Επιτυμβιο μονομαχου, Πατρα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στήλη από λευκό μάρμαρο με αετωματική επίστεψη. Στο κοίλο πεδίο απεικονίζεται σε ανάγλυφο μορφή μονομάχου στραμμένου προς τα δεξιά. Φέρει κράνος που είναι διάτρητο (δεκαπέντε οπές) στο πρόσωπο. Έχει θώρακα. Δερμάτινες προστατευτικές ταινίες καλύπτουν το αριστερό χέρι έως τον ώμο. Στο ίδιο χέρι κρατά εγχειρίδιο. Φοράει ζώνη από κρίκους. Η μεγάλη ορθογώνια ασπίδα από δέρμα είναι περασμένη με δερμάτινο τελαμώνα από τον λαιμό. Η δεξιά κνήμη προστατεύεται από μία περικνημίδα με επιγονατίδα. Η αριστερή είναι γυμνή και φέρει μόνο δερμάτινες προστατευτικές ταινίες στο γόνατο και στον αστράγαλο. Στα δεξιά του μονομάχου ο γιός του, ένας φτερωτός Έρωτας, κρατά στο αριστερό του χέρι ένα μεγάλο κλαδί φοίνικα, ενώ στο δεξί κρατά στεφάνι. Στα αριστερά του μονομάχου έντεκα στεφάνια νίκης. Στο κάτω μέρος αναγράφεται: «Τρυφερὸς πρ(ωτόπαλος) πυ(γμῶν) ια´ Ἀλέξανδρος τῷ ἰδίῳ πατρὶ μνείας χάριν.» Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Ιστορίας ή της Νεοελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΙΣΤΟΡΙΑ: Παρακολουθούμε στο youtube την πενηντάλεπτη ταινία του T. Remme “Colosseum, gladiator Verus’ story” BBC/Discovery Chanel 2003 (ολόκληρή ή αποσπάσματα). Συζητούμε για το ρωμαϊκό «θέαμα» των μονομάχων από τρεις οπτικές γωνίες: των μονομάχων, των θεατών και του ρωμαίου αυτοκράτορα. Στη συνέχεια, αντιπαραθέτουμε το ανάγλυφο του μονομάχου Τρυφερού με άλλα εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου της Πάτρας, των οποίων το θέμα έχει άμεση σχέση με το ρωμαϊκό Αμφιθέατρο. Εκεί λάμβαναν χώρα θεατρικές, μουσικές και αθλητικές εκδηλώσεις αλλά και μονομαχίες-θηριομαχίες. Εκτός από τις εισόδους του κοινού υπήρχε η πύλη «της ζώσης σαρκός» και η πύλη «της νεκρικής πόλης». Στην αυτοκρατορία υπήρχαν 230 αρένες και μία από αυτές λογιζόταν της Πάτρας. Εκεί οι ρωμαίοι και τα πλήθη διασκέδαζαν και λάμβαναν την αγωγή του πολεμοχαρή στρατιώτη και του υπάκουου εξαρτημένου «πολίτη». Μια μάζα που ευχαριστιόταν και διασκέδαζε με το αίμα και το θάνατο, μακριά από τη μάθηση, ήταν πιο χειραγωγήσιμη. Σε αντίθεση με τη βία και τον εκβαρβαρισμό προβάλλουμε το ψηφιδωτό από τα Υψηλά Αλώνια με απεικόνιση γυμνών αθλητών που διαγωνίζονται για ένα στεφάνι ελιάς. Μια ματιά σε ένα μονομάχο και σε έναν αθλητή καθιστά προφανή τη διαφορά, ο ένας ντυμένος σαν αστακός, ο άλλος γυμνός, ο ένας αν δεν σκοτώσει, δεν θα επιβιώσει, ο άλλος επιβιώνει στην ευγενή άμιλλα γυμνάζοντας το σώμα και τη σκέψη στην αρετή. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Προβάλλουμε στους μαθητές μας από το youtube το βίντεο της διαφήμισης του αποσμητικού Axe «Axe Peace: Make love, not war» διάρκειας ενός λεπτού με τις εκατομμύρια επισκέψεις και τα χιλιάδες “like” ή το τραγούδι του John Lennon “ Make love, not war”. Τους ρωτάμε πώς συσχετίζεται το σλόγκαν που χρησιμοποιείται ακόμα -και στον 21ο αιώνα- με το ανάγλυφο του μονομάχου Τρυφερού. Ο συγγραφέας Γ. Λεκάκης αναφέρει ότι αυτή η εικόνα, του 2ου αιώνος μ.Χ., μπορεί να εκληφθεί ως η πρώτη παράσταση της φράσεως: «Πατέρα, φτάνει πια… Κάνε έρωτα, όχι πόλεμο… 18 αιώνες πριν την «εφεύρουν» τα έξαλλα νιάτα της Αμερικής…». Στη συνέχεια, τους ζητούμε να γράψουν ένα διάλογο ανάμεσα στον Τρυφερό και το γιό του, Αλέξανδρο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Dialogical texts Dialogical textsDialogical texts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE