Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό, συνδυαστικά με σχετικό εικονιστικό υλικό και γραπτές πηγές, στη διδασκαλία της ιστορίας της περιόδου της Τουρκοκρατίας, προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές την κοινωνική οργάνωση και την οχυρωματική αρχιτεκτονική της εποχής. Προτείνεται οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες, να μελετήσουν το παραπάνω υλικό και να παρουσιάσουν μια εργασία για το κάστρο των Ιωαννίνων με βάση συγκεκριμένους άξονες: ιστορικό πλαίσιο, οικονομικές και κοινωνικές δραστηριότητες, τοποθεσία, παράγοντες που οδήγησαν στην επιλογή τοποθεσίας, αρχιτεκτονικά τμήματα και ο ρόλος τους, κατασκευαστικές λεπτομέρειες και κτίσματα στο εσωτερικό. Στη συνέχεια, υποδύονται ρόλους όπως του αρχιτέκτονα, του Αλή Πασά, του Γιαννιώτη κατοίκου, του εμπόρου κ.α., αναδεικνύοντας την καθημερινότητα και τα συναισθήματα αυτών των προσώπων (καλλιέργεια ενσυναίσθησης). Τέλος, στο πλαίσιο της διαθεματικότητας προτείνεται να δημιουργήσουν ψηφιακά κείμενα με θέμα την ιστορία και αρχιτεκτονική του κάστρου και των μνημείων που βρίσκονται σ΄αυτό (αναρτήσεις στο blog ή στο wiki της τάξης τους, πολυμεσικές παρουσιάσεις, βίντεο) και λογοτεχνικές αφηγήσεις φανταστικών προσώπων της εποχής.