Τουβελκαιν
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια ιστορία, ένας μύθος που αναφέρεται στον εκ Φοινίκης έμπορο Τουβελκάιν και στο πώς κατάφερε να πείσει τους συντοπίτες του να χρησιμοποιήσουν τα ‘άχρηστα’ για το εμπόριο την εποχή εκείνη μέταλλα, ως ανταλλάξιμο είδος στο φοινικικό εμπόριο. Η ιστορία του Τουβελκάιν είναι γραμμένη από τον Ιωάννη Ζερβό (Κέρκυρα 1875- Αθήνα 1943), ιδιαίτερα μορφωμένο άνθρωπο με σπουδές στα Νομικά σε Αθήνα και Παρίσι, αλλά και με σπουδές επίσης φιλολογίας, φιλοσοφίας και κοινωνιολογίας και σε άλλα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Ο Ιωάννης Ζερβός άσκησε τη δικηγορία στην Αλεξάνδρεια, όπου παράλληλα ασχολήθηκε με τη συγγραφή, δημοσιεύοντας και εκδίδοντας τα γραπτά του. Το 1905 επέστρεψε στην Αθήνα για να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη λογοτεχνία, τη μετάφραση και τη λεξικογραφία. Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση. Το κείμενο για τον Τουβελκάιν δημοσιεύτηκε το 1909 στο «Ημερολόγιον Σκόκου» (Τόμ. 24, Αρ. 0, 1909, κάτω από τον υπέρτιτλο «Από τας ιστορίας των ανθρώπων»). Ο Ιωάννης Ζερβός, ο οποίος υπογράφει και με το αγαπημένο του ψευδώνυμο ‘Αρετάς’, χειρίζεται μια ‘βατή’ καθαρεύουσα, την οποία με τα χρόνια εγκαταλείπει. Με τρόπο ευχάριστο αφηγείται πώς στη Σιδώνα της Φοινίκης ήταν κάποτε ένας πολύ πλούσιος και κοινωνικός άνθρωπος και παράλληλα ένας πανέξυπνος έμπορος, που είχε σωρεύσει πέρα από τα υπόλοιπα αγαθά του και πάρα πολλά μέταλλα, που απλώς πιάνανε τόπο στις αποθήκες του χωρίς να του αποδίδουν κέρδος. Ο Τουβελκάιν άρχισε να χάνει το κέφι του γιατί ουσιαστικά φτώχαινε. Επινόησε λοιπόν έναν τρόπο για να αξιοποιήσει τα στοιβαγμένα στις αποθήκες του μέταλλα. Άρχισε να διαδίδει στις παρέες —στις οποίες λόγω κοινωνικότητας ήταν περιζήτητος— τα πλεονεκτήματα των μετάλλων αφού υποστούν επεξεργασία. Πρότεινε την επαναχρησιμοποίησή τους ως ανταλλάξιμων εμπορικά προϊόντων και —αφού τους έπεισε να ασχοληθούν και με το εμπόριο μετάλλων— ξαναέγινε πάρα πολύ πλούσιος και συνακόλουθα χαρούμενος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο παρά τη μικρή γλωσσική του δυσκολία —κυρίως επειδή έχουμε απομακρυνθεί από το συγκεκριμένο γλωσσικό ύφος— είναι χαριτωμένο. Έχει μιαν αφέλεια, αλλά είναι εμφανής η γλωσσική ευφυία και η βαθειά μόρφωση του γράφοντος. Η ιστορία του Τουβελκάιν φαίνεται εκ πρώτης όψεως να είναι μια απλή ιστορία κέρδους και συνακόλουθης ευτυχίας/δυστυχίας, ανάλογα με το αν κάποιος ανήκει στους κερδισμένους ή στους χαμένους. Ωστόσο ο πλούσιος έμπορος Τουβελκάιν δεν είναι ένας απλοϊκός καιροσκόπος. Η ευστροφία του δε είναι κληρονομικού τύπου. Κουβαλάει μέσα του την ευστροφία του ‘παιδεμένου’ που ψάχνει να βρει λύσεις στο πρόβλημά του. Κι ακόμα κουβαλάει μέσα του την εμπειρία του θαλασσοδαρμένου φοινικικού λαού, που τον μνημονεύει ως τέτοιον και ο Όμηρος. Άλλωστε ο λαός αυτός είχε μια τόσο στενή λωρίδα γης γεμάτη κέδρους, ώστε το μόνο που μπορούσαν να φτιάξουν ήταν καράβια. Ο διδάσκων θα πρέπει, αφού δώσει το κείμενο για επεξεργασία στους μαθητές, να τους βοηθήσει να εντοπίσουν τα σημεία εκείνα του κειμένου που αποδεικνύουν ότι οι Φοίνικες ήταν ένας λαός που έπλευσε έξω από τη λεκάνη της Μεσογείου (προς δυσμάς) αλλά και «…προς βορράν εις τας χώρας του ψύχους και του ηλέκτρου» —πιθανή αναφορά στη Βόρεια θάλασσα και τη Βαλτική, όπου βρίσκεται άφθονο κεχριμπάρι. Λίγη σημασία έχει αν οι πληροφορίες ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Εκείνο που πραγματικά έχει σημασία είναι «ο πηγαιμός», το ταξίδι, όπως ακριβώς το περιγράφει και ο Καβάφης στην «Ιθάκη» του, όπως και ο Όμηρος στην «Οδύσσειά» του. Οι δυσκολίες είναι εκείνες που γεννούν τις λύσεις, δηλαδή τον πλούτο. Η «θάλασσα» είναι εκείνη που μας βάζει ιδέες. Το ωραίο αυτό κείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις θεματικές περιοχές της ιστορίας, των αρχαίων ελληνικών, της γεωγραφίας, της λογοτεχνίας, της γλώσσας. Μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμο σε ερευνητικές εργασίες-project σχετικές με την οικολογία (επεξεργασία και επαναχρησιμοποίηση) κοκ. Τέλος, θα ήταν χρήσιμο να γίνει μια σύγκριση των δύο λαών (φοινικικού-αρχαιοελληνικού) και της σχέσης και των δύο με τη θάλασσα. Η αναφορά στον Οδυσσέα θα περάσει μοιραία στο μάθημα. Είναι ευκαιρία να συζητηθεί η σχέση του Οδυσσέα με τη θάλασσα ως προς το «πολύτροπον» του χαρακτήρα του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Writer WriterWriter
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ι. Ζερβός, Αρετάς
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE