Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
"Συγχωροχαρτι" του Πατριαρχη Κωνσταντινουπολεως Σαμουηλ
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Χειρόγραφο από τη Μονή Χιλανδαρίου, Κουτί 1/ΙΙΙ, 1764:113-114, σε χαρτί διαστάσεων 440 Χ 325 με μαύρη μελάνη. Είναι «Συγχωρητικό» της μοναχής Διονυσίας. Περιέχει «Mηνολόγιο». Δηλαδή, συλλογή βιογραφιών αγίων με δύο αγιογραφίες για κάθε μέρα του έτους και μια προσευχή, για να έχει ο θεός καλά τον πιστό. Το υπογράφουν ο Kυζίκου Γεράσιμος, ο Nικαίας Iερεμίας, ο Hρακλείας Γεράσιμος και ο Tορνόβου Παρθένιος, γιατί είναι Πατριαρχικό και Συνοδικό. Αρχίζει με τη φράση «H μετριότης ημών μετά των συνευχομένων αυτή ιερωτάτων συναδελφών αυτής αρχιερέων …». Σε σημείωσή του αναγράφεται “χατζή(δαινα) από τον Ίσβορο”. H μοναχή χατζήδαινα-Διονυσία πιθανόν συσχετίζεται με την κυρα-Xατζήνα που αναφέρεται και σε άλλα γράμματα στο αρχείο της μονής. Το κοσμικό όνομά της ήταν Διαλεκτή και το ταξίδι που μνημονεύεται σε επιστολή του 1748 αφορά μάλλον σε επίσκεψή της στους Aγίους Tόπους. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία των Θρησκευτικών και της Νεοελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου-Λυκείου.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Α)Οι μαθητές μας αρχικά ακούν την πρώτη στροφή από το λαϊκό τραγούδι του Τ. Μουσαφίρη «Μια ζωή πληρώνω αμαρτίες αλλωνών». Υπογραμμίζουν τη φράση «πληρώνω αμαρτίες». Τους ρωτάμε αν έχουν ακούσει παρόμοιες φράσεις, όπως «Τι αμαρτίες πληρώνω;», «Όλα εδώ πληρώνονται», «αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα» ή «άφεση αμαρτιών». Μετά αντλούμε από το διαδίκτυο πληροφορίες. Το «συγχωροχάρτι» ή αλλιώς «μετριότης», στα λατινικά indulgentia, ήταν ένα έγγραφο το οποίο βεβαίωνε άφεση αμαρτιών και χορηγούνταν έναντι χρημάτων. Στη συνέχεια συζητούμε πώς η ίδια η χρήση της γλώσσας αποτελεί ιστορική πηγή. Η φράση «τι αμαρτίες πληρώνω;» σημαίνει μεταφορικά «γιατί βασανίζομαι;» Αναμφισβήτητα έχει αντληθεί από την εκκλησιαστική ζωή, όπως και εκατοντάδες άλλες, οι οποίες στο πέρασμα των αιώνων έχουν παγιωθεί μέσα από την ευρεία χρήση τους (π.χ. «στο κάτω-κάτω της γραφής» κ.α.). Άρα, συνειδητοποιούν πώς λειτουργεί ο «μηχανισμός» των σημασιολογικών μεταβολών στη γλώσσα (κυριολεξία> μεταφορά). Β) Άλλο ένα παράδειγμα για τη «σημαντική» λειτουργία της γλώσσας είναι ο όρος «μετριότης» γι’ αυτή την τυπολογία κειμένων. Αυτά άρχιζαν με τη φράση «Η μετριότης ημών..» επειδή ήταν πατριαρχικά και συνοδικά (τα υπέγραφε Σύνοδος- συλλογικός θεσμός- επισκόπων). Τα αντιπαραβάλουμε λοιπόν με τα αντίστοιχα κείμενα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, τις ιντουλγκέντσιες, και τη φράση “Ego te absolvο”, δηλαδή «Εγώ σε συγχωρώ». Γ) Τέλος, σχολιάζουμε τον όρο «χατζή» συσχετίζοντάς τον με το πλήθος των επωνύμων π.χ. Χατζηνικόλας/ Χατζηνικολάου. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Συζητούμε με τους μαθητές μας για τη διαφορά ως προς το θεολογικό περιεχόμενο των «συγχωροχαρτιών» μεταξύ της Ορθόδοξης και της Καθολικής Εκκλησίας εστιάζοντας στο δέκατο άρθρο του Συμβόλου της Πίστεως «῾Ομολογῶ ἕν βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν». Στην Ορθόδοξη Εκκλησία απουσιάζει πλήρως η θεολογική βάση του Καθαρτηρίου, των θανάσιμων αμαρτημάτων και του πλεονάσματος των καλών πράξεων των Αγίων, που αποτέλεσαν τη βάση για τα συγχωροχάρτια που χορήγησε η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Παρ' όλα αυτά, ένας περιορισμένος αριθμός Πατριαρχών της Ορθόδοξης Εκκλησίας, κυρίως στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, εξέδωσε σε άγνωστο αριθμό έντυπα που ονομάζονταν συγχωροχάρτια, συγχωρητικές ευχές ή και μετριότητες. Α) Αναζητούμε μαζί με τους μαθητές μας την αλήθεια γι’ αυτά διασταυρώνοντας «διαδικτυακές» πληροφορίες. Β) Διερωτόμαστε γιατί κατ' εξαίρεση και μόνο για το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων δόθηκε το προνόμιο διανομής μεγάλου αριθμού τέτοιων εντύπων για τους «χατζήδες». Γ) Συσχετίζουμε το μαθησιακό αντικείμενο με τη βιωματική παρατήρηση των Ευχών «Υπέρ Υγείας» και «Υπέρ Αναπαύσεως».
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7314
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language
> Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics
> Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Division of the Church Division of the ChurchDivision of the Church
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Division of the Church Division of the ChurchDivision of the Church
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator