Πρωτοκορινθιακο αγγειο απο την Αρχαια Κορινθο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εικόνα αγγείου της πρωτοκορινθιακής περιόδου από το βιβλίο του αρχαιολόγου και ζωγράφου Edward Dodwell, «A Classical and Topographical Tour through Greece, during the Years 1801, 1805, and 1806», τ. ΙΙ, Λονδίνο, Rodwell and Martin, 1819. Οι Έλληνες της Γεωμετρικής εποχής είχαν εμπορικές επαφές με την Κύπρο, την Αίγυπτο και τη Συρία. Επίσης, οι Φοίνικες επισκέπτονταν την Ελλάδα και έφερναν μαζί τους νέους τύπους αντικειμένων και αγγείων. Τα στοιχεία που ήρθαν από την Ανατολή τα υιοθέτησαν οι Έλληνες τεχνίτες, διατηρώντας αυτούσια κάποια μοτίβα, όπως τα φυτικά ή τα ζωικά, ή αφομοιώνοντας κάποια άλλα και προσαρμόζοντάς τα στην κεραμική σύμφωνα με τα ελληνικά δεδομένα. Έτσι οι εγχάρακτες σε μέταλλο ανθρώπινες και ζωικές μορφές της Ανατολής μεταφέρθηκαν στα αγγεία αποτελώντας τη βάση για την ανάπτυξη της μελανόμορφης τεχνικής, εφεύρεσης της ελληνικής αγγειογραφίας. Οι μορφές άρχισαν να γίνονται πιο εύσωμες και περισσότερο φυσικές από τις γεωμετρικές. Η ανατολίζουσα τεχνοτροπία στην Κόρινθο είναι γνωστή ως «πρωτοκορινθιακή». Ο πρωτοκορινθιακός ρυθμός είναι στο μεγαλύτερο μέρος του μελανόμορφος, με εξαίρεση τα τα πρωιμότερα αγγεία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της αρχαίας ελληνικής Ιστορίας. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα και να την περιγράψουν. Πρέπει να ανακαλύψουν στο αγγείο χαρακτηριστικά, που στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός θα τα εντάξει στην παρουσίαση της πωτοκορινθιακής αγγειογραφίας: τον μελανόμορφο ρυθμό και τις επιρροές από την Ανατολή στις παραστάσεις. Η πρωτοκορινθιακή περίοδος χωρίζεται σε: α) Πρώιμη Πρωτοκορινθιακή: 720 - 690 π.Χ. β) Μέση πρωτοκορινθιακή: 690 - 650 π.Χ. γ) Ύστερη πρωτοκορινθιακή: 650 - 625 π.Χ. Κατά την πρώτη περίοδο ζωγραφίζονταν κυρίως ζώα και φυτά σε μικρά αγγεία, όπως σε σφαιρικούς αρυβάλλους. Το σχέδιο ήταν απλό, σαφές και φροντισμένο. Για τη διακόσμηση χρησιμοποιούνταν η τεχνική του περιγράμματος και της χάραξης. Στη δεύτερη περίοδο εμφανίζεται κυρίως ο μελανόμορφος ρυθμός. Τότε ζωγράφιζαν κυρίως σε ωοειδείς αρυβάλλους. Κυριαρχούσαν οι αφηγηματικές σκηνές, ενώ τα ζώα και τα φυτά υποχώρησαν σε δευτερεύουσα θέση. Στην τρίτη περίοδο εμφανίζονται μεγαλύτερα αγγεία, όπως η όλπη. Παρατηρείται μια βιασύνη στη διακόσμηση, λόγω της μαζικής παραγωγής αγγείων. Συχνά οι διακοσμητικές ζώνες των αγγείων χωρίζονται μεταξύ τους με πλατιές μαύρες ταινίες και παράλληλες γραμμές ιώδους και άσπρου χρώματος. Ακολούθησε η Μεταβατική Περίοδος (625 - 610 π.Χ.), όπου παρατηρήθηκε μια τυποποίηση και επανάληψη της προηγούμενης περιόδου με παραστάσεις ελαφιών, λεόντων και ακολούθησε η Πρώιμη κορινθιακή (610 - 580 π.Χ.) όπου κυριάρχησαν οι αφηγηματικές σκηνές απλουστευμένες και χωρίς ιδιαίτερη φροντίδα. Μετά από τη σχετική πληροφόρηση οι μαθητές είναι αναγκαίο να εντάξουν το αγγείο της εικόνας σε μία από τις παραπάνω φάσεις, να συζητήσουν για τη χρήση των αγγείων και κυρίως για τις επιδράσεις της Ανατολής στη αρχαϊκή τεχνοτροπία. Κρίνεται σκόπιμο να ερωτηθούν για τους λόγους των επιδράσεων αυτών. Κατά συνέπεια, είναι δυνατό να δοθεί φύλλο εργασίας στους μαθητές με ερωτήσεις όπως οι παρακάτω: - Ποιες περιόδους διακρίνουμε στην Πρωτοκορινθιακή Αγγειογραφία; - Ποια σχήματα αγγείων χρησιμοποιήθηκαν εκείνη την εποχή; - Ποιες ήταν οι επιδράσεις της ανατολικής τέχνης; - Να ορίσετε το μελανόμορφο ρυθμό. κ.α.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE