Γεωργιος (Τζωρτζης) Μολφετας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα (αναπαραγωγή έργου τέχνης), η οποία παριστά τον Τζώρτζη (Γεώργιο) Μολφέτα, λυρικό και σατιρικό ποιητή από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς (1871-1916). Ποιητής, μουσικός και δημοσιογράφος, ‘αναγκάστηκε’ να σπουδάσει στη Νομική σχολή για να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες του πατέρα του. Πριν φύγει για την Αθήνα, το 1891 τελειώνοντας το σχολείο, στο Αργοστόλι, εξέδωσε την εφημερίδα «Κολόμπος» (το παρατσούκλι των Ληξουριωτών ήταν ‘Κολομπαίοι’ και είναι από παλαιά γνωστή η αντίθεση Ληξουρίου -Αργοστολίου). Στην Αθήνα ήρθε σε επαφή με τους λογοτεχνικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους, όπου γνώρισε τον γνωστό σατιρικό ποιητή Σουρή, και εξέδωσε την εφημερίδα «Αίσωπος». Παρά την εγκωμιαστική κριτική που δέχτηκε, η οικονομική αποτυχία τον οδήγησε στην επιστροφή στο πάτριο Αργοστόλι, όπου εξέδωσε την εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα «Ζιζάνιον» —η φήμη της οποίας ταξίδεψε και στην Αθήνα— και δίκαια ο ποιητής χαρακτηρίστηκε ως «η γλυκόλαλος της Κεφαλληνίας αηδών». Ανάμεσα στους αναγνώστες του ήταν και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Στις εφημερίδες «Αίσωπος», «Κολόμπος» και «Ζιζάνιον» είναι δημοσιευμένοι περί τους 200.000 στίχους του. Ο ποιητής ήταν επίσης ένας άριστος δεξιοτέχνης κιθαρίστας, παρά το γεγονός ότι ήταν αυτοδίδακτος. Συνέθετε και διασκεύαζε μουσικές συνθέσεις. Ανταποκρινόμενος σε προσκλήσεις φίλων και θαυμαστών του έδωσε ρεσιτάλ κιθάρας στην αίθουσα των Φιλομούσων (1895), ενώ στη συνέχεια στις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού: Κωνσταντινούπολη, Βλαχία, Ρωσία, Αίγυπτο. Το 1896 παραγγέλνει την περιβόητη κιθάρα του στον οργανοποιό Δημήτριο Μούρτζινο, δίνοντάς του το σχέδιο. Όταν ο Μούρτζινος ανακάλυψε ότι είχε πελάτη τον Μολφέτα, αρνήθηκε να λάβει χρήματα με μόνη την παράκληση να γράψει εντός της κιθάρας αφιέρωση στον ποιητή.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο Τζώρτζης Μολφέτας υπήρξε μια κλασική περίπτωση πολυτάλαντου καλλιτέχνη της Ελληνικής περιφέρειας, τον πολιτισμό της οποίας στήριξε με την πνευματική-καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Είναι ευκαιρία οι μαθητές —ανάλογα με τις γνώσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους— να εντοπίσουν τις περιπτώσεις εκείνες των πνευματικών ανθρώπων-καλλιτεχνών που ‘φωτίζουν’ τη δική τους τοπική πολιτισμική ιστορία. Αυτό μπορεί να γίνει εντός του πλαισίου του μαθήματος της Τοπικής ιστορίας, της ιστορίας, της αισθητικής αγωγής (μουσικής). Θα μπορούσαν επίσης να αναλάβουν μια ερευνητική εργασία-project με θέμα τους πνευματικούς ανθρώπους – καλλιτέχνες, οι οποίοι παρά το γεγονός ότι ζήσαν εκτός των μεγάλων κέντρων, παρήγαγαν σημαντικό έργο, εμπλουτίζοντας την πολιτισμική παραγωγή της χώρας. Για παράδειγμα στην περίπτωση του Τζώρτζη Μολφέτα, μια ομάδα μαθητών μπορεί να ασχοληθεί με το λυρικό του έργο, μια άλλη με το σατιρικό του έργο, μια τρίτη ομάδα με το μουσικό του έργο και μια τέταρτη με την κιθάρα-λύρα που σχεδίασε και η οποία ανακατασκευάστηκε από το Τμήμα Μουσικών Οργάνων του Τ.Ε.Ι. στο Ληξούρι, ενώ το πρωτότυπο έργο φυλάσσεται στην Φιλαρμονική Σχολή Αργοστολίου. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν ακόμα και την ιστορία που έχει το παρατσούκλι ‘Κολόμπος’.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Music Education Music EducationMusic Education > Musical instruments / ensembles - Voice Musical instruments / ensembles - VoiceMusical instruments / ensembles - Voice
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE