View of the port and the city ofÇeşme.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια εικόνα (χαρακτικό) που παριστά σε πρώτο επίπεδο την είσοδο του λιμανιού της πόλης Κρήνης —που βρίσκεται στη Μικρά Ασία, δηλαδή τη σημερινή τουρκική πόλη Τσεσμέ— και σε δεύτερο επίπεδο την πόλη Κρήνη. Βρίσκεται στον εξαιρετικό πρώτο τόμο του «Εικονογραφημένου ταξιδιού …» του Marie-Gabriel-Florent-Auguste κόμη του Choiseul-Gouffier (1752-1817): CHOISEUL-GOUFFIER, Gabriel Florent Auguste de. Voyage pittoresque de la Grèce, Παρίσι, J.-J. Blaise, M.DCC.LXXXII [=1782]. Στο συγκεκριμένο έργο ο Γάλλος ευγενής, περιηγητής και διπλωμάτης, σε ηλικία είκοσι τεσσάρων ετών (1776), ξεκινάει το πρώτο του ταξίδι στην Ανατολή. Το δωδεκάμηνο αυτό ταξίδι τού δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψει τον μαγικό της κόσμο και να τον παρουσιάσει στους Ευρωπαίους: τριακόσιες έντεκα χαλκογραφίες και επεξηγηματικά κείμενα καθιστούν τη μαγική Ανατολή ολοζώντανη. Το έργο του Choiseul-Gouffier αποτέλεσε σταθμό στην περιηγητική γραμματεία, επηρεάζοντας όλες τις μεταγενέστερες εκδόσεις και αποτελώντας πηγή αναφοράς όσο και αντιγραφής. Η επίσκεψη του Choiseul-Gouffier στον Τσεσμέ έγινε στο πρώτο ταξίδι του, το 1776-77. Δεν έχουν περάσει παρά έξι χρόνια, από τη ναυμαχία του Τσεσμέ (4 Ιουλίου 1770), μεταξύ Χίου και μικρασιατικών παραλίων, η οποία αποτέλεσε μία από τις σοβαρότερες ναυτικές καταστροφές της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και μόλις δύο χρόνια από τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), με την οποία η Ρωσία καθιερώθηκε πλέον ως μια μεγάλη δύναμη που διεκδικούσε τουλάχιστον συμμετοχή στα σχέδια των άλλων ευρωπαϊκών δυνάμεων για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Παρατηρώντας προσεκτικά την εικόνα και μεγεθύνοντάς την, αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν πρόκειται για μια συνηθισμένη άποψη. Στο λιμάνι η κίνηση είναι εξαιρετικά μεγάλη και άτακτη. Πλοία βυθισμένα ή μισοβυθισμένα, από ένα βγαίνει καπνός. Παρά το γεγονός ότι ο πρωτότυπος τίτλος “Vue du port et de la ville de Chesmé”, δεν παραπέμπει σε πολεμικά γεγονότα, υποθέτουμε ότι στο έργο παρίσταται η ναυμαχία του Τσεσμέ, για την οποία άλλωστε ο Choiseul-Gouffier είχε προφανώς πληροφορίες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μαθησιακά αντικείμενα όπως το συγκεκριμένο θα μπορούσαν να εγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών αναφορικά με όλα τα μαθήματα. Η εικόνα είναι από τα πιο εύκολα μαθησιακά αντικείμενα γιατί και εντυπώνεται αρκετά και εμπλουτίζει το μάθημα με οπτικού τύπου πληροφορίες. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο οικείο κεφάλαιο της ιστορίας αναφορικά με τη ναυμαχία του Τσεσμέ. Μαζί με άλλα παρόμοια μαθησιακά αντικείμενα θα μπορούσε να ενημερώσει ευρύτερα για τη συγκεκριμένη φάση του Ανατολικού ζητήματος, κατά την οποία λαμβάνουν χώρα: η υποκινούμενη από τους Ρώσους ελληνική επανάσταση με κέντρο την Πελοπόννησο, η προσπάθεια του Έλληνα απεσταλμένου της Ρωσίας Λάμπρου Κατσώνη να ξεσηκώσει τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου, η σύγκρουση της αυτόνομης περιοχής του Σουλίου στην Ήπειρο με τον Αλή πασά των Ιωαννίνων μέχρι που υποχρεώθηκαν το 1803 να εγκαταλείψουν την περιοχή κ.ά. Ο διδάσκων θα μπορούσε να διδάξει τους μαθητές πώς να δημιουργήσουν μια χρονογραμμή και να συντονίσει την προσπάθειά τους να οπτικοποιήσουν π.χ. το Ανατολικό Ζήτημα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > World population World populationWorld population
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE