από τον σιδηροδρομικό σταθμό. Στο βάθος, φαίνεται η Ακρόπολη με τον Παρθενώνα, σε δεύτερο επίπεδο, η Πλάκα, παραδοσιακή συνοικία της Αθήνας, και σε πρώτο επίπεδο, απεικονίζονται τα κτίρια στο Μοναστηράκι. Η φωτογραφία προέρχεται από το έργο του Alfred van der Brule, “L’Orient Hellène. Grèce-Crète-Macédoine”, του 1907. Το Μοναστηράκι εδώ απεικονίζεται σε εποχή, πριν γίνει ακόμα πλατεία. Στην έκδοση αυτή αφιερώνονται τρία κεφάλαια στην Ελλάδα και στην πολιτική κατάσταση της χώρας στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο van der Brule αναφέρεται και σε προηγούμενα έργα που περιέγραφαν την Ελλάδα και την Αθήνα, όπως του E.A. Thouvenel, F.-C.-H.-L. Pouqueville και του A.G. Guilletière. Το έργο περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την Αθήνα και τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, τον Βενιζέλο κ.ά. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται εκτενής αναφορά στην Αθήνα από την εποχή που ανακηρύχθηκε πρωτεύουσα της Ελλάδας μέχρι και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896. Ο συγγραφέας περιγράφει, επίσης, σκηνές από την αστική ζωή στην Αθήνα και τις τοπικές συνήθειες των κατοίκων της, όπως ο μεσημεριανός ύπνος, τα ανοιχτά θέατρα κατά την καλοκαιρινή περίοδο κ.ά. Το δεύτερο και το τρίτο μέρος του βιβλίου αναφέρονται στην Άλωση της Πόλης το 1453, στον αγώνα ανεξαρτησίας των Ελλήνων, στο Κρητικό Ζήτημα, στον Ελευθέριο Βενιζέλο, στην ελληνική γλώσσα και στα σχολεία. Τέλος, ακολουθεί αναφορά στο Μακεδονικό Ζήτημα και παρουσίαση των ελληνικών θέσεων. Την περίοδο αυτή, δηλαδή στις αρχές του 20ού αιώνα, δημοσιεύονται στην Ευρώπη κείμενα Ευρωπαίων με αναφορές στις βαλκανικές χώρες, όπως την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Σερβία. Ο Van der Brule αντλούσε τις γνώσεις του για την Ελλάδα από την προσωπική του εμπειρία από την ίδια τη χώρα αλλά και από τις απόψεις του Γάλλου πολιτικού, διπλωμάτη και συγγραφέα, V. Bérard.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν μια περιοχή της Αθήνας με πλούσια ιστορία. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για την κλασική εποχή και κατόπιν τη ρωμαϊκή. Οι μαθητές θα καταγράψουν με ποιες περιοχές γειτνιάζει, ποια ιστορικά κτίρια είχαν ανεγερθεί σε αυτή και ποια ήταν η χρήση τους. Στη συνέχεια, θα ερευνήσουν την τοπογραφία της περιοχής, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, και θα μελετήσουν τα κτίρια που σώζονται μέχρι σήμερα και αποτελούν ορόσημα για αυτήν, όπως το τζαμί του Οθωμανού βοεβόδα, Μουσταφά Αγά Τζισταράκη. Τέλος, θα εντοπίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως έχει διαμορφωθεί στη σύγχρονη περιοχή, το ομώνυμο παζάρι, τον σταθμό του ΗΣΑΠ και θα μελετήσουν την τελευταία ανάπλαση και τον χαρακτήρα που της προσέδωσε. Μέσα από την εναλλαγή των ιστορικών εποχών και τις αλλαγές στην τοπογραφία της εποχής, οι μαθητές θα κατανοήσουν την ίδια την ιστορία της Ελλάδας και συγκεκριμένα της Αθήνας. Θα συνειδητοποιήσουν ότι από την αρχαιότητα έως σήμερα, μια σειρά από ιστορικά γεγονότα αλλά και πλήθος κατακτητών δημιούργησαν τη σημερινή φυσιογνωμία της χώρας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE