Η αλωση του Οτραντο απο τους Οθωμανους
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Γκραβούρα που απεικονίζει την άλωση του Οτράντο από τους Οθωμανούς. Το καλοκαίρι του 1480 οι Οθωμανοί επιτέθηκαν και κατέλαβαν το Οτράντο της Απουλίας. Η οθωμανική εισβολή πραγματοποιήθηκε από έναν πολυάριθμο στρατό υπό τη ηγεσία του Γκεντίκ Αχμέτ Πασά. Τότε το Οτράντο κατοικείτο στην πλειοψηφία από Ιταλούς. Στην αρχαιότητα όμως ήταν ελληνική αποικία, ο Υδρούντας, περιοχή που ανήκει στην Κάτω Ιταλία και όπου σήμερα υπάρχουν αρκετοί ελληνόφωνοι. Μετά την εισβολή οι στρατιώτες επιδόθηκαν αμέσως σε λεηλασίες και σφαγές, θανατώνοντας με φρικτό τρόπο μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Στο τέλος απέμειναν 813 άνδρες. Σε αυτούς έθεσαν το φρικτό δίλημμα: «Ασπάζεστε το Ισλάμ και τον Μωάμεθ ή θανατώνεστε όλοι επιτόπου;». Οι γενναίοι χριστιανοί άνδρες με αρχηγό τους τον Αντόνιο Πριμάλντο απάντησαν ότι «προτιμούσαν να πεθάνουν χίλιες φορές παρά να αρνηθούν τον Ιησού, τον Υιό του Θεού». Μετά από αυτήν την απερίφραστη άρνηση τους αποκεφαλίστηκαν όλοι. Τα σώματα των ανδρών αυτών έμειναν άταφα στο σημείο της μαρτυρίας τους για περίπου ένα χρόνο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η γκραβούρα αυτή του 1513 μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας. Θα ενεργοποιήσει τους μαθητές σχετικά με τη βιαιότητα των οθωμανικών κατακτήσεων και τις πρακτικές εξισλαμισμού. Μέσα από την τραγική ιστορία της άλωσης του Οτράντο οι μαθητές θα μπορέσουν να καταλάβουν τη βιαιότητα εξάπλωσης των Οθωμανών, που θυματοποίησε ελληνικούς αλλά και ξένους πληθυσμούς. Με αφορμή την προσπάθεια εξισλαμισμού των μαρτύρων του Οτράντο οι μαθητές καλό είναι να σκεφτούν και στη συνέχεια να συζητήσουν, ίσως και να καταγράψουν με ποιους τρόπους προσπάθησαν οι Τούρκοι στην περίπτωση της δικής μας κατάκτησης να αλλοιώσουν τη θρησκευτική μας και εθνική μας ταυτότητα. Κρίνεται δηλαδή σκόπιμο να αναφερθούν σε πολιτικές των Οθωμανών όπως ήταν το παιδομάζωμα, οι θρησκευτικοί διωγμοί, οι θανατώσεις ταγών της εκκλησίας μας, η απαγόρευση οικοδόμησης επιβλητικών εξωτερικά χριστιανικών ναών κ.α. Επίσης, είναι καλό να διερευνήσουν οι μαθητές τους τρόπους αντίδρασης των υπόδουλων ελληνικών πληθυσμών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
TEACHING APPROACH
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE