Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό. Οι μαθητές, σε μικρές ομάδες, αρχικά καλούνται να περιγράψουν και να συγκρίνουν τη συγκεκριμένη εικόνα του 1830 με μια αντίστοιχη άποψη-αναπαράσταση της πόλης των Αθηνών κατά τη σύγχρονη εποχή. Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να διεξάγουν έρευνα και να συλλέξουν φωτογραφικό υλικό και πληροφορίες αναφορικά με την ιστορική εξέλιξη της Αθήνας στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού της πόλης. Επίσης, καλούνται να εντοπίσουν τα κυριότερα ιστορικά γεγονότα, ιστορικά πρόσωπα και παράγοντες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του αστικού και φυσικού περιβάλλοντος της πόλης των Αθηνών, στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας. Για τη μελέτη των μαθητών προτείνεται η αξιοποίηση συμβατικών ιστορικών πηγών σε συνδυασμό με ενδεδειγμένους, από τον εκπαιδευτικό, διαδικτυακούς τόπους, όπως είναι για παράδειγμα ο ιστότοπος του ‘Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού’. Επίσης, προτείνεται να ζητηθεί από τους μαθητές να εκφράσουν ιδέες και να προτείνουν τρόπους αειφόρου διαβίωσης και ανάπτυξης των σύγχρονων πόλεων. Το αποτέλεσμα της ερευνητικής εργασίας των ομάδων προτείνεται να παρουσιαστεί σε μια πολυτροπική παρουσίαση, εμπλουτισμένη με εικόνες, σύντομο ιστορικό κείμενο ή/και ψηφιακό υλικό, στην ολομέλεια της τάξης.