Αριστειδης Σπαθακης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Αριστείδης Σπαθάκης (1837-1897) ήταν παιδαγωγός και συγγραφέας παιδαγωγικών μελετών. Γεννήθηκε στο Λιακοβέτσι Ζαγορίου και σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετά την αποφοίτησή του στάλθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στη Γερμανία, στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας, όπου σπούδασε Φιλοσοφία και Παιδαγωγικά. Δίδαξε στη Ριζάρειο Σχολή και στο Αρσάκειο Παρθεναγωγείο. Εργάστηκε με ζήλο πάνω στα θέματα της Παιδαγωγικής. Πολλές μελέτες του δημοσιεύτηκαν σε επιστημονικά περιοδικά της εποχής και ιδιαίτερα στο «Ευαγγελικός Κήρυξ». Ασχολήθηκε με τη συγγραφή παιδαγωγικών βιβλίων όπως το «Παιδαγωγός» και το «Παιδαγωγική» αλλά και σχολικών εγχειριδίων ιστορίας όπως «Ιστορία Ρωμαϊκή και Βυζαντινή προς χρήσιν των μαθητών της Β΄ τάξεως του γυμνασίου». Ο Αριστείδης Σπαθάκης το 1879 επιχείρησε την αυτονόμηση της Παιδαγωγικής ως επιστήμη και διδασκόμενο μάθημα στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Ωστόσο, η επιτροπή στην οποία παρουσίασε τη μελέτη του θεώρησε ότι δεν παρουσίασε με επάρκεια αυτή του τη θέση και την απέρριψε. Ήδη από το 1875 ο Αριστείδης Σπαθάκης είχε δημοσιεύσει το «Εγχειρίδιον Παιδαγωγικής προς χρήσιν των επιτετραμμένων την των παίδων αγωγήν». Η τάση που επικρατούσε τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική η οποία συνέδεε αναπόσπαστα την Παιδαγωγική με την Φιλοσοφία θα επηρεάσει και το ελληνικό Πανεπιστήμιο για μερικά χρόνια ακόμα. Η έδρα Παιδαγωγικής, εν τέλει, ιδρύεται το 1899 και ο πρώτος διδάσκων καθηγητής ήταν ο Δ. Ζαγγογιάννης. Η συμβολή του Σπαθάκη στην αναγνώριση της Παιδαγωγικής ως επιστήμης υπήρξε ουσιαστική και η βιβλιογραφία του πάνω σε αυτό το πεδίο έθεσε τις βάσεις για τη σύνδεση της θεωρίας (Παιδαγωγική) και πράξης (Διδακτική).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές/τριες είναι σημαντικό να γνωρίσουν τον μεγάλο αυτό παιδαγωγό και το έργο του προκειμένου να έρθουν σε επαφή με τις πρώτες θεωρητικές κατευθύνσεις της Παιδαγωγικής και να αντιληφθούν την πορεία αυτής της επιστήμης, από την ερβαρτιανή προσέγγιση που είχε το βλέμμα στραμμένο στο δάσκαλο, έως τις τελευταίες κοινωνικο-πολιτισμικές προσεγγίσεις όπου το βλέμμα προσανατολίζεται στο μαθητή και την ομάδα. Η αξία εμπλοκής των μαθητών/τριών του Γυμνασίου και Λυκείου με αυτές τις έννοιες βρίσκεται στην προετοιμασία τους να εντάσσουν σε πλαίσια τη βιωμένη εμπειρία τους και ως εκ τούτου να αναζητούν πίσω από πρακτικές και μεθόδους που τους αφορούν τις θεωρητικές συνδέσεις. Η μεθοδική σύνδεση θεωρίας και εμπειρίας/πράξης οδηγεί σε μαθητικές συμπεριφορές δημιουργίας ολοκληρωμένων σχημάτων και αναγωγών σε γενικεύσεις και αρχές. Για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το έργο του Αριστείδη Σπαθάκη μπορεί να αξιοποιηθεί η Ιστορική Συλλογή του ΙΕΠ όπου ανάμεσα στα παιδαγωγικά έργα του οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να «ξεφυλλίσουν» και τα σχολικά εγχειρίδια τα οποία υπέγραψε.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE