Relief showing Isis and Serapis.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το τεκμήριο αντλήθηκε από το βιβλίο του George Wheler, το οποίο αποτελεί ένα από το ταξίδι του στην Ελλάδα το 1675-1676. Πρόκειται για λιθογραφία, που αποτυπώνει ένα αρχαίο ανάγλυφο με παράσταση των αιγυπτίων θεών Ίσιδος και Σεράπηδος. WHELER, George.A Journey into Greece… In Company of Dr Spon of Lyons. In six books. Containing I…, II…, III…, IV…, V…, VI…, London, William Cademan, Robert Kettlewell and Awnsham Churchill, 1682. Ο Sir George Wheler (1650–1723) ήταν Άγγλος κληρικός. Σπούδασε στο Κεντ και στην Οξφόρδη και στα 1673 ξεκίνησε ένα ταξίδι στην Γαλλία, την Ελβετία και την Ιταλία όπου και, συγκεκριμένα στην Βενετία, συνάντησε τον Jacob Spon και αποφάσισαν μαζί το ταξίδι στην Ανατολή. Συνταξίδεψαν λοιπόν (1675-1676) στην Eλλάδα και τη Mικρά Aσία και ο Wheler θεωρώντας ότι «η κοινοκτημοσύνη των κινδύνων και των δαπανών του ταξιδιού συνεπάγεται και κοινοκτημοσύνη των επιστημονικών αποτελεσμάτων», δημοσίευσε, λίγα χρόνια μετά τη έκδοση του χρονικού του συνταξιδιώτη του (1678), το δικό του χρονικό (1682), που όμως αποτελεί μέτρια αντιγραφή του έργου του Spon.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το τεκμήριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και στο μάθημα επιλογής της Α΄ λυκείου "Ελληνικός και ΕυρωπαϊκόςΠολιτισμός". Είναι ενδιαφέρον για τους μαθητές να καταννοήσουν τον ρόλο των Ευρωπαίων περιηγητών στην έρευνα, καταγραφή και αποτύπωση των αρχαίων μνημείων του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Ο περιηγητισμός ξεκινά αρκετά νωρίς, ήδη από τον 17ο αι., εποχή κατά την οποία οργανώνεται η μεθοδολογία σημαντικών επιστημονικών κλάδων τόσο των θετικών επιστημών, όσο και των ανθρωπιστικών σπουδών. Η σχέση του αγγλικού κλήρου (απόφοιτοι Οξφόρδης οι περισσότεροι) με τις επιστήμες θα πρέπει να τονιστεί σε συσχετισμό με τον τρόπο ανάπτυξης των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, τα οποία δημιουργήθηκαν μέσα από τις μοναστηριακές βιβλιοθήκες. Με αφορμή το ανάγλυφο οι μαθητές καλούνται να σκεφτούν γύρω από αυτά τα ζητήματα με την βοήθεια ενός φύλλου εργασίας που θα συνοδεύει το τεκμήριο. Ενδεικτικά προτείνονται: α) Ποιός αποτύπωσε το συγκεκριμένο ανάγλυφο σε λιθογραφία με σκοπό να το εκδόσει; Σε ποιά περιοχή το κατέγραψε; Αναζητήστε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον συγγραφέα του βιβλίου και τα ταξίδια του και συσχετίστε τα με την ανάπτυξη της επιστήμης της αρχαιολογίας και της επιστήμης γενικότερα. Ποιό είναι το προφίλ του συγγραφέα; Η ιδιότητά του ως κληρικού τί ρόλο παίζει στις επιστημονικές του αναζητήσεις; Γιατί το ταξίδι στην Ανατολή αποτελεί σημαντική εμπειρία για ανθρώπους σαν τον Wheler; β) Αναζητήστε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με την λατρεία της Ίσιδος και του Σεράπιδος κατά την ελληνιστική εποχή, σχετικά με το ιερό της Ίσιδος στην Δήλο και σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου. Το ανάγλυφο που κατέγραψε ο Wheler έχει σωθεί ή όχι; Σε τί βοηθά τους αρχαιολόγους η καταγραφή και αποτύπωση του Wheler; γ) Συζητήστε τον συγκερασμό των θρησκειών κατά την ελληνιστική εποχή. Βρείτε αντίστοιχα έργα της ελληνιστικής εποχής που να απεικονίζουν θεούς ξένους προς το Δωδεκάθεο. Πού νομίζετε ότι οφείλεται αυτό το φαινόμενο;


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE