Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό. Οι μαθητές, σε μικρές ομάδες, αρχικά καλούνται να παρατηρήσουν και να συγκρίνουν το συγκεκριμένο χάρτη του 1615 με έναν σύγχρονο χάρτη της Κύπρου, ώστε να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές ως προς την έκταση και τα γεωγραφικά όρια της Κύπρου τότε και σήμερα. Επίσης, στο πλαίσιο δραστηριότητας καταιγισμού ιδεών οι μαθητές ενθαρρύνονται να εμπλακούν σε διάλογο και να ανταλλάξουν τις ιστορικές τους γνώσεις αναφορικά με τις αιτίες που συνέβαλλαν στη διαμόρφωση του σημερινού χάρτη της Κύπρου. Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν, οι ίδιοι, χάρτη της Κύπρου και χρονογραμμή, είτε με συμβατικό τρόπο, είτε αξιοποιώντας κατάλληλες ψηφιακές εφαρμογές, ώστε να αναπαραστήσουν τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα τόσο στο χώρο, όσο και στο χρόνο. Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι η χρονική έκταση της ιστορικής αναδρομής μπορεί να διαμορφώνεται ανάλογα με τους στόχους της εκάστοτε εκπαιδευτικής δραστηριότητας, καθώς και ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Για τη μελέτη και τη συλλογή των ιστορικών δεδομένων από τους μαθητές προτείνεται η αξιοποίηση του σχολικού εγχειριδίου σε συνδυασμό με ενδεδειγμένες, από τον εκπαιδευτικό, διαδικτυακές ιστορικές πηγές. Το αποτέλεσμα της ερευνητικής εργασίας των ομάδων προτείνεται να παρουσιαστεί, στην ολομέλεια της τάξης, σε μια συμβατική ή ψηφιακή πολυτροπική παρουσίαση, εμπλουτισμένη με αναπαραστάσεις των γεγονότων στη Λογοτεχνία ή/και στην Τέχνη.